65 la sută dintre companiile participante la Barometrul de HR realizat de PwC România, în mai, nu au fost nevoite să aplice măsuri invazive de reducere a costurilor cu angajații, în cele două luni de stare de urgență.
Companiile care au luat decizii de scădere a costurilor au adoptat un mix de măsuri, pe care le-au aplicat diferit angajaților, în funcție de pozițiile ocupate. A fost vizat, în general, personalul operațional din structurile a căror activitate a fost afectată de starea de urgență. 11 la sută au aplicat șomajul tehnic cu ajutor de la bugetul de stat, dar fără compensarea diferenței, iar 15 la sută au utilizat șomajul tehnic cu acoperirea diferenței de salariu. 17 la sută au redus timpul de lucru cu acordul părților sau au acordat concedii fără plată, iar patru la sută au făcut concedieri.
„De la apariția crizei, cele mai multe companii s-au angajat că vor face eforturi pentru păstrarea locurilor de muncă, așa cum se observă inclusiv din concluziile acestui studiu. După ce activitatea economică a încetinit, în general au optat pentru variante de reducere a cheltuielilor care să nu afecteze angajații, de exemplu amânarea unor investiții sau ajustarea costurilor operaționale. Dacă relansarea economică va fi rapidă, efectul negativ va fi mult atenuat, implicit asupra angajaților.
Credem că te-ar interesa și: Cum am devenit “neangajabilă”
Scenariile optimiste vorbesc de o contracție economică în formă de V, adică o cădere bruscă pe termen scurt și o recuperare rapidă. Însă există riscul ca scăderea consumului și a disponibilității resurselor să nu fie temporară și să aibă impact structural major. În orice caz, toate prognozele arată că anul acesta se va încheia cu o recesiune și că revenirea se va face treptat din a doua parte a anului. Companiile iau în calcul toate scenariile și au ca prioritate menținerea locurilor de muncă și redarea încrederii în economie pe termen mediu”, declară Ionuț Simion, Country Managing Partner, PwC România.
Noua ta carieră poate începe aici – locuri de muncă în toate domeniile, în toate județele
Jumătate dintre respondenți au aplicat creșterile salariale pentru 2020 înainte de declararea stării de urgență. Creșterea medie a fost de 5,77 la sută, în linie cu prognozele anunțate în 2019. Aproape 30 la sută nu vor crește salariile în acest an, iar 15 la sută au modificat politica de creșteri salariale și le vor aplica doar pozițiilor critice. Pachetele de beneficii au rămas la fel în cazul a 80 la sută dintre respondenți. Majoritatea (65 la sută) nu intenționează să modifice sistemul de plăți variabile.
Întoarcerea la locurile de muncă
Mai puțin de un sfert dintre companiile chestionate (22 la sută) au revenit la locurile de muncă din 18 mai, iar aproape jumătate nu au decis încă data de revenire. 80 la sută intenționează să îmbine munca de acasă cu cea de la birou și după încheierea stării de urgență (15 mai). O mare parte ține cont de opțiunile angajaților.
„Până la apariția pandemiei, pentru cei care lucrau în birouri, sănătatea la locul de muncă nu a fost o problemă, dar va deveni de acum înainte. Toate prognozele arată că ne putem aștepta la valuri de carantină sau absenteism. Multe companii își regândesc politicile de sănătate și securitate în muncă, prin reorganizarea spațiului, achiziția de echipamente de protecție pentru angajați și implementarea muncii de acasă, acolo unde se poate. Succesul muncii la distanță va fi determinat de oportunitățile pe care le creează companiile pentru ca angajații să interacționeze, să învețe și să facă parte dintr-o comunitate. Perioada de lockdown a scos la iveală un decalaj de competențe digitale, iar investițiile în upskilling vor fi esențiale”, spune Oana Munteanu, Senior Manager People & Organization PwC România.
37 la sută dintre respondenți vor păstra neschimbate politicile de recrutare și onboarding, iar 30 la sută le-au amânat până la ridicarea stării de alertă, 33 la sută au amânat programele de training și dezvoltare, iar același procent a schimbat procesele și instrumentele, în special în direcția digitalizării acestora.
DESPRE STUDIU
Studiul PwC România HR Barometru a fost derulat între 14 și 18 mai, pe baza informaţiilor furnizate de 46 de companii din retail/ FMCG, farma, IT&C, servicii financiare, auto, agricultură, industrie. 17 la sută au peste 3.000 angajați, 22 la sută între 1.001-3.000 angajați, 17 la sută între 501-1.000 angajați, 31 la sută între 101 – 500 angajați și 13 la sută sub 100 de angajați.
PwC este o rețea de firme prezentă în 157 de țări, cu mai mult de 276.000 de profesioniști care oferă servicii în domeniul auditului, consultanței fiscale și pentru afaceri.