În țările dezvoltate, între cinci și zece la sută din totalul forței de muncă activează în logistică, însă acest sector are o imagine publică distorsionată, în ciuda recunoașterii importanței și a dezvoltării sale accentuate, relevă raportul Logistic Global HR Trends, realizat de Gi Group Holding.
Potrivit sondajului, o mare parte din populație este convinsă că munca în acest domeniu este solicitantă din punct de vedere fizic și destinată doar forței de muncă necalificate. Doar 26 la sută dintre respondenți consideră că logistica este printre cele mai bune sectoare în ceea ce privește locul de muncă.
Acest procent justifică dificultatea în atragerea de forță de muncă, mai ales cea specializată în noile tehnologii, care să ajute companiile în procesele de inovare. În contrast puternic, concluziile studiului sugerează că majoritatea lucrătorilor din logistică sunt mulțumiți de munca pe care o prestează.
Creșterea salariilor și implementarea politicilor de acordare a unor beneficii sunt principalele strategii ale companiilor de logistică ca să atragă și să rețină forța de muncă. Salariile mai mari aduc însă și costuri crescute, motiv pentru care atingerea echilibrului corect între maximizarea atractivității și minimizarea costurilor se numără printre prioritățile firmelor din domeniu.
Din acest motiv, companiile ce operează în țările unde impozitele pe salarii sunt mari preferă să adopte politici de beneficii mai generoase: politici economice (bonusuri de performanță), programe de bunăstare corporative (asigurări de sănătate) sau politici ce vizează bunăstarea lucrătorilor (acces la cantină, produse gratuite).
Sondajul Gi Group Holding arată că 69 la sută dintre angajații în logistică apreciază că formarea și învățarea continuă sunt foarte importante ca să-și păstreze jobul actual și să găsească altele noi.
”Cu siguranță, în domeniul logisticii, formarea este importantă pentru a îmbunătăți abilitățile angajaților și pentru a atrage noi lucrători. De aceea, majoritatea companiilor implementează politici de formare, atât intern, cât și în colaborare cu organisme private sau publice, precum universitățile și școlile tehnice. Însă implementarea training-ului intern este mai simplă pentru companiile din domeniu, care dedică resurse specifice acestui gen de activitate”, punctează Andrei Luca, Business Manager Gi Group Temps & Perm.
Sectorul logisticii a cunoscut o dezvoltare fulminantă în ultimii ani și a atins, în 2021, o valoare a pieței globale de 8,6 miliarde de dolari. Pentru finalul acestui an, analiștii Gi Group estimează o valoare de nouă de miliarde de dolari. E de așteptat ca tendința de creștere să se mențină pe un trend ascendent în următorii ani, pentru ca, în 2024, piața mondială a logisticii să fie cu zece la sută mai mare decât în 2022 și să atingă o valoare de 9,9 miliarde de dolari.
- ING Germania va avea un șef de Resurse Umane român, din noiembrie
- Auchan România la “majorat”: peste 7.000 de angajați, care activează în peste 50 de meserii
- EY România, ASE București și Banca Mondială lansează Programul MBA în Economia Educației și Leadership
Raportul se bazează pe datele publice din industrie și pe estimările liderilor de opinie din China, Brazilia, Germania, Italia, Polonia și Marea Britanie. Tendința de creștere este dată de volumul tot mai mare al mărfurilor transportate și tranzacționate și de valorile în creștere ale serviciilor de logistică, datorate boom-ului comerțului electronic.
”Logistica joacă un rol fundamental în dezvoltarea țărilor, prin menținerea creșterii economice și îmbunătățirea competitivității. Este fundația dezvoltării comerțului și un sector strategic care, datorită implementării noilor tehnologii, joacă un rol major în strategia organizațiilor economice. Motivul pentru care am ales să lansăm raportul Logistic Gobal HR Trends este acela de a evidenția întocmai trensformarea fundamentală a logisticii, ce pregătește terenul pentru dezvoltarea acestui sector în viitor”, explică Andrei Luca.
Mai multe informații despre evoluția logisticii precum și opinii ale specialiștilor din domeniu pot fi consultate în raportul GiGroup.
DESPRE GI GROUP HOLDING
Fondat în 1998, în Milano, este unul dintre liderii mondiali de servicii pentru dezvoltarea pieței muncii. Printr-un ecosistem global de personal și recrutare din care fac parte șase branduri individuale, dar complementare (Gi Group, Gi BPO, INTOO, Wyser, Grafton, Tack/TMI), pune la dispoziție o gamă de oferte de 360 de grade. Are peste 6.000 de angajați și este activă în peste 100 de națiuni din Europa, APAC, cele două Americi și Africa, prin prezență directă și parteneriate strategice. Oferă servicii către mai mult de 20.000 de companii și este pe locul 5 în topul celor mai mari companii de personal din Europa și pe poziția a 16-a in lume (potrivit Staffing Industry Analysts).