Conform raportului lansat de Observatorul Român de Sănătate, care a analizat relaţiile financiare dintre industria farmaceutică și sistemul medical românesc din 2016, fiecare medic din top 10 cei mai sponsorizați medici a primit, lunar, între 2.420 și 2.980 de euro, din partea companiilor farmaceutice. Suma totală plătită medicilor pentru consultanță/participare la advisory boards a trecut de 1,3 milioane de euro. Cei mai „generoși” finanţatori au fost Johnson & Johnson, Pfizer și Merck Sharp Dohme.
Cei mai sponsorizați zece medici din România au primit, în 2016, 325.033 de euro, sub formă de finanțări din partea industriei. Cele mai sponsorizate cinci specialități sunt cardiologie, diabet/nutriție, oncologie, pneumoftiziologie și neurologie. Sumele primite de medici în 2016 reprezintă 99.288.631 lei, adică 47 la sută din totalul plăţilor raportate de industrie.
Un fenomen particular este reprezentat de sponsorizările oferite nu direct medicilor, ci unor firme sau fundații controlate de ei. Fundația Cardioprevent, condusă de prof. dr. Dan Gaiță, din Timișoara, a fost beneficiarul unor sponsorizări de 981.625 lei. Fundația Pro, condusă de prof. dr. Tudor Udriștoiu, din Craiova, a primit sponsorizări de 294.822 lei. Corvitmed, firmă deţinută de prof. dr. Daniel Lighezan, din Timişoara, a beneficiat de 107.267 lei, iar Dan G&A Medconsulting, firma deţinută de dr. Dan Anca Rodica şi dr. Dan Gheorghe Andrei, din Bucureşti, a primit 119.267 lei. Mai multe studii recente, efectuate în SUA, au demonstrat existența unei asocieri puternice între primirea de către medici de sponsorizări/finanțări din partea industriei farma și creșterea prescrierilor amedicamentelor promovate de companii.
Pentru a participa la evenimentele desfășurate în destinații internaționale, medicii români au primit finanțări de șase milioane de euro. Cele mai frecvente destinații sunt Viena, Londra și Copenhaga. Cei mai mari sponsori ai evenimentelor din străinătate sunt Abbvie, A&D Pharma Marketing & Sales Services și Berlin-Chemie A.Menarini. Pentru a participa la evenimente în ţară, medicii au primit finanțări de 6,3 milioane de euro. Cei mai mari sponsori ai evenimentelor din România sunt Krka, Servier Pharma și Berlin-Chemie A.Menarini.
Topul finanţatorilor participării la evenimente educaţionale în domeniul medical este condus de Abbvie – 5.133.533 lei (7,5 la sută din totalul finanțărilor din această categorie). Urmează Servier Pharma – 4.152.073 lei (șase la sută), Berlin-Chemie A. Menarini – 3.534.394 lei (5,1 la sută), Johnson & Johnson – 3.480.613 lei (cinci la sută) și Terapia – 2.807.301 lei (4,1 la sută).
Top finanţatori ai activităţilor de conferențiere și consultanţă
Activitățile de conferențiere (onorarii acordate medicilor care prezintă la evenimente specializate) au primit finanțări de 3,6 milioane de euro. Servier Pharma a contribuit cu 3.809.360 lei (23 la sută din totalul finanțărilor de acest tip), AstraZeneca Pharma – 2.701.446 lei (16,3 la sută), Krka – 1.083.108 lei (6,5 la sută), Terapia – 1.048.792 lei (6,3 la sută), iar Novo Nordisk Farma cu 952.195 lei (5,7 la sută). Peste 1,3 milioane de euro este suma plătită medicilor de industria farma, în 2016, pentru activități de consultanță sau participare la advisory boards. Pfizer a achitat 1.377.730 lei (22,8 la sută din totalul finanțărilor de acest tip), Boehringer Ingelheim – 952.847 lei (15,7 la sută), BGP Products (o companie Mylan) – 477.375 lei (7,9 la sută), Teva Pharmaceuticals – 381.390 lei (6,3 la sută), Alvogen – 324.380 lei (5,3 la sută).
Sensiblu, Help Net și Ropharma, în topul finanţărilor primite pentru publicitate/campanii
Finanțarea/sponsorizarea activităților de publicitate și campanii a înregistrat o valoare totală de 4,6 milioane de euro. Aceste activități se derulează atât prin organizații de pacienți și societăți profesionale, cât și prin servicii de merchandising în farmacii. Farmaciile care au beneficiat de cele mai importante finanțări pentru activități de merchandising sunt Sensiblu, Help Net Farma și Ropharma. Top 5 al finanțatorilor este ocupat de Krka – 4.759.323 lei (22,5 la sută din totalul finanțărilor de acest tip), Abbvie – 2.259.776 lei (10,5 la sută), Sanofi – 1.372.332 lei (6,4 la sută), Servier Pharma – 1.203.333 lei (5,6 la sută) și Zentiva – 1 183 036 lei (5,5 la sută).
Topul companiilor farma cu raportări incomplete/imprecise
Acest raport reprezintă prima analiză exhaustivă a transferurilor de valoare realizate în 2016 între industria farma și medici, societăți profesionale medicale, spitale, organizații de pacienți, asociații cu activitate în domeniul sanitar din România. Analiza se bazează pe datele raportate de sponsorii din industria farma și de beneficiarii sponsorizărilor, aferente anului 2016, și publicate pe site-ul Agenției Naționale a Medicamentului și a Dispozitivelor Medicale. Fenomenul raportărilor incomplete/imprecise reprezintă 7,1 milioane de euro, adică 15,5 la sută din total. „Liderii” acestui top sunt Pfizer (32,2 la sută din totalul raportărilor incomplete/imprecise), Sanofi (16,7 la sută), Merck Sharp Dohme (9,1 la sută), AstraZeneca Pharma (8,4 la sută) și Bayer (6,7 la sută).
În Franța, valoarea minimă ce trebuie declarată este de zece euro, cu amenzi de până la 225.000 de euro sau suspendarea activității pentru nedepunerea raportării. În Danemarca trebuie raportate chiar și legăturile profesionale pentru care nu s-a acordat o remunerație.
Valoarea totală a sumelor raportate de beneficiari este de patru ori mai mică decât valoarea totală a sumelor raportate de sponsori. Un număr semnificativ de medici și organizații care au beneficiat de finanţare din partea industriei farma nu au raportat finanţarea conform legii. De exemplu, un medic cu grad universitar pentru care companiile finanțatoare au raportat sponsorizări de 44.137 de euro nu a depus nici o declarație.
Numărul de beneficiari care au raportat transferuri de valoare din partea industriei farma este de 5.076 (nume unice) – persoane fizice și organizații/entități publice. Pe de altă parte, numărul de beneficiari pentru care sponsorii au făcut raportări este de 23.690 (nume unice). Există astfel un număr semnificativ de cazuri în care medici, asociaţii sau instituţii publice au omis să depună raportările prevăzute de lege. Diferența dintre totalul sumelor raportate de sponsori și totalul sumelor raportate de beneficiari este considerabilă: 211.114.097 lei este valoarea totală raportată de sponsori și doar 55.089.344 lei este valoarea raportată electronic de beneficiari.
Transferuri de valoare din partea industriei farma, în cifre
47 milioane euro: Totalul transferurilor de valoare raportate de industria farma şi a dispozitivelor medicale pentru 2016;
15,2 milioane euro: Valoarea sponsorizărilor pentru evenimente educaționale medicale;
11,4 milioane euro: Valoarea finanțărilor raportate sub formă de mijloace materiale (donații de medicamente, echipamente medicale, teste pentru pacienți, mobilier);
6,1 milioane euro: Valoarea sponsorizărilor pentru evenimente şi deplasări internaționale;
5,7 milioane euro: Suma primită de cei mai mari cinci beneficiari ai sponsorizărilor;
2 milioane euro: Finanţările primite de cele mai mari cinci societăți medicale profesionale.
Articolele de pe AngajatorulMeu.ro pot fi preluate de alte publicaţii în limita a 500 de caractere şi cu citarea sursei, cu link activ.