Iulian Treta (TE Connectivity): “Crizele au existat și vor exista – datoria noastră e să căutăm noi moduri de a face lucrurile într-un context diferit”

Ingineri de top vor crea și vor dezvolta, în Timișoara, soluții de senzoristică, folosite în aeronautică, transporturi rutiere, feroviare și industriale, medicină, energie, Internet of things (IoT) și multe altele. Se va întâmpla în centrul de cercetare pe care TE Connectivity îl deschide în orașul de pe Bega.

Pentru timișoreni, asta se traduce prin noi oportunități de a lucra într-o industrie ce cuprinde segmente precum mechanical design, electronic engineering, software development, process engineering, știința materialelor, fizică. Despre acestea, dar și despre alte proiecte aflate printre prioritățile liderului mondial în tehnologie și soluții de conectivitate și senzori pentru medii dure, vorbește Iulian Treta, Site Operations Manager.

AngajatorulMeu.ro: Până acum câțiva ani, puține companii alegeau să deschidă centre de cercetare și dezvoltare în România. Lucrurile stau altfel acum și vedem tot mai multe investiții de acest gen. Ce s-a schimbat între timp și care sunt astăzi atuurile României, în comparație cu alte zone ale lumii?

IULIAN TRETA: Regiunea de Vest a României a profitat din plin de pe urma amplasării geografice, fiind în imediata apropiere a rețelelor de infrastructură din Europa. În ultimii ani, tot mai multe companii multinaționale importante au fost atrase de potențialul pe care îl avem. Dezvoltarea a fost clar influențată de productivitatea și calitatea muncii, de adaptabilitatea oamenilor care au ales să lucreze în corporații, de agilitatea și abilitățile lingvistice.

Consider că tot ce s-a întâmplat în ultimii ani a pregătit terenul pentru etapa următoare, cea în care producem produsele pe care le dezvoltăm. Văd asta ca pe un compliment și simt că stă în responsabilitatea și puterea noastră să creștem și să atragem în continuare investiții.

Consider că existența unui rival pe piață oferă oricărei companii imboldul necesar accelerării tehnologice și inovării constante.

Care sunt serviciile pe care le furnizează TE Connectivity și cine sunt principalii clienți ai companiei?

În Timișoara, producem senzori pentru multiple industrii globale, începând cu senzori ce măsoară temperatura uleiului de motor pentru avioane, până la senzori care indică temperatura cuptorului din casele multora dintre noi. Un alt produs important pentru echipa noastră este un senzor ce indică nivelul și calitatea substanței DEF pentru marii producători din industria de transport.

Avem pregătite de lansare o serie de proiecte care vor amplifica nivelul de expertiză în materie de senzoristică în TE Timișoara: senzori de viteză, senzori care măsoară inclinația în industria de transport, senzori de presiune și poziție.

Fabrica din Timișoara este un punct strategic în divizia de senzori TE Connectivity, iar în următorii ani vom oferi o multitudine de soluții pentru clienții noștri.

Industria se dezvoltă într-un ritm rapid prin progresele tehnologice și prin intrarea pe piață a unor mărci noi din întreaga lume. Care sunt provocările cu care se confruntă TE Connectivity?

Dacă ne referim la competitorii TE Connectivity, consider că existența unui rival pe piață oferă oricărei companii imboldul necesar accelerării tehnologice și inovării constante. Inovația este una dintre valorile noastre, în TE Connectivity, iar intrarea pe piață a altor mărci nu poate decât să ne împingă potențialul la maximum.

Când vine vorba de provocarea de a atrage și de a reține talentele în echipa TE, sunt convins că dispunem de toate premisele necesare pentru crearea unui mediu de lucru motivant, în care să conturăm viziunea noastră.

Multe companii și-au redus activitatea, de la începutul crizei sanitare, iar altele au fost nevoite să găsească rapid soluții pentru a supraviețui. Care a fost impactul asupra business-ului pe care îl conduceți?

Avantajul pe care l-am avut a fost diversitatea de industrii în care activăm. La începutul crizei sanitare, vânzările din industria aeronautică au scăzut semnificativ, însă am reușit să compensăm deficitul prin comenzi ridicate în industria de transport comercial. A fost necesar să avem multă flexibilitate și să ne adaptăm constant la schimbările care apăreau în fiecare zi.

Crizele au existat și vor exista în continuare – datoria noastră este să căutăm mereu cu inventivitate noi moduri de a face ce am făcut până acum, într-un context diferit. Mă uit cu optimism înspre viitor și sunt mândru de echipa noastră, echipa TE, care a reușit să identifice constant metode de a minimiza impactul.

Lucrul de acasă poate fi copleșitor în anumite momente. Tehnologia a diminuat distanța dintre noi, dar nu poate replica modul interuman de comunicare.

Care sunt planurile TE Connectivity în România, pe termen scurt, mediu și lung?

Lucrăm la nivel global cu clienții noștri pentru a dezvolta tehnologiile viitorului în materie de electrificare, mobilitate hibridă, automatizări și cloud computing.

Fabrica din Timișoara a fost inaugurată în 2018. Am reușit să menținem un procent anual de creștere a productivității de opt la sută, aspect care a determinat dezvoltarea companiei.

În momentul de față, lucrăm la proiecte noi, prin intermediul cărora vom dubla cifra de afaceri până în 2023. În același timp, lansarea centrului de Dezvoltare din Timișoara va facilita colaborarea între departamentele de producție și dezvoltare-cercetare.

Cum arată acum agenda dvs. zilnică, în comparație cu cea din vremurile “obișnuite”? Cum ar suna un sfat pentru angajații care muncesc de acasă, pentru a fi mai productivi?

Lucrul de acasă poate fi copleșitor în anumite momente. Tehnologia a diminuat distanța dintre noi, dar nu poate replica modul interuman de comunicare.

O recomandare pentru colegii care lucrează de acasă este să utilizeze cât mai des conferințe video, să evite izolarea socială digitală și să folosească sistemul lor digital de comunicare preferat pentru a menține conexiunea cu echipa lor chiar și în pauze.

Vorbind strict de productivitate, lecția pe care am învățat-o astfel încât să am o zi plină de  energie este să încep mereu cu cea mai complicată și nedorită sarcină pe care o am pe ziua respectivă. Atunci când reușesc să o bifez pe aceasta de pe listă, nimic nu va mai părea greu.

Agenda mea nu s-a schimbat mult în comparație cu 2019. Prefer să mă trezesc dimineața cât mai devreme posibil și să folosesc timpul organizându-mi ziua, citind și folosind 30 de minute pentru exerciții fizice. Ziua de lucru este, de regulă, o serie de ședințe, pe care prefer să le limitez la 25 de minute. Am observat că reușesc să fiu conectat întreaga zi, menținând în același timp ședințele eficiente. De regulă, discuțiile se încadrează în timpul pus la dispoziție.

Serile sunt dedicate familiei și prietenilor, care îmi dau energia să pornesc cu entuziasm dimineața următoare.

Care sunt plusurile și minusurile lucrului la domiciliu? Aveți în plan să păstrați acest regim de muncă în companie și după ce lucrurile vor reveni la “normal”?

Lucrul la domiciliu a reprezentat șansa noastră de a menține echipele în siguranță. Nivelul tehnologic la care am ajuns a contribuit la menținerea productivității echipelor. Cu siguranță, viitorul ne arată că avem nevoie de un mod hibrid de lucru, care să combine lucrul de acasă cu lucrul de la birou.

Sunt ferm convins că productivitatea și interacțiunile bune dintre colegi au fost posibile datorită încrederii create între membrii echipelor. Încrederea se clădește între ședințe, atunci când există interacțiune umană.

Ce cred că se va întâmpla? Cred că lucrurile vor fi mult mai fluide, lucrul de acasă va fi mai ușor acceptat social. Nu sunt adeptul unui mod de lucru 100 la sută de acasă, dar cred că acesta va fi mai ușor de planificat pe viitor. Consider că procedura de planificare va fi ușurată și un simplu email de “astăzi lucrez de acasă” va fi o normă acceptată pentru majoritatea echipelor.

Care sunt principalele lecții pe care le-ați învățat în ultimul an?

Pandemia a reprezentat un test major pentru conducătorii din întreaga lume. De la liderii din domeniul public, la cei din domeniul privat, a trebuit să fie găsite noi modalități de a conduce echipele.

Tehnologia a fost de neprețuit în această perioadă; nu pot să-mi imaginez care ar fi fost impactul economic dacă nu am fi profitat de progresele tehnologice.

Am avut audituri de client realizate prin videoconferințe și chiar și o intervenție pe matrița de injecție mase plastice împreună cu colegi din Irlanda și Germania, cu ajutorul unei camere 4K atașată de un cărucior cu unelte.

În această perioadă, au fost foarte multe lecții pe care le-am învățat: abilitatea de a ne reveni rapid din dificultăți, agilitatea de a schimba rapid direcția pentru a ne atinge scopul, importanța interacțiunii umane pentru bunăstarea noastră.

A fost un an dificil, dar unul care ne-a făcut să fim mai puternici, conectați și agili.

Articolul anterior

Arctic recrutează absolvenți de masterate tehnice pentru un program intensiv de dezvoltare de trei ani

Articolul următor

Fabrica de anvelope Continental din Timișoara are un nou director general

Articole din aceeași categorie
Total
7
Share