Potrivit studiului Proptech Index 2019, realizat de CBRE Research, lider pe piața de consultanță imobiliară, 70 la sută dintre ocupanții clădirilor de birouri din Europa Centrală și de Est (ECE) intenționează să crească nivelul de investiții în tehnologia imobiliară, în anii următori, într-o direcție axată în principal pe latura umană.
30 la sută dintre companiile analizate de CBRE Research consideră că tehnologia clădirilor inteligente reprezintă un considerent important în alegerea unui spațiu de birouri. În consecință, CBRE Research a întreprins un studiu în regiunea ECE, sub denumirea Proptech Index 2019, pentru a afla răspunsurile la următoarele întrebări: cât de avansate din punct de vedere tehnologic sunt clădirile de birouri și care sunt nevoile digitale ale chiriașilor?
Studiul Proptech Index 2019 privind nivelul progresului tehnologic al clădirilor de birouri a fost realizat în șase capitale din ECE: Varșovia, Bratislava, Praga, Viena, Budapesta și București. Au fost analizate 79 de clădiri de birouri, situate în cele mai prestigioase cartiere cu proprietăți moderne din aceste orașe. În București, au fost selectate 16 clădiri.
București vs celelalte capitale
Situate în top, din acest punct de vedere, 81 la sută dintre clădirile de birouri din București dețin sisteme de eficientizare a energiei, iar 88 la sută sunt dotate cu senzori de analiză a clădirii, precum senzori de lumină naturală ce optimizează consumul de iluminat interior, de umiditate și monitorizare a nivelului de CO2. „Dispunem de fațade ce pot utiliza diferite nuanțe de culori pentru iluminare, însă clădirile din Viena sunt cele mai avansate, din acest punct de vedere. Ele dispun, în proporție de 88 la sută, de fațade inteligente, cu ajutorul cărora pot fi ajustați diferiți factori, precum cantitatea de lumină și căldură solară permise la interior”, arată Tudor Ionescu, Head of Advisory & Transaction Services, Office, CBRE România.
Noua ta carieră poate începe aici – locuri de muncă în toate domeniile, în toate județele
Din punct de vedere al performanțelor clădirii, analiza a urmărit două grupe de factori: Energie & Eficiență și Experiența & Siguranța locatarilor. Criteriile au fost selectate luând în considerare cele mai avansate clădiri din lume din punct de vedere tehnologic, precum The Edge din Amsterdam. Aproape toate clădirile studiate au obținut scoruri ridicate în grupul de factori Energie și eficiență. Toate au un sistem de management al clădirii tip BMS, sisteme de eficiență energetică și senzori de mediu. Este o consecință în principal a reducerilor potențiale de costuri pentru proprietarul clădirii.
Clădirile din România urmează trendul general și se află în mijlocul plutonului în ceea ce privește sistemele de management integrat al spațiului de birouri. 88 la sută dintre clădirile de birouri analizate în București recunosc automat numărul mașinilor. Sistemul este utilizat pentru monitorizarea accesului și deschiderea automată a barierelor de securitate. Bucureștiul se clasează în fruntea capitalelor analizate din acest punct de vedere și este urmat de Varșovia, cu 52 la sută, și Praga, cu 50 la sută.
Nevoile digitale ale chiriașilor din clădirile de birouri
Prin urmare, ce funcționalități digitale sunt oferite chiriașilor de proprietarii clădirilor de birouri? Care sunt nevoile digitale ale angajaților? Ce poate oferi chiriașul (compania) în ceea ce privește noile soluții Proptech din spațiul de lucru, pentru a atrage angajații?
Principala concluzie din Proptech Index 2019 este că utilizatorii de birou se așteaptă la o experiență personalizată pe parcursul întregii zile de muncă, de la mersul spre serviciu, modul în care lucrează, se întâlnesc și colaborează la locul de muncă și, în final, plecarea către casă. Funcționalitățile digitale cele mai utilizate sunt comandarea prânzului la birou, livrarea coletelor și rezervarea unui mijloc de transport (pentru a ajunge la serviciu sau pentru a se întoarce acasă), rezervarea/ revizuirea rezervărilor și navigarea către sala de ședințe rezervată, vizionarea opțiunilor curente de divertisment.
Piața Proptech ECE este defragmentată și există o mulțime de aplicații diferite utilizate – au fost identificate peste 50 de soluții, axate mai degrabă pe funcționalități specifice decât pe a oferi o singură soluție integrată. Numeroase companii își implementează propriile aplicații și sporesc dificultatea provocării create de unificarea serviciilor într-o singură platformă, ceea ce conduce la existența unui număr redus de astfel de super-soluții, cum ar fi CBRE | Host, o platformă digitală integrată, care a fost implementată săptămâna aceasta și în Hong Kong și este în curs de adoptare și pentru o locație din România.
Cele mai populare funcționalități dorite de angajați la locul de muncă sunt iluminatul personalizat, încălzirea și controlul AV – jumătate dintre cei chestionați au bifat aceste opțiuni ca fiind primele în top. Notificarea sosirii invitaților este pe locul secund. Peste 66 la sută dintre respondenții din Slovacia, 65 la sută din România, 51 la sută din Austria, 46 la sută din Cehia și 41 la sută din Polonia ar dori să aibă astfel de funcționalități, dar acum nu utilizează nici o aplicație în acest scop. Ei și-ar dori să dispună și de servicii integrate în afara spațiului interior al clădirii, precum revizuirea opțiunilor de divertisment și restaurant, vizualizarea utilizării curente și posibilitatea de a face o rezervare: programarea orei de la sala de antrenamente/ cosmetică/ coafor sau comanda mesei de prânz de la un restaurant din apropiere.
„Angajații își doresc într-un grad tot mai mare să utilizeze soluții digitale la birou, însă ele nu le sunt complet accesibile încă. În medie, 49 la sută dintre ei ar dori să utilizeze aplicații tehnologice noi, dacă ar fi disponibile. Pe de altă parte, circa 45 la sută dintre angajații chestionați au acces la soluții digitale și tehnologice moderne, însă doar 12 la sută le utilizează în fiecare zi. În România, 55 la sută dintre ei ar vrea să utilizeze aplicații tehnologice, dacă vor fi disponibile, ceea ce clasează România pe prima poziție în ceea ce privește disponibilitatea utilizatorilor de a adopta aplicații noi”, declară Elena Morariu, Senior Research Analyst, CBRE România.
În urma studiului Proptech Index 2019, câteva tendințe se conturează cu claritate: proprietarii sau managerii clădirilor își concentrează atenția asupra creșterii eficienței energetice și a sustenabilității, pentru a reduce astfel baza costurilor operaționale. În același timp, proprietarii vor fi nevoiți să concureze pentru clienții lor prin adăugarea de noi funcții, chiar dacă țările ECE sunt la începutul procesului de implementare a noilor soluții digitale integrate în spațiul de lucru. Chiriașii caută soluții integrate care le vor economisi timp și vor fi convenabile, iar acest lucru stabilește baza unei standardizări și, implicit, a unor platforme care să faciliteze integrarea mai ușoară a serviciilor, platforme foarte căutate de jucătorii imobiliari.