Andreea Voicu și Mihai Ciocârlan, doi specialiști cu peste 15 ani de experiență în HR, recrutare, consultanță și în managementul companiilor din IT și sistemul bancar, au lansat Pronext, prima companie de impresariat pentru candidați seniori, experți și manageri din România.
Serviciile de impresariat pentru candidați implică promovarea lor în fața companiilor selectate din industria dorită. Acest proces este urmat de evidențierea competențelor transferabile, pe care candidații le au pentru posturile-țintă. Impresariatul implică și identificarea și selecția angajatorilor de interes pentru candidatul-client (industrie, tipologia companiei – națională sau multinațională) și urmărirea apariției posturilor de interes. Următorul pas este promovarea profilului său în vederea facilitării interviurilor pentru obținerea unei oferte compatibile cu așteptările raportate la buget, program de lucru, perspective de dezvoltare a carierei și atractivitatea proiectului.
Pronext are în portofoliu peste 100 de candidați și 50 de companii partenere, din tehnologie, servicii, retail & FMCG, tehnologie, construcții, energie și transport, și a finalizat, la începutul lui 2023, primele zece plasări intermediate pentru posturi de manager general, director financiar, director dezvoltare sau scrum master.
Andreea Voicu, co-fondator Pronext și HR Strategist, are peste 15 ani de experiență în resurse umane. Este specializată în recrutare, strategie și consultanță HR, și trainer pentru formarea consilierilor vocaționali. Mihai Ciocârlan, Managing Partner Pronext, are peste 15 ani de experiență în poziții de management în IT și banking.
- Aproape 900 de posturi propuse de instituțiile de stat în prima lună a anului, pe eJobs
- „Tinder-ul joburilor”: Giggle, platforma care își propune să revoluționeze munca flexibilă
- Hărțuirea la locul de muncă, noi modificări legislative: ce obligații suplimentare au angajatorii
Recrutarea în 2023: ce nevoi au candidații și companiile
Domeniul recrutării este în schimbare, în 2023, într-o perioadă în care piața muncii este în continuare una a candidaților, care sunt selectivi, și există încă un dezechilibru între lipsa de specializare a candidaților pentru posturile oferite de companii.
“Eficientizarea timpului, cunoașterea bugetului companiei pentru postul pentru care aplică, promovarea profilului de candidat companiilor selectate, pentru a fi avut în vedere în cazul apariției unor posturi compatibile, și identificarea posturilor în funcție de experiența și know-how-ul lor, reprezintă principalele nevoi ale candidaților. Impresariatul pentru candidați maximizează nivelul de încredere în forțele proprii, prin identificarea și evidențierea celor mai importante competențe profesionale în contextul jobului dorit”, spune Andreea Voicu, HR Strategist Pronext.
Printre nevoile principale ale candidaților se numără și accesul la joburi ce nu au fost publicate pe platformele de recrutare, maximizarea șanselor de a obține un salariu compatibil cu competențele și certificările lor, pregătirea pentru interviurile avute și susținerea motivațională pe parcursul procesului de intervievare intermediat, cu feedback pentru fiecare etapă parcursă, calibrare și îmbunătățirea performanței viitoare. Printre principalele probleme cu care se confruntă angajatorii se numără costurile ridicate cu recrutarea și lipsa candidaților eligibili pentru pozițiile vacante.
“Companiile au nevoie de acces rapid la candidați, pentru a ocupa posturile vacante sau nou create. Noi le oferim acces gratuit la candidați compatibili în cel mult 48 de ore de la momentul solicitării. Candidații experți și manageri nu sunt întotdeauna activi în căutarea unui loc de muncă – prin urmare, o mare parte nu candidează pe platformele tradiționale, iar firmele trebuie să aloce fonduri mari pentru a ajunge la ei”, explică Mihai Ciocârlan.
Obiectivele Pronext sunt ca până la finalul anului să ajungă la 300 de candidați care au acces la servicii de impresariat pentru a obține următorul job și la 400 de companii ce intră în contact cu profesioniști, fără să plătească vreun comision. Beneficiarii serviciilor sunt candidații care își caută un nou rol, experți și manageri ai companiilor din România.

Tendințe pe piața muncii în 2023
Pandemia a creat un context favorabil pentru o mare parte din piața muncii – transferul activității în online -, ceea ce a facilitat intrarea unor companii mari din America și Europa, care pot angaja și contracta specialiști și profesioniști din România, o țară cunoscută pentru un bazin bun de candidați vorbitori de limba engleză. Astfel, profesioniștii nu se mai limitează doar la companiile naționale sau internaționale cu sucursale în țară, ci lucrează fully remote pentru companii din străinătate.
În acest context, freelancingul se va dezvolta în România în următorii ani, potrivit Pronext. Pe de o parte, companiile străine preferă flexibilitatea unui contract de prestări servicii în detrimentul unui contract de muncă. Pe de altă parte, profesioniștii de pe piața locală și-au dat seama că diversitatea și expunerea la proiecte multiple le scad vulnerabilitatea în cazul unui nou context de criză. Dacă o companie se confruntă cu probleme financiare, riscurile pot fi reduse dacă sunt obținute venituri din mai multe tipuri de proiecte. Digitalizarea se accentuează în domeniul recrutării și crearea unui CV și a unui profil de LinkedIn care să întrunească criteriile solicitate de angajatori a devenit o provocare majoră pentru toți candidații.