O treime dintre angajatori vor crește salariile cu 6-10%, în 2024. Intențiile de angajare în IT, la jumătate față de anul trecut

Potrivit unui sondaj al companiei pe LinkedIn, această creștere nu corespunde așteptărilor angajaților și nu este considerată realistă în situația actuală de pe piața muncii. Cea mai mare discrepanță între ce oferă organizațiile și ce își doresc angajații este în intervalul de creștere a salariului de peste 20 la sută, preferat de 19 la sută dintre angajați, dar care reprezintă o opțiune doar pentru unu la sută dintre angajatorii români. Beneficiul financiar acordat cel mai frecvent este telefonul mobil (81 la sută), urmat de bonusurile bazate pe performanță individuală (80 la sută). 17 la sută din companii le oferă angajaților participare la profit.

“Randstad Romania HR Trends 2024 oferă răspunsuri la multe preocupări legate de atragerea și retenția talentelor. Aflăm, de exemplu, că soluția care predomină în rândul companiilor ca să răspundă provocărilor legate de forța de muncă este aceea de a oferi programe de training (68 la sută), lucru confirmat și de cercetarea Workmonitor 2024, care arată că angajații români sunt interesați de acest aspect.

Puțin peste jumătate dintre angajatori se gândesc la majorarea salariului ca soluție la provocările de HR, în vreme ce acesta este cel mai important factor pentru angajați (96 la sută), la egalitate cu echilibrul viață personală-profesională. Alinierea așteptărilor angajator-angajat este vitală pentru succesul organizațional pe termen lung, la nivelul resurselor umane”, spune Mihaela Maranca, Country Manager, Randstad România.

Motivul principal ce determină companiile să facă angajări în 2024 este creșterea afacerii, într-o proporție care transmite un semnal economic optimist pentru acest an – de la 82 la sută, în 2023, la 89 la sută. Această tendință ar putea reflecta un mediu economic în expansiune, respectiv încrederea în perspectivele de creștere a afacerii, în rândul angajatorilor. 66 la sută din liderii de afaceri se confruntă cu provocarea de a menține interesul candidaților pe parcursul întregului proces de recrutare. “Resimțim și noi pe piață acest așa-numit fenomen de ghosting, care s-a extins din zona de gulere albastre (angajați din producție), la specialiști din zona de gulere albe (cei care au muncă de birou)”, arată Mihaela Maranca.

Cele mai multe angajări se fac în client service și pentru funcții administrative

Intențiile de angajare au crescut de la 23 la sută, anul trecut, la 29 la sută, în ceea ce privește serviciile pentru clienți/ serviciile post-vânzare, ceea ce indică o creștere a preocupării pentru îmbunătățirea experienței clienților. Există și o tendință de creștere a cererii de angajare în departamentele administrative/ back office, pentru care intențiile de angajare au crescut de la 21 la 29 la sută.

Intențiile de angajare pentru departamentele de IT/ tehnologie și vânzări înregistrează scăderi semnificative. Pentru IT/ tehnologie, au ajuns de la 46 la sută, în 2023, la 27 la sută. În vânzări, diferența e similară, de la 46 la 22 la sută, ceea ce poate indica schimbări în strategiile de vânzări ale companiilor. Cercetarea identifică o tendință în scădere și în inginerie, un alt domeniu-vedetă în ultimii ani, unde intențiile de angajare au scăzut de la 38 la 22 la sută. Apare o diminuare importantă și în HR/ training/ dezvoltare, de la 26 la nouă la sută, și în cele de marketing tradițional/ comunicare, de la 15 la doi la sută.

Top 10 provocări ale angajatorilor legate de forța de muncă

  • Menținerea talentelor implicate pe durata procesului de recrutare – 66 la sută;
  • Retenția performerilor și dezvoltarea liderilor talentați – 61 la sută;
  • Atragerea de talente – 59 la sută;
  • Gestionarea așteptărilor privind compensațiile și beneficiile – 52 la sută;
  • Gestionarea fluctuației ridicate a personalului – 28 la sută;
  • Gestionarea deficitului de competențe – 27 la sută;
  • Construirea brandului de angajator – 26 la sută;
  • Deficitul de talente locale – 25 la sută;
  • Integrarea noilor angajați – 24 la sută;
  • Asigurarea sănătății mintale a angajaților – 22 la sută;

*Respondenții au putut selecta mai multe variante de răspuns

Factorii care determină atractivitatea unei companii, din perspectiva angajatorilor

Factorii care fac o companie atrăgătoare sunt similari cu cei menționați de angajați, în studiul Randstad Romania Workmonitor 2024, lansat recent, deși în cazul unora sunt diferențe procentuale semnificative. Salariile competitive și beneficiile pentru angajați sunt pe primul loc  (86 la sută), urmate de atmosfera plăcută de lucru (75 la sută). Factorul echilibru între viața profesională și cea personală scade (72 la sută, de la 81 la sută), în contratimp cu așteptările angajaților, pentru care acest aspect a ajuns la fel de important ca salariul.

Majoritatea angajatorilor (70 la sută) consideră că oportunitățile de avansare în carieră contribuie la atractivitatea unei companii, comparativ cu perspectiva angajaților, relevată de Randstad Workmonitor, unde 49 la sută au declarat că sunt fericiți să rămână într-un rol care le place, chiar dacă nu există loc pentru promovare sau dezvoltare. 67 la sută din companii apreciază importanța programului flexibil de lucru, în ușoară creștere față de 2023, totuși încă la o distanță de 17 la sută față de așteptările angajaților. Perspectiva angajatorilor și a angajaților înregistrează o distanță destul de mare în ce privește importanța siguranței locului de muncă pe termen lung (62 la sută – angajatori, 93 la sută – angajați).

Cercetarea Randstad Romania HR Trends 2024 a fost realizată pe baza unui chestionar derulat în decembrie 2023 – februarie 2024. Respondenți sunt 238 de lideri de afaceri din principalele industrii din România.

DESPRE RANDSTAD

Fondată în 1960, cu sediul central în Diemen, Olanda, este cea mai mare companie de talente din lume. Are 46.000 de angajați, iar în 2022, pe cele 38 de piețe unde activează, a ajutat peste două milioane de oameni să-și găsească un job și a consiliat peste 230.000 de clienți cu privire la nevoile lor de talente. Randstad România activează în București, Slatina, Sibiu, Brașov și Timișoara, și deservește companii pentru nevoile lor privind forța de muncă, de la recrutare la muncă temporară, mobilitate internațională, outsourcing, programe de dezvoltare, outplacement, consultanță. Are o echipă de peste 100 de profesioniști și peste 2.500 de angajări pe an.

Articole din aceeași categorie
Total
0
Share