Ar fi putut să devină o foarte bună jucătoare de tenis, dar a ales, în cele din urmă, să-și construiască o carieră pe “terenul” comunicării, via Facultatea de Filosofie. N-a fost să fie Roland-Garros, dar a ajuns să-și pună în practică noțiunile învățate, într-o primă fază, la Bruxelles, acolo unde se iau cele mai importante decizii pentru țările din Uniunea Europeană.
După ce a fost responsabil de relații publice și comunicare la Camera de Comerț, Industrie și Agricultură Franceză în România, Monica Sîrbu este astăzi Key Account & Communications Manager la HN Services România, o companie de dezvoltare software și servicii IT, cu mai mult de un deceniu și jumătate de experiență pe piața locală.
AngajatorulMeu.ro: Care a fost drumul dvs. profesional, până acum? Cum a început aventura în domeniul comunicării?
MONICA SÎRBU: Uitându-mă înapoi, drumul meu profesional în clasa a VIII-a părea să fie cel al tenisului. Dar, având în vedere că nu am avut opțiunea de a renunța la școală pentru a-mi urma această “carieră”, am descoperit drumul filosofiei. Facultatea de Filosofie și o licență în activități de lobby și advocacy pe lângă instituțiile europene mi-au deschis calea către o aventură în Bruxelles, unde am început să pun în practică noțiunile învățate, cu precădere într-o asociație de orașe europeană care făcea lobby și advocacy pentru politicile de mediu și climă la nivel european.
Pot spune că acela a fost momentul definitoriu al acestui parcurs în domeniul comunicării, atât prin activitățile de lobby și influențarea anumitor directive europene, cât și al poziției asociației față de membrii săi, orașele, și al promovării și comunicării intereselor și nevoilor comunităților locale la nivel european.
Aventura a continuat în România, la CCIFER – Camera de Comerț, Industrie și Agricultură Franceză în România, ca responsabil de relații publice și comunicare, și în prezent, la HN Services, o companie de dezvoltare software și servicii IT.
- Conectarea și colaborarea creativă, rolurile pe care trebuie să le susțină designul biroului. #HyperCollaboration
- Raluca Prodan, fondatoarea primei clinici de longevitate din România
- Tudor Ionescu (CBRE): “Noaptea Companiilor e mai mult decât un târg de joburi – este o ocazie unică prin care angajatorii își pot prezenta povestea”
Care sunt principalele “ingrediente” de care are nevoie un profesionist în acest domeniu?
Soft skills-urile sunt importante în orice domeniu am activa, dar consider că un om de comunicare trebuie să dea dovadă în primul rând de empatie, să aibă un discurs onest și autentic față de echipele în care activează și să fie o persoană organizată. Acest lucru nu poate decât să confere o întregire a echipei care poate să realizeze lucruri importante împreună.
Capacitatea de a da dovadă de o ascultare activă și de a înțelege poziția celuilalt, o introspecție a discursului, o deschidere activă către tot ce este nou și inteligența emoțională sunt atuurile unui lider care nu poate decât să performeze în comunitatea din care face parte, să participe la coeziunea ei și să fie luat drept exemplu.
Care este proiectul care vă este celmai drag, dintre cele derulate până acum? Există un om – pe care l-ați cunoscut sau nu – care vă inspiră în carieră?
Consider că în parcursul meu profesional am fost inspirată de toți oamenii lângă care am avut posibilitatea de a crește și care mi-au oferit încrederea că putem construi lucruri frumoase împreună. Studiile teoretice pe care le urmăm ne oferă o bază bună de plecare, dar adevăratul exemplu sunt oamenii care te înconjoară și care îți creează un mediu sigur și provocator, unde poți evolua. Am avut șansa ca, de-a lungul carierei mele, să pot lucra cu oameni de diverse naționalități, medii de lucru și practici diferite, și consider că această deschidere a fost benefică carierei mele din toate punctele de vedere.
Care sunt cele mai frecvente greşeli pe care le fac companiile în legătură cu imaginea lor? Care sunt riscurile dacă nu o gestionezi corect?
În general, învățăm din greșeli, dar o eroare de comunicare a companiei sau un feedback negativ venit din afară sunt mereu mai greu de gestionat decât dacă știi cum să previi acest lucru sau cum să menții în permanență o comunicare deschisă cu publicul-țintă.
De cele mai multe ori, companiile investesc masiv în campanii de marketing, dar produsul final nu este cel cu impact relevant și cu efectul scontat. O comunicare sinceră, activă și de conținut, poate duce la creșterea engagementului în companie și al angajaților, dar și către extern, pentru a menține o imagine cât mai bună și autentică.
Cum arată o zi la birou, pentru un om de comunicare? Care este partea cea mai “palpitantă” a muncii în acest domeniu?
Partea cea mai palpitantă este că ești mereu “în priză”. Este important să fii mereu atent la ce se întâmplă, să fii deschis către noi situații pe care le ai de gestionat și comunicat atât în rândul echipelor, dar și către publicul nostru de interes. Cheia unei zile normale la birou este că trebuie să găsești resursele necesare să te adaptezi rapid, să fii un om organizat și să găsești soluțiile adecvate pentru a comunica cât mai bine cu toată lumea.
Dacă ar fi să oferiți un sfat unui tânăr aflat la început de carieră, cum ar suna? Ce l-ați sfătui pentru a evita plafonarea și pentru a face alegerile potrivite în viața profesională? Ce le spuneți celor care își doresc creșteri în carieră rapide, spectaculoase?
Încep prin a spune că nu există o creștere în carieră rapidă și spectaculoasă. Cu toții ne dorim să ajungem undeva sus cât mai repede, dar sunt anumiți pași de urmat, răbdare, curiozitate, pentru a-ți putea da seama care este cel mai bun drum de urmat pentru ține. Alegerile proaste în parcursul profesional sunt inerente, dar ele sunt doar un cumul de experiențe prin care este necesar să trecem pentru a ne contura locul și profesia pe care le dorim pentru noi.
Atunci când intervine plafonarea, este important să facem un pas înapoi și să analizăm dacă problema este dată de mediul în care lucrăm, comunitatea în care ne petrecem cele opt ore pe zi sau avem nevoie să învățăm ceva nou, pentru a avansa sau, pur și simplu, avem nevoie de o reconversie profesională și să ne îndreptăm spre altceva care ne stârnește curiozitatea.
Cum credeți că va evolua profesia dvs., în anii următori?
Am avut multe provocări în evoluția mea profesională și am reușit să mă adaptez de fiecare dată în mediile în care am activat. Profesia unui om de comunicare este evolutivă – nu lasă loc de plafonare decât dacă nu ai curiozitatea necesară să testezi lucruri noi, să fii mereu la curent cu evoluțiile din lumea PR-ului, marketingului și social media.
Care a fost cea mai importantă decizie pe care a trebuit să o luați în cariera dvs.? Vă gândiți vreodată să încercați și altceva, într-un alt domeniu de activitate?
Cea mai importantă decizie profesională a fost să las în spate un job de analiză de politici europene și comunicare la Bruxelles, mediul-cheie unde continuă să fie luate cele mai importante decizii pentru statele membre UE. Dar orice decizie vine cu noi provocări și, chiar dacă pasiunea mea pentru o schimbare a politicilor de mediu și de climă va rămâne mereu, un rol de comunicare și organizare evenimente se poate adapta oricărei organizații din care alegi să faci parte, mai ales la HN Services, un mediu IT plin de provocări și proiecte frumoase pe care le implementăm.