Nu sunt multe companii în România, care se pot lăuda cu o activitate neîntreruptă de aproape 60 de ani. Este însă cazul fabricii Zentiva din București, care funcționează aici din 1962, de la înființarea sa.

Lider în volume vândute al pieței locale de medicamente generice și unul dintre cei mai importanți producători de medicamente generice din Europa, Zentiva România este parte a grupului european cu același nume. Grupul Zentiva deține unități de producție la București și la Praga, unde lucrează 4.000 de oameni, iar fabrica din România se află într-un proces continuu de dezvoltare, accelerat intens în ultimii 15 ani. În ultimele luni, Maria Badea, HR Manager Commercial Operations Zentiva Romania, și colegii tăi din departamentul de Resurse Umane, au avut misiunea de a se adapta unei piețe ale muncii care s-a schimbat peste noapte.

AngajatorulMeu.ro: Cum a început aventura dvs. în domeniul Resurselor Umane?

MARIA BADEA: Acum zece ani, după ce am revenit în țară după un stagiu de voluntariat, am aplicat pentru un job în HR, într-o companie de logistică, și am fost aleasă după o zi de assessment center. A fost o experiență foarte intensă, atât cea a assessment center-ului, cât și ceea ce a urmat apoi. Am preluat activitatea de HR pentru o platformă logistică aflată atunci în construcție. Am învățat foarte multe, într-un ritm foarte rapid.

Care este întrebarea dvs. preferată în timpul unui interviu de angajare?

Nu am neapărat o întrebare preferată. Îmi place să cunosc omul din fața mea (chiar și virtual, zilele aceastea), să îl las să îmi vorbească despre ce îi place să facă, ce îl motivează, ce fel de mediu de lucru caută. Îmi place foarte mult când partenerul meu de interviu pune întrebări, vrea să afle mai multe despre rol, despre echipă, despre business.

Credem că te-ar interesa și: Spune-mi ce ai făcut de COVID-19, ca să-ți spun ce fel de angajator ești

Care sunt greșelile elementare care scad șansele de angajare chiar înainte de interviu? Care sunt aptitudinile pe care candidații și le trec cel mai des în CV, însă nu corespund realității?

Foarte mulți candidați trimit CV-uri la întâmplare, fără a preciza ce post îi interesează, cu formulări generale. Iar asta scade șansele ca CV-ul să fie selectat pentru interviu. Cu doar 5-10 minute petrecute pe pagina de cariere sau pe platformele de job-uri, pentru a afla pentru ce poziții caută diverse companii, un candidat ar fi în măsură să trimită apoi o aplicație pentru un rol care ar fi potrivit cu experiența și aspirațiile sale. Astfel îi cresc șansele de a fi chemat la un interviu.

Noua ta carieră poate începe aici – locuri de muncă în toate domeniile, în toate județele

Aptitudinile trecute în CV sunt, de cele mai multe ori, generale sau preluate din modele de pe internet. Recruiterii urmăresc mai mult competențele tehnice la selecția inițială de candidați, urmând ca în timpul interviului să le verifice și să observe din interacțiune și partea comportamentală. Cel mai adesea apar diferențe între CV și realitate atunci când evaluăm competențele lingvistice și de folosire a pachetului Microsoft Office, mai ales în cazul Excel-ului.

Companiile vor căuta mereu oameni deschiși să învețe, să se dezvolte și care se evaluează corect.

Ce pot face candidații pentru a-și spori vizibilitatea și pentru a fi remarcați de recrutori?

Din experiența mea de peste zece ani în recrutare și selecție, recomand celor care își caută activ un job și vor să devină vizibili pentru angajatori: să se asigure că au profil de LinkedIn actualizat, să trimită CV-uri adaptate și țintite pentru roluri ale căror cerințe se potrivesc cu competențele și experiența lor, să investească timp și energie în a-și crea o rețea de contacte, prin participare la diverse evenimente de cariere sau de specialitate, în domeniul în care activează sau chiar și în mediul virtual. Să-și facă o strategie de a urmări companiile care îi interesează, pentru a vedea cum comunică, ce cultură a angajatului au și pentru a afla la timp despre oportunitățile de angajare.

Companiile vor căuta mereu oameni deschiși să învețe, să se dezvolte și care se evaluează corect.

Cum ar arăta un “portret-robot” al candidatului pe care vi l-ați dori? Sunt mai importante calitățile tehnice sau cele interpersonale?

Dincolo de abilitățile tehnice necesare pentru rolurile din domeniul pharma, ne dorim să găsim colegi care să se potrivească mediului nostru de lucru dinamic, în care suntem în permanență conectați cu ceilalți colegi, dar și cu mediul extern. Căutăm oameni curioși, care vor să se dezvolte constant, care uneori își construiesc rolul, vin cu propuneri de cum putem face lucrurile mai bine sau mai ușor și, în același timp, știu că dacă ei își fac bine și cu responsabilitate treaba, mai mulți oameni vor beneficia de medicamente de calitate, la prețuri accesibile.

Noi, la Zentiva, am construit o cultură centrată pe oameni, un mediu de lucru în care membrii echipei se simt împliniți, respectați, apreciați și mândri de istoria companiei și de evoluția sa. Ne bucurăm de loialitatea angajaților noștri și încurajăm inițiativa, ideile și un profil antreprenorial.

Cred că alegerile potrivite în carieră încep cu a ne cunoaște bine pe noi înșine, valorile și ariile de interes. Apoi e ușor să evităm să ne plafonăm sau să facem alegeri care nu ne aduc satisfacție.

În același timp, susținem dezvoltarea profesională a colegilor în organizație – pozițiile disponibile sunt mai întâi ofertate intern, susținem evoluția pe orizontală și pe verticală, în alte departamente, și le punem la dispoziție membrilor echipei programe de training, dezvoltare și perfecționare. Astfel reușim să atragem talente de pe piață și să le menținem în companie, le ajutăm să se dezvolte și să-și împlinească potențialul.

Dacă ar fi să oferiți un sfat unui tânăr aflat la început de carieră, cum ar suna? Ce l-ați sfătui pentru a evita plafonarea și pentru a face alegerile potrivite în viața profesională? Ce le spuneți celor care își doresc creșteri în carieră rapide, spectaculoase?

Poate sfat este mult spus, însă le-aș spune că o carieră sănătoasă se construiește asumându-ne responsabilități și învățând de la și alături de cei cu care lucrăm. Cred că alegerile potrivite în carieră încep cu a ne cunoaște bine pe noi înșine, valorile și ariile de interes. Apoi e ușor să evităm să ne plafonăm sau să facem alegeri care nu ne aduc satisfacție. Este important să fim deschiși la oportunități și să fim deschiși să ieșim din zona de confort și să acceptăm provocări.

În ceea ce îi privește pe cei care își doresc creșteri rapide și spectaculoase în carieră, este important să fie conștienți că este posibil atâta vreme cât vor putea investi suficientă energie, vor fi orientați să se dezvolte rapid și își vor asuma responsabilitățile aferente rolului respectiv. Din nou, revin la partea de valori și “motorul nostru intern”, să înțelegem ce este important pentru noi și cu ce suntem dispuși să contribuim pentru această creștere rapidă.

Toate pozițiile pe care le recrutăm sunt anunțate în primul rând intern și abia apoi extern. În ultimele 12 luni, mai mult de jumătate dintre rolurile de coordonare au fost acoperite cu candidați interni.

Cât de dificil este să găsiți angajații potriviți, în domeniul în care activează compania dvs.? Care sunt metodele prin care încercați să atrageți specialiști în companie și ce faceți ca să-i păstrați pe cei mai valoroși?

Chiar dacă uneori este provocator, reușim de fiecare dată să îi găsim pe oamenii potriviți pentru echipa noastră. Unele poziții necesită un anumit grad de expertiză și studii în domeniu, însă rămânem mereu deschiși să oferim și pregătire în companie pentru oamenii cu potențial de dezvoltare care sunt cu adevărat doritori să lucreze în mediul pharma.

Păstrăm legătura cu oamenii interesați să aplice în compania noastră prin pagina noastră de LinkedIn Zentiva România, prin postarea actualizată a pozițiilor deschise în recrutare, pe site-ul nostru, și prin participarea la târguri de cariere.

Investim foarte mult și în programe pentru tinere talente. Programul nostru de internship, Zentiva University, dă ocazia absolvenților de facultate să participe la un “accelerator de învățare” care le completează cunoștințele dobândite în școală și îi ajută să se orienteze mai ușor către opțiunile cele mai potrivite pentru cariera lor.

Anul trecut, la acest program au participat 50 de tineri, care, timp de trei săptămâni, au fost implicați în traininguri de dezvoltare personală și profesională, au interacționat cu colegii noștri, pentru a afla ce ar presupune activitatea din diferite departamente și, la final, 22 dintre ei au fost angajați pentru șase sau 12 luni. Acești tineri talentați ne-au adus un boost de energie și s-au adaptat foarte repede în compania noastră, au fost implicați în proiecte importante.

Ce perspective de carieră le oferiți salariaților dvs.? Cum îi motivați?

Compania noastră este în continuă creștere, în ultimii ani. Astfel că au apărut constant noi roluri sau le-am redefinit pe cele existente, pentru a ne adapta mai bine la nevoile domeniului în care activăm.

Toate pozițiile pe care le recrutăm sunt anunțate în primul rând intern și abia apoi extern. În ultimele 12 luni, mai mult de jumătate dintre rolurile de coordonare au fost acoperite cu candidați interni. Colegii care își doresc să se dezvolte în carieră au avut ocazia să se implice și în diverse proiecte, unele internționale, experiențe care le-au adus satisfacție și rezultate motivante.

Am învățat foarte multe, în ultima perioadă. Am început să trec totul prin filtrul relevanței și al eficienței.

Care sunt așteptările pentru a doua jumătate a acestui an, atât în ceea ce privește profesia dvs., în general, și departamentul pe care îl conduceți, în mod special? Ce planuri de recrutare aveți, pe termen scurt, mediu și lung?

Chiar dacă pentru noi toți pandemia Covid-19 a adus multe schimbări și provocări, am reușit să ne adaptăm rapid, să rămânem conectați și să asigurăm continuitatea business-ului, pentru că avem o mare responsabilitate: să continuăm să livrăm pacienților cronici, și nu numai, medicamentele de care au nevoie. Atitudinea pe care o încurajăm este de a privi partea plină a paharului, de a fi tot mai prieteni cu tehnologia și de a neconcentra pe aspectele ce aduc plus valoare în activitatea noastră.

În prezent, suntem în formulă aproape completă, urmând să mai recrutăm doar câteva poziții pe care le-am pus “în așteptare” odată cu tot contextul de anul acesta. Toate pozițiile deschise sunt promovate pe paginile noastre de Cariere și LinkedIn.

Ultimele trei luni au fost un veritabil “test de stres” pentru companiile din toată lumea. Care sunt principalele lecții pe care le-ați învățat în perioada aceasta?

Am învățat, într-adevăr, foarte multe, în ultima perioadă. Am început să trec totul prin filtrul relevanței și al eficienței. Îmi pun întrebarea: Cum putem face lucruri mai simple, mai utile și cu valoare mai mare pentru colegii noștri și pentru companie? Am mai conștientizat că vremurile grele sunt mai ușor de depășit dacă ai o echipă sudată alături, care împărtășește aceleași valori.

Am învățat că putem lucra eficient 100 la sută de acasă și că putem transforma obstacolele în oportunități. Și încă mai învățăm, adaptăm și îmbunătățim!

Care a fost cea mai importantă decizie pe care a trebuit să o luați în cariera de profesionist în HR? Vă gândiți vreodată să încercați și altceva, într-un alt domeniu de activitate?

Nu știu dacă aș spune că a fost cea mai importantă decizie din cariera mea, însă decizia rapidă de a permite tuturor colegilor să lucreze de acasă, în perioada martie-mai, este una foarte recentă. Această decizie ne-a ajutat să ne mobilizăm rapid și să găsim noi modalități să ne desfășurăm activitatea în condiții optime. De asemenea, și revenirea la birou în proporție de 50 la sută și stabilirea unor reguli clare de protecție este o decizie luată recent, specifică acestei perioade. Îmi place foarte mult tot ceea ce presupune domeniul HR și văd o implicare tot mai mare a rolului meu în business și de acum înainte. Este un rol mereu în schimbare și simt că învăț mereu ceva nou. 

Abonează-te la newsletter

Cele mai proaspete știri de pe AngajatorulMeu.ro, direct pe adresa ta de mail.

S-ar putea să-ți placă

Oana Costescu (Schulte & Schmidt): “Cea mai dificilă decizie din carieră: cea de a renunța la un coleg”

Prezentă de peste zece ani la Braşov, compania Schulte & Schmidt reprezintă…

Ioana Roxin (Coindu): “Dacă ai ajuns la poziția dorită, ai un salariu bun, dar au dispărut provocările, e timpul să-ți zgudui zona de confort”

Înființată ca o divizie Coindu Group, Coindu România s-a ridicat la nivelul…

Marius Ciurariu (Provident): “În HR există acum trendul titulaturilor sofisticate – Head of, Manager of, etc. Parcă uneori sunt prea mulţi <şefi>“

Unul dintre cei mai mari angajatori britanici din România, cu o vechime…

Liliana Bica (Adient): “Candidatul e o poveste frumoasă, care începe cu banalul CV, cu emoții și cu așteptări”

Cu 75.000 de angajați în 230 de fabrici, aflate în 33 țări,…