Proaspăt laureați la Cannes, unde au fost răsplătiți cu The IAA Inspire Award pentru Excelență 2016 – premiu ce recunoaște meritele filialelor ce au contribuit cel mai mult la îndeplinirea obiectivelor organizației, între 2014 și 2016 -, alături de colegii de la IAA România, “juniorii” de la IAA Young Professionals pregătesc un nou sezon de evenimente dedicate tinerilor profesioniști din marketing și comunicare.
Ioana Sigarteu s-a alăturat IAA YP din 2011, iar acum conduce organizația din România. Pasionată de digital, deschisă la nou și cu o înclinație puțin tehnică, este entuziasmată de inovație și privește noile trenduri și piața în mișcare ca pe o continuă provocare, pornind de la o rețetă simplă a succesului: “trebuie să faci ceea ce-ți place, dar nu uita să te înconjori de oameni cu care te potrivești”.
AngajatorulMeu.ro: Ce înseamnă IAA Young Professionals? Care este rolul organizației pe care o conduci? Cu ce vă “lăudați”? 🙂
IOANA SIGARTEU: IAA Young Professionals este asociația care reunește tinerii profesioniști din marketing și comunicare, din România. Face parte din International Advertising Association, cu sediul în New York și filiale în întreaga lume. În România, filiala de tineret IAA Young Professionals există de nouă ani și a fost înființată pentru a aduce împreună tinerii pasionați de MarCom, într-un cadru care să îi ajute să se dezvolte profesional, iar apoi să educe și să construiască următoarea generație de profesioniști din industrie. Suntem prezenți în București și Cluj-Napoca, iar organizarea este bazată pe statutul de membru voluntar.
Ne lăudăm, în principiu, cu proiectele noastre: organizăm evenimente aflate deja la a șasea ediție anuală consecutivă, evenimente ce adună peste 300 de participanți per ediție, și am reușit să desfășurăm peste zece training-uri dedicate membrilor, anual. Bineînțeles, anul acesta ne mândrim și cu o recunoaștere globală – am fost desemnați cea mai bună organizație Young Pro din lume și am depășit filiale din țări precum SUA, India, Australia sau Austria.
Care a fost drumul tău profesional și cine sunt colegii tăi din conducerea IAA – YP București?
Parcursul meu profesional a început din mediul universitar, când am ales specializarea de marketing. A urmat un masterat de profil, precum și o poziție de entry level, imediat după licență. Am început cu marketing online la Groupama Asigurări, acum nouă ani, când încă era un soi de pionierat în domeniu, și am avut posibilitatea să cresc și să mă dezvolt odată cu industria. Am avut apoi șansa să conduc biroul de marketing online la TotalSoft, lider în domeniul software, iar de un an am făcut trecerea tot în tehnologie, de data aceasta B2C, la Samsung. De câteva luni, am o poziție regională, fiind responsabilă de strategia de social media pentru clusterul Europa de Sud-Est.
Sunt membru IAA Young Professionals din 2011 și președinte al asociației din 2014. Alături de mine, în board-ul director IAA Young Professionals România se află Iulia Niculae (FRF), vicepreședinte și director de Parteneriate Strategice, Ioana Vieru (Visa), director Marketing, Claudiu Petria (Idealist), director Coordonare Proiecte. De anul acesta, avem și două roluri noi: Radu Rotaru ocupă funcția de coordonator PR, iar Daniel Iordache este coordonator HR. În Cluj, echipa este condusă de Andrei Țigănaș (Bloomanity) – președinte IAA Young Professionals Cluj, Ioana Cicală (Salice Cluj-Napoca) – director Marketing, Roxana Marița (UBB) – director HR. Sunt cu toții profesioniști și oameni alături de care îți este drag să lucrezi, să petreci ore din timpul liber lucrând pe proiecte și planuri de dezvoltare și creștere.
Câți membri aveți în acest moment și cine se poate înscrie? Ce obligații și beneficii au oamenii care vi se alătură?
Momentan suntem aproximativ 60 de membri în București și 20 în Cluj. Înscrierea se face în timpul perioadelor de recrutare (următoarea va fi în septembrie, pentru București), pe bază de CV și interviu personal. Nu condiționăm înscrierea de o experiență ulterioară, însă avem nevoie de o dovadă de interes real pentru domeniu, precum și o dorință de implicare în asociație. De aceea, solicităm ca obligatorii prezența la ședințele generale, participarea la minimum două proiecte pe an și plata unei cotizații anuale (în 2016, ea a fost de 100 de lei, și va crește puțin anul următor). Printre beneficiile statutului de membru sunt accesul la o comunitate profesională din industrii diverse (client, agenție, media), networking între membri, acces la training-uri și team building-uri dedicate, reduceri la diverse evenimente partenere, posibilitatea de a obține o bursă gratuită la Școala IAA și componenta distractivă, prin întâlnirile informale.
Există două filiale IAA – YP în România, la București și Cluj-Napoca. Ce șanse sunt să apară și în alte orașe, în perioada următoare?
După deschiderea filialei din Cluj-Napoca, ne-am dat seama că cele două asociații diferă puțin, deoarece și nevoile comunităților locale diferă. De aceea, este nevoie de o echipă puternică locală pentru a susține deschiderea unei noi filiale, în alt oraș. Am mai fost în discuții cu comunitatea din Iași, însă deocamdată nu s-a concretizat nimic.
Care sunt activitățile pe care le desfășurați de-a lungul anului? Ce proiecte derulați în acest moment?
În general avem multe proiecte consacrate, care se derulează regulat, iar toamna aceasta ne pregătim pentru:
- Serile YP – o serie de mini-conferințe interactive, pe diverse teme, în care invitați importanți din industria de marketing și comunicare, dezbat împreună cu cei prezenți subiectele propuse. Se desfășoară cu o frecvență aproape lunară. Ultimele subiecte abordate au fost dedicate brandurilor globale vs locale, frumuseții, trendurilor, iar următoarele sunt planificate a avea ca subiecte ca brandurile în zona de Food sau comunicarea instituțională.
- CompetițIAA – un concurs anual de marketing și comunicare, adresat în principal studenților și organizat sub forma unui pitch cu briefuri adresate de către clienți reali. Până în prezent, proiectul a atras companii și instituții importante, din domenii diferite, precum BCR, Groupama Asigurări, Ursus, Leo Burnett, Mediafax, Fundația Noi Orizonturi, Bergenbier, Ernst & Young, FRF, Kubis Interactive, La Fântâna, HTC Romania și Teach for Romania, cât și peste 600 de studenți participanți în primele cinci ediții.
- Game of Tribes – reprezintă o iniţiativă unică IAA YP Cluj pe piaţa de marketing locală, primul concurs al celor bune campanii de promovare clujene. Scopul este acela de a pune în valoare comunitatea MarCom locală şi de a facilita conexiuni între specialiştii în marketing şi mediul de business. Pornind de la conceptul Marketing Tribe al unei comunităţii locale unite şi “smarter by association”, provocăm triburile să împărtășească public campaniile de marketing realizate şi echipele din spatele acestora.
Mai multe despre proiectele noastre găsiți pe site-ul nostru sau pe paginile de Facebook ale organizației din București și Cluj-Napoca.
Care sunt relațiile voastre cu celelalte organizații profesionale? Vă bucurați de susținere din partea lor sau a unor companii?
Bineînțeles, suntem în strânsă legătura cu IAA România și apelăm la membrii seniori de câte ori avem nevoie de sprijin în proiecte. Astfel, avem acces la o mare parte din agențiile de publicitate sau companiile care investesc în zona de marketing și comunicare. De asemenea, suntem parteneri cu mediul academic și cu majoritatea asociațiilor studențești, în special pentru a ne promova reciproc evenimentele de interes pentru ambele audiențe.
Din experiența mea de până acum, pot să afirm că multe companii din România, în special din provincie – foarte mari, unele dintre ele -, comunicarea în spațiul public nu este o prioritate. De fapt, cele mai multe nici măcar nu au un departament specializat. Crezi că este o greșeală din partea lor? Ce au de pierdut dacă neglijează acest aspect?
Pare ciudată această afirmație. Cu siguranță, numărul companiilor care au realizat nevoia de marketing sau comunicare a crescut. Fie că au dezvoltat un departament specializat sau au apelat la externalizarea serviciului, tot mai multe companii, din diverse industrii, au înțeles că au nevoie de diferențiere competitivă și că noii consumatori moderni nu mai pot accepta doar un produs sau serviciu decent, ci au nevoie și de o poveste și o experiență a acestuia. Pe de o parte, supra-aglomerarea pe piață a ofertei, iar pe de altă parte evoluția cererii și rafinarea dorințelor consumatorilor, fac ca marketingul și comunicarea să devină esențiale. Nemaivorbind de afacerile din mediul online, a căror existență este condiționată de folosirea optimă a tehnicilor de marketing.
Cum ar suna un sfat din partea ta, pentru tinerii aflați la început de carieră? Dacă ar fi tentați să urmeze o carieră în MarCom, care ar fi avantajele și dezavantajele? Care sunt planurile voastre, în perioada următoare?
MarCom-ul are un spectru larg de funcții și roluri, de la creativul pur din agenție, la project manager-ul campaniilor, la strategie, PR, designer, social media, SEO, de la specialistul în market research la cel în organizare de evenimente – deci și competențele necesare sau provocările sunt diferite. Cred că sfatul meu se aplică și pentru orice alt domeniu: dacă ți se pare că îți place și ai o pasiune pentru ceea ce faci, orice proiect va fi o provocare motivantă și zilele de muncă vor veni cu împliniri.
Pe termen scurt, noi ne pregătim să deschidem sezonul de după vacanță cu o petrecere YP. Apoi, pe termen mediu, vine toamna, cu CompetițIAA 6 în București și Gala Game of Tribes în Cluj, iar pe termen lung încercăm să organizăm primul proiect cu expunere internațională.