Conform unui studiu Forvis Mazars, care evidențiază prioritățile strategice pentru liderii de afaceri în următorii trei până la cinci ani, în România, lipsa de talente a devenit cea mai presantă provocare în recrutare pentru companii.
La nivel global, aproape jumătate dintre liderii de afaceri se confruntă cu dificultăți în atragerea celor mai bune talente. 44 la sută raportează obstacole semnificative în procesele de recrutare, iar 39 la sută identifică această problemă ca fiind cea mai mare provocare în recrutare. În România, situația nu este diferită: 44 la sută dintre executivi menționează lipsa de talente drept principala provocare, urmată de dificultăți în identificarea și atragerea candidaților calificați (44,44 la sută), atragerea candidaților potriviți (38,88 la sută) și oferirea unei experiențe pozitive pentru candidați (38,88 la sută).
Companiile au la dispoziție o nouă resursă de talente pe care o pot valorifica
Cele mai importante 20 de universități din țară, în funcție de numărul de studenți înscriși în anul universitar 2022-2023, conform datelor din octombrie 2022, furnizate de Consiliul Național pentru Finanțarea Învățământului Superior (CNFIS), au între 9.600 și 39.900 de studenți. Pe primul loc se află Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca, cu 39.897 studenți, urmată de Universitatea din București (33.107) și Universitatea Politehnica din București (28.381). Alte instituții notabile sunt Universitatea Alexandru Ioan Cuza din Iași (24.049), Universitatea de Studii Economice din București (22.695) și Universitatea Transilvania din Brașov (20.325).
Odată cu începerea noului an universitar, companiile pot accesa o nouă rezervă de talente. Cu 505.000 de absolvenți pentru anul academic 2022-2023, conform Institutului Național de Statistică (INS) – o creștere de 0,3 la sută față de perioada precedentă -, există potențial pentru companii să cultiveze și să modeleze acest talent emergent. Acest aspect este deosebit de important într-o economie tot mai competitivă, în care recalificarea și îmbunătățirea abilităților au devenit componente esențiale pentru afacerile care vor să obțină un avantaj competitiv. Din totalul populației studențești, 544.600 de studenți s-au înscris în învățământul superior pentru anul academic 2023-2024. Peste jumătate (55,4 la sută) sunt femei.
- Autoklass schimbă toate mașinile de serviciu ale managerilor companiei cu modele electrice
- Care sunt domeniile vizate de controalele ITM în 2025? Ce trebuie să știe companiile
- International Workplace Group deschide un nou spaţiu de lucru flexibil în Bucureşti, pe fondul cererii crescute pentru soluţiile de muncă hibridă
46,1 la sută dintre studenții din învățământul primar și secundar contribuie la conturarea viitorului României
Conform datelor INS, aproape jumătate (46,1 la sută) din populația școlară este înscrisă în învățământul primar și secundar, iar circa o treime (17,4 la sută) se află în liceu. Acest lucru reflectă importanța strategiilor de dezvoltare a talentelor pe termen lung, începând de la educația timpurie, care pot asigura un flux constant de angajați calificați pe piața muncii în anii ce vor urma, arată specialiștii Forvis Mazars. Creșterea recentă a numărului de elevi din liceu (+6.700) și a celor din universitate (+5.900) indică o concentrare tot mai mare pe realizările educaționale, în special în domeniile afaceri, administrație, drept (23,7 la sută dintre studenții universitari) și inginerie (19,7 la sută).
„În sprijinul acestei viziuni, Forvis Mazars organizează anual evenimentul Community Day, dedicat renovării școlilor și oferirii de spații sigure pentru copii, unde ei pot învăța, pot explora, pot fi creativi și pot inova. Această inițiativă îmbunătățește mediul de învățare și încurajează și studenții să se implice activ în educația lor. În plus, Forvis Mazars colaborează cu universități ca să ofere sesiuni de formare în domeniul afacerilor, în audit, fiscalitate, contabilitate ori HR și salarizare. Aceste programe le permit studenților să dobândească cunoștințe practice și experiență, și îi pregătesc pentru cariere de succes în sectorul financiar. Îi încurajăm pe angajatori să colaboreze cu instituțiile de învățământ ca să dezvolte programe care să cultive gândirea critică și abilitățile de rezolvare a problemelor. Această colaborare poate contribui la formarea următoarei generații de profesioniști calificați și poate pregăti România pentru succes economic și inovație”, arată Cătălina Călinescu, Partner, Outsourcing – HR & Payroll, Forvis Mazars în România.
Reputația organizațională este esențială pentru atragerea talentelor
77,77 la sută dintre executivii din România recunosc că reputația unei organizații este un factor critic în atragerea talentelor. Pe măsură ce economia talentului continuă să evolueze, inițiativele de recalificare și perfecționare au devenit esențiale și oferă mai mult decât un avantaj competitiv – ele sunt fundamentale pentru a rămâne relevante și competitive.
Descoperirile recente arată că 33 la sută dintre executivii români au identificat implementarea unei strategii noi sau revizuite de atragere și retenție a talentelor ca o prioritate de top. Acest lucru reflectă o înțelegere tot mai profundă a faptului că evoluția strategiilor de management al talentelor nu este doar avantajoasă, ci esențială pentru reziliența organizațională și succesul pe termen lung. Abilitatea de a atrage, de a dezvolta și de a reține angajați calificați nu reprezintă doar un obiectiv, ci o cerință fundamentală pentru o creștere sustenabilă.
„Rezultatele noastre arată că mulți executivi au plasat strategiile de atragere și retenție a talentelor printre primele lor cinci priorități. Cei mai importanți factori în atragerea angajaților talentați sunt salariile și beneficiile generoase, considerate esențiale de 38 la sută dintre respondenți. Oportunitățile de învățare, formare și dezvoltare se află la același nivel, iar 38 la sută le consideră esențiale. Următorii factori fac referire la un mediu de lucru modern cu acces la tehnologie (37 la sută) și o atmosferă de colaborare și camaraderie (37 la sută).
Mediul de afaceri trebuie să se concentreze pe construirea unui brand de angajator puternic ca să atragă cei mai buni candidați. În plus, ar trebui să prioritizeze înțelegerea valorilor și aspirațiilor generației tinere, deoarece acest demografic influențează tot mai mult piața muncii. Aceasta include recunoașterea dorinței lor pentru flexibilitate în aranjamentele de lucru, oportunitățile de dezvoltare profesională și un angajament față de responsabilitatea socială”, declară Cătălina Călinescu.
Cultura organizațională continuă să joace un rol crucial. O cultură puternică a bunăstării angajaților (37 la sută) și reputația și cultura organizațională (36 la sută) sunt considerate esențiale pentru retenția și atragerea talentelor de top. În mod similar, oferirea unui loc de muncă stimulativ și captivant (35 la sută) și calitatea colaborării (35 la sută) sunt foarte apreciate.
Pe măsură ce piața muncii continuă să evolueze, companiile trebuie să prioritizeze aceste aspecte ale experienței angajaților pentru a rămâne competitive. O abordare holistică care abordează bunăstarea, cultura, colaborarea și dezvoltarea profesională va fi esențială pentru atragerea și retenția celor mai bune talente în mediul dinamic de astăzi, este concluzia profesioniștilor de la Forvis Mazars.
DESPRE FORVIS MAZARS
Este una dintre cele mai importante rețele globale de servicii profesionale. Oferă servicii de audit, fiscale și de consultanță și funcționează sub un singur brand la nivel global, cu doi membri: Forvis Mazars LLP, în SUA, și Forvis Mazars Group SC, un parteneriat integrat la nivel internațional, care operează în peste 100 de țări și teritorii. În România, are o experiență de 29 de ani în audit, consultanță fiscală și financiară, outsourcing și sustenabilitate. Din echipa locală fac parte peste 370 de profesioniști.