În prima jumătate din 2018, piața muncii din România a avut o evoluție accelerată. Rata șomajului a atins minimul istoric de 4,5 la sută, conform datelor oficiale. Pe platforma de recrutare BestJobs, angajatorii au scos la concurs circa 200.000 de locuri de muncă, cu aproape 60 la sută mai multe față de aceeași perioadă din 2017, iar tendințe similare sunt așteptate și în a doua jumătate a anului.
64 la sută dintre angajatori estimează că vor scoate la concurs până la zece poziții noi, în semestrul al II-lea din 2018, iar alți 21 la sută – între zece și 20, conform unui studiu desfășurat de BestJobs pe un eșantion de 682 companii mici, medii și mari din România. Pentru fiecare poziție, 73 la sută dintre companiile care vor face angajări caută între unu și cinci candidați. Cele mai bune perspective de angajare sunt în vânzări (63 la sută dintre companii au în plan să angajeze pe astfel de poziții), administrativ (57 la sută) și producție (54 la sută). În schimb, angajații specializați în domeniile Medicină și Farmacie sau HoReCa vor avea la dispoziție mai puține oferte, potrivit BestJobs.
Noua ta carieră poate începe aici – locuri de muncă în toate domeniile, în toate județele
Cea mai mare concurenţă pentru un loc de muncă, în primele șase luni din 2018, a fost în vânzări, cu peste 6.000 de poziții deschise, urmat de Inginerie (circa 3.000), IT și Auto-Transport (câte 2.400). Angajații din HoReCa au fost și ei la mare căutare, cu peste 600 de poziții deschise doar în perioada martie-mai, pe fondul tendințelor de recrutare pentru joburi sezoniere. La polul opus, domeniile care au avut nevoie de cea mai puțină forță de muncă au fost finanțe și administrativ, cu 495, respectiv 330 de joburi disponibile. În total, ofertele de pe BestJobs au înregistrat peste 300.000 de candidaturi.
Candidații cu 2-5 ani experiență în joburi de birou, cei mai căutați
Cele mai multe poziții deschise vor fi pentru joburi de birou (white collars, 47 la sută), urmate de cele pentru muncitori calificați (41 la sută). Companiile caută cu precădere candidați pentru poziții full-time și doar 24 la sută au în plan să recruteze și pentru poziții part-time sau project-based. Majoritatea pozițiilor noi se adresează candidaților cu 2-5 ani experiență (54 la sută), urmate de cele pentru candidații entry-level, cu până la doi ani de experiență (37 la sută).
Criza de specialişti împinge companiile să facă eforturi pentru a atrage talente. 46 la sută dintre angajatori se așteaptă să plătească pachete salariale cu până la zece la sută mai mari pentru pozițiile noi, față de începutul anului. Alți 18 la sută dintre angajatori cred că este nevoie de pachete salariale cu 10-20 la sută mai generoase, iar doi la sută se așteaptă să fie necesar să ofere salarii chiar și cu 20 la sută mai mari pentru poziții similare. Concurența pentru candidați valoroși împinge angajatorii să extindă și pachetele de beneficii extrasalariale. Angajatorii iau în calcul posibilitatea să includă beneficii precum pensii private facultative, vouchere de vacanță, salturi cu parașuta, reducere la biletele de avion și chiar masaj la birou.
În prima jumătate a anului, joburile cele mai căutate au fost cele din companii precum eMag și Jysk, care au înregistrat peste 10.000 de candidaturi fiecare. Urmează Interbrands și Oracle, cu peste 8.000 de aplicări pentru pozițiile deschise.
Cu o experiență de peste 18 ani în domeniu, BestJobs este una dintre cele mai importante platforme de recrutare online din România. Peste 2,5 milioane de profesioniști sunt conectați la piața muncii și peste 25.000 de joburi sunt active în orice moment, pe BestJobs.