În 4 septembrie, la solicitarea Federației Patronatelor Farmaceutice din România, Ministerul Sănătății va organiza o dezbatere pe marginea proiectului de ordin pentru aprobarea normelor privind înființarea, organizarea și funcționarea farmaciilor și drogheriilor.
Proiectul de ordin are în vedere reglementarea modificărilor la nivel de norme, aduse prin Ordonanța de Urgență 58/2017. Sunt specificate atribuțiile fiecărei instituții implicate în autorizarea, supravegherea și supracontrolul unităților farmaceutice, precum și modalitatea de sancționare în cazul nerespectării prevederilor legale în vigoare și modalitatea de suspendare și de retragere a autorizațiilor, se arată în referatul de aprobare al ordinului aflat pe site-ul Ministerului Sănătății. De asemenea, sunt reglementate aspecte neclare în ceea ce privește modalitatea de depunere a dosarelor în vederea autorizării, termenele de soluționare și aspecte privind organizarea spațiului unităților farmaceutice, potrivit Agerpres.
Proiectul prevede că inspecția pentru înființarea sau mutarea sediilor unităților farmaceutice este efectuată de farmaciștii/medicii inspectori din cadrul direcțiilor de sănătate publică județene și a municipiului București, și urmărește respectarea prevederilor legale și a regulilor de bună practică farmaceutică. Farmaciștii sau medicii inspectori din direcțiile de sănătate publică vor efectua inspecții periodice de supraveghere, denumite și control, în unitățile autorizate pentru distribuție cu amănuntul de medicamente, astfel încât fiecare unitate autorizată să fie inspectată cel puțin o dată la trei ani, se mai arată în proiect.
Dacă în timpul inspecției de supraveghere se constată repetarea abaterilor privind organizarea, dotarea și funcționarea unităților farmaceutice, farmaciștii sau medicii inspectori propun suspendarea sau retragerea autorizației de funcționare a unității farmaceutice. Autorizația este retrasă la al doilea raport de inspecție în care este constatată cel puțin o deficiență critică, într-un interval de trei ani, sau când există alte abateri de la legislația în vigoare, prevede proiectul.
Toate încăperile trebuie să fie suficient iluminate și cu temperatură și umiditate adecvate păstrării medicamentelor în condițiile specificate de producător, iar pardoselile trebuie să fie confecționate din material ușor lavabil. În plus, toate încăperile farmaciei trebuie să fie situate la parter. Depozitul – încăperea sau încăperile în care se păstrează medicamentele și alte produse permise a se elibera prin farmacii – trebuie să aibă o suprafață de minimum zece metri pătrați. Pentru depozitarea medicamentelor cu regim special, trebuie să fie asigurate condiții specifice. Documentul stabilește și o zonă special dedicată păstrării medicamentelor expirate sau a celor colectate în vederea distrugerii.