Peste 400 de participanți la prima ediție a Conferinței despre Diversitate și Incluziune

Prima ediție a Conferinței despre Diversitate și Incluziune, organizată de Asociația Open Minds, cu susținerea Exploratist și BusinessMark, pe 28 noiembrie, a adus împreună peste 400 de participanți din industrii conexe, reprezentanți ai companiilor și ONG-urilor și numeroși participanți interesați să exploreze impactul diversității în mediul organizațional și în comunități.

Asociația Open Minds își propune ca această conferință să devină o verigă strategică în parteneriatele dintre companii și organizațiile neguvernamentale bazate pe egalitate și să consolideze fundamentul unei societăți în care fiecare om poate contribui la incluziune, echitate, progres și dezvoltare.

Adoptarea diversității și incluziunii nu este doar o strategie de afaceri, ci un imperativ moral. Construim un viitor mai bun prin acțiuni strategice comune, al căror impact este asigurat de diversitatea de perspective. Experiența noastră până acum, inclusiv discuțiile și ideile din conferință, confirmă că este eficient și responsabil ca sectorul privat și cel public să-și unească eforturile. Alianța dintre afaceri și ONG-uri a deschis oportunități clare de producere a unor schimbări pozitive și durabile. Calitatea dezbaterilor și a ideilor puse în discuție și atmosfera din timpul conferinței mi-au dat și mai multă încredere în forța noastră comună”, spune Silviu Andrei Petran, președintele Open Minds – Asociație pentru Diversitate și Incluziune.

25 de speakeri și șase teme despre Diversitate și Incluziune

Conferința a fost prezentată de Amalia Enache și Dan Miron, iar dezbaterile și activitățile s-au axat pe șase teme: Ce înseamnă diversitatea și incluziunea pentru organizații, Reprezentarea femeilor în poziții de leadership, Diversitate generațională, Incluziunea persoanelor cu dizabilități, LGBTQIA+,  Neurodiversitate.

“La baza misiunii noastre stă convingerea că diversitatea și incluziunea sunt catalizatori ai unei schimbări foarte necesare în viață și în societate. Avem responsabilitatea colectivă de a construi un viitor în care fiecare om să fie și să se simtă valorizat și inclus. Unindu-și resursele financiare și de expertiză, companiile și ONG-urile pot îmbunătăți strategic calitatea vieților oamenilor, în mediile de lucru și în comunități. Conferința marchează un prim pas foarte important pe această cale. Cred în conversațiile, ideile și colaborările pe care le va genera, în capacitatea noastră de a valorifica această energie pentru a trece la acțiune și pentru a genera schimbări semnificative. Ne angajăm să implementăm inițiative concrete care să contribuie la transformarea vizionară pe care o propunem”, arată Irina Georgescu, directoare executivă Open Minds. 

Ce ar trebui să facă organizațiile cu adevărat incluzive

Realitatea arată că, în 2023, conform unui studiu realizat de MKOR Research, doar 16 la sută dintre angajați au beneficiat de training privind diversitatea și incluziunea, în scădere față de 2021. Speakerii conferinței au dezbătut importanța politicilor de recrutare și management al carierei, rolul comunităților interne ERG și al programelor de diversitate, dar și dezvoltarea unor instrumente concrete de măsurare a gradului de implementare.

Roxana Andrei, Director Resurse Umane la BRINKS România, a arătat cât de important este ca organizațiile să investească în două zone: în comunicarea internă (cu orientare spre angajat) și în cea externă (orientare spre societate). E nevoie de programe interne de formare și dezvoltare, mai ales în rândul managerilor, pentru a crește gradul de conștientizare, acceptare și responsabilizare, pe principiul “firului ierbii”. În acest sens, Roxana Andrei a punctat echilibrul de gen, creșterea numărului de femei în roluri de conducere/ coordonare, asistență pentru angajați, webinarii despre sănătatea mintală, cancerul de sân, menopauză.

România, ​de la emigrare la imigrare: Noile provocări ale diversității ​într-o țară multietnică​

Remus Anghel, profesor de sociologie la SNSPA și cercetător la ISPMN, a discutat despre fenomenul migrației ​și ​noile provocări ale diversității ​într-o țară multietnică​ și a demontat mituri precum acela că românii emigrează din cauza sărăciei sau că România este o țară a imigranților, raportat la contextul actual. Realitatea este că România are un statut triplu: este o țară de emigrare, de tranzit și de imigrare. Europa Centrală și de Est va cunoaște, conform lui Remus Anghel, o pierdere de populație masivă până în 2027.

Accesibilizarea locurilor de muncă și a spațiului public pentru persoanele cu dizabilități

Deși persoanele cu dizabilități trebuie să beneficieze de șanse egale de a accesa locuri de muncă de calitate, există o tendință reală de discriminare față de acestea la locul de muncă. Fundația Motivation a abordat modificările pe care angajatorii din România le pot face ca să faciliteze dreptul la muncă al persoanelor cu dizabilități, în acord cu principiul “adaptării rezonabile”: de la accesul în clădire la amenajarea unui spațiu de lucru personalizat până la cel mai mic detaliu, precum covoarele tactile.

Mara Calista, deputat în Parlamentul României, a adus în lumină o altă realitate: în România există 780.000 de persoane cu dizabilități și doar 17.500 sunt angajate. Anual, multe companii preferă să plătească taxa pe dizabilitate decât să lucreze cu persoanele cu dizabilități. În fiecare an, se strâng 457 milioane de euro din taxa pe dizabilitate, care nu ajung la aceste persoane.

Iris Popescu, activistă și arhitect specializat în proiectarea incluzivă și accesibilizare, a povestit despre necesitatea exercițiilor de empatie și în spațiul public, pentru ca persoanele cu dizabilități să se poată deplasa la locul de muncă și să nu mai fie alimentat fenomenul de (auto)izolare. E vital ca designul să fie incluziv, de la arhitectură, proiecte sociale și spațiu, până la tehnologie și includerea unei rampe din faza inițială a proiectului.

Impactul comunității LGBTQIA+ în mediul organizațional

Conform studiilor efectuate de Asociația Mozaiq, doar 29 la sută dintre români au văzut, în ultima lună, în diverse contexte sociale, cupluri din comunitatea LGBTQIA+, și doar 22 la sută cunosc un reprezentant al acestei comunități. De altfel, zece la sută dintre români ar rupe legăturile cu copiii lor dacă ar afla că aparțin acestei comunități. Participanții la conferință au aflat cum pot fi promovate discursurile pozitive în organizații, societate și mass-media, dar și cât de redusă e, de fapt, expunerea acestor persoane în România. Situații dificile se regăsesc și în școli. Conform Asociației ACCEPT, 71 la sută dintre elevii LGBTQIA+ consideră că tinerii din comunitate nu sunt în siguranță la școală.

Sponsorizare de 10.000 de euro pentru Studiourile Ferentari

În urma sponsorizărilor strânse de organizatorii conferinței, suma de 10.000 de euro a fost donată Studiourilor Ferentari, un spațiu educațional vital pentru copiii și tinerii din Ferentari. 80 de copii între opt și 20 de ani sunt susținuți prin activități de educație remedială la română și matematică, și prin ateliere artistice de fotografie, dans, film, produse handmade. Proiectul a dat naștere unei comunități artistice robuste, ce asigură resurse și un grad în plus de bunăstare pentru copiii și adolescenții din cartier, expuși excluziunii sociale și violenței. La rândul lor, tinerii dăruiesc inspirație societății și prezintă în licee și comunități idei și atitudini inspiraționale prin proiectele lor.

Viața cu sindromul Down: curajul depășește frica 

Un actor social relevant care s-a alăturat conferinței a fost Asociația Down Plus, care a adus în prim-plan modul în care persoanele neurodivergente, cu moduri unice de gândire și învățare, pot atinge excelența prin adaptări personalizate. Printr-o abordare inovatoare, organizația deschide noi orizonturi în sport, modă și antreprenoriat, și crează oportunități unice, construite în jurul abilităților și pasiunilor individuale, promovând incluziunea și înlăturând stereotipuri și prejudecăți.

Larisa Bucur, Co-Founder și director executiv Down Plus București, a așezat în oglindă copilăria și persoanele care se confruntă cu Sindromul Down și a arătat că acest sindrom, prin particularitatea sa de dizabilitate intelectuală, presupune rămânerea la un stadiu de copilărie toată viața. Tot acest context vine cu o serie de nevoi la pachet – cu necesitatea unei îngrijiri speciale, adaptarea terapiilor, a mediului de lucru (dacă se ajunge acolo) -, fiindcă neurodiversitatea presupune dezvoltarea diferită a creierului, ceea ce înseamnă, implicit, o funcționare diferită, o învățare diferită, exact cum e și cazul dizabilităților intelectuale.

DESPRE OPEN MINDS – ASOCIAȚIA PENTRU DIVERSITATE ȘI INCLUZIUNE

Înființată anul acesta de Exploratist – Agenție de Employee Experience este o organizație nonguvernamentală care facilitează implicarea companiilor în viețile comunităților locale, prin acțiuni cu impact pozitiv ce generează atașament, credibilitate și încredere. Integrează agendele organizatiilor cu inițiative ale societății civile, în abordări pe termen lung și cu impact sporit.

DESPRE EXPLORATIST

Este o agenție de brand & employee  experience din România, care livrează integrat servicii și produse de HR, marketing și digital, menite să acopere toate etapele parcurse de angajați într-o organizație. Dezvoltă și implementează strategii și programe de Employer Branding, Comunicare Internă, Diversitate și Incluziune și organizează evenimente experiențiale pentru angajații, partenerii și clienții companiilor.

BUSINESSMARK – EVENTS DESIGNED TO MAKE AN IMPRESSION

Din 2013, organizează evenimente business, în principal “concept propriu”, gândite și planificate de la idee și concept până la implementare. Are o abordare all-industries și dedică proiecte unei arii largi de industrii și domenii profesionale. Își dorește să-și pună amprenta în viețile profesionale ale participanților, să producă un impact concret, să creeze contexte pentru schimb de experiență și creare de idei, contexte pentru dezvoltare, pentru a fi inspirat și pentru a găsi partenerii potriviți.

Articole din aceeași categorie
Total
0
Share