Atragerea și păstrarea talentelor sunt preocupări majore pentru angajatorii din toată lumea, dar mai mult de o treime (35 la sută) dintre angajați sunt susceptibili să renunțe la locul de muncă în următoarele 12 luni. Generația Z (38 la sută) și milenialii (37 la sută) sunt cei mai predispuși să plece, arată studiul EY 2023 Work Reimagined Survey.
Sondajul constată o neconcordanță între așteptările și motivațiile angajaților și cele ale angajatorilor. Cei mai mulți angajatori (58 la sută) consideră că încetinirea creșterii economice reduce probabilitatea ca angajații să demisioneze. Mai puțin de jumătate (47 la sută) dintre angajați sunt de acord, iar 22 la sută nu sunt – ceea ce îi face pe angajatori să riște să subestimeze fluiditatea continuă a pieței muncii.
Studiul, al patrulea dintr-o serie, a sondat opiniile a peste 17.000 de angajați și 1.575 de angajatori din 22 de țări și 25 de sectoare industriale, și constată că schimbarea raportului de forțe rămâne în favoarea angajaților, în ciuda încetinirii creșterii economice.
- Meral Badea (SIGNAL IDUNA): “Domeniul HR reprezintă nu doar locul meu de muncă, ci și o oportunitate de a influența pozitiv viața oamenilor din compania în care lucrez”
- Lucrul de acasă, tot mai căutat la final de an. Posturile remote au atras peste 150.000 de candidaturi pe bestjobs, doar în noiembrie
- Inteligența artificială prinde viață la București: 300 de specialiști Adobe România transformă ideile în realitate… digitală
Înaintea pandemiei, 53 la sută dintre respondenți credeau că balanța puterii la locul de muncă era deținută de angajatori și doar 24 la sută de angajați. Până în 2022 (mijlocul pandemiei), diferența era de 44 la sută pentru angajatori, față de 37 la sută pentru angajați. Diferența e acum de 46 la sută pentru puterea angajatorilor vs. 32 la sută pentru angajați.
“Recunoaştem şi în România acelaşi tip de tensiuni ca oriunde în lume. Pe de o parte, angajatorii încearcă să găsească cheia rezolvării lor prin încercări, lecţii extrase din greşeli şi consultări constante cu angajaţii. Pe de altă parte, dinamica pieței muncii impune, la fel de mult ca în ultimii ani, nu doar ca angajatorii să fie atenţi la nevoile angajaţilor, ci şi să anticipeze schimbarea priorităţilor acestora”, arată Claudia Sofianu, Partener, liderul departamentului Impozit pe venit şi contribuţii sociale, EY România.
Factori de respingere și de atracție
În concordanță cu sondajul de anul trecut, salariul a rămas principala preocupare a angajaților (35 la sută), dar apare abia pe al treilea loc în topul preocupărilor angajatorilor, concentrați mai mult pe atragerea de noi talente (37 la sută) și păstrarea talentelor (34 la sută), ceea ce demonstrează o neconcordanță între priorități la locul de muncă.
Angajatorii riscă și să supraestimeze influența flexibilității ca stimulent pentru a atrage noi talente. 84 la sută dintre ei consideră că oferirea de flexibilitate va avea un impact pozitiv asupra capacității lor de a recruta talente, însă doar 63 la sută dintre angajați sunt de acord. Acest lucru este valabil mai ales pentru angajaţii din domeniul cercetării, a căror muncă se bazează în mod tradițional și în principal pe utilizarea analizei sau a expertizei în domeniu într-un cadru profesional de birou. Flexibilitatea este acum o așteptare de la sine înțeleasă. Mai mult de o treime dintre talente preferă să lucreze complet remote.
A apărut un conflict între angajatori și angajaţii din domeniul cercetării în ceea ce privește flexibilitatea și întoarcerea la birou. 47 la sută dintre angajatori preferă ca personalul lor să fie la birou două-trei zile pe săptămână, însă doar 50 la sută dintre lucrători sunt dispuși să vină la birou cel mult o zi pe săptămână.
Totuși, angajații sunt atrași de activităţile de la birou care sunt centrate pe menținerea legăturii sociale (36 la sută), colaborarea cu colegii (30 la sută) și construirea și menținerea relațiilor (29 la sută). Deși angajații nu vizitează mai frecvent birourile din imobilele de clasă A, care beneficiază de cele mai bune facilități și locații, investiția în imobile de înaltă calitate este corelată pozitiv cu o serie de rezultate-cheie ale forței de muncă, inclusiv cultura, productivitatea și retenția.
Reducerea distanței dintre angajat și angajator
Există un decalaj clar între optimismul angajatorilor și cel al angajaților în ceea ce privește alinierea conducerii cu privire la noile modalități de lucru. În timp ce 73 la sută dintre angajatori sunt de acord că managerii și conducerea sunt aliniați în ceea în privința noilor modalități de lucru (programul de lucru, timpul liber, munca la distanță și munca hibridă), doar 55 la sută dintre angajați sunt de acord.
Cu toate acestea, apare un aspect pozitiv pentru organizațiile care demonstrează calități de leadership empatic. Angajații care raportează niveluri ridicate de încredere, autonomie și grijă din partea conducerii au de 2,3 ori mai multe șanse să fie de acord cu faptul că firma lor a gestionat cu succes presiunile externe în ultimii doi ani și au cu 40 la sută mai puține intenții de a demisiona.
Inteligența artificială generativă în noua eră a muncii
În timp ce potențialul inteligenței artificiale generative (GenAI) este încă în curs de realizare, există un impuls tot mai mare și o perspectivă în general pozitivă asupra modului în care tehnologia va avea un impact asupra noilor modalități de lucru. 48 la sută dintre angajați anticipează că GenAI va îmbunătăți flexibilitatea și 84 la sută dintre angajatori utilizează sau plănuiesc să utilizeze GenAI, în următoarele 12 luni.
Deși atât angajații, cât și angajatorii, au clasificat “învățarea și dezvoltarea de noi competențe” drept factorul nr. 1 ca să se asigure că angajații prosperă în noile moduri de lucru, doar 18 la sută dintre angajatori intenționează să ofere cursuri de formare pentru dezvoltarea de competențe în GenAI.
Despre studiu
A fost realizat în mai-iulie 2023 și a colectat răspunsuri de la 18.625 respondenți – 17.050 de angajați și 1.575 angajatori, din 22 de țări și 25 de sectoare industriale. A fost realizat folosind un panel de terțe părți și a vizat angajatori cu o forță de muncă de 500-15.000 de angajați.
DESPRE EY
Este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel global, cu 395.442 de angajați în peste 700 de birouri în 150 de țări. Prezentă în România din 1992, furnizează, cu ajutorul celor peste 1000 de angajați din România și Republica Moldova, servicii integrate de audit, asistență fiscală, juridică, strategie și tranzacții, consultanță, către companii multinaționale și locale. Are birouri în București, Cluj-Napoca, Timișoara, Iași și Chișinău.