Simina Motoc (Bosch): “Cea mai bună investiție este cea în tine însuți, în propriile aptitudini, cunoștințe și competențe”

Conform unui studiu realizat de Catalyst Solutions, compania specializată în soluții de recrutare și promovare a brandului de angajator, Bosch este unul dintre cei mai doriți angajatori din România. La nivel național, Bosch ocupă poziția șapte din 100 în topul celor mai doriți angajatori, în 2020, și este al doilea cel mai dorit angajator din industria automotive din România și cel mai dorit angajator din Cluj. 

Simina Motoc, Manager Resurse Umane la fabrica Bosch Cluj, dezvăluie câteva dintre “ingrediendele” care fac din Bosch unul dintre cei mai doriți angajatori din țară și vorbește despre cariera sa în domeniul HR, despre cum s-a adaptat la noua realitate departamentul pe care îl conduce și despre cum va arăta piața muncii după pandemie.

AngajatorulMeu.ro: Cum a început aventura dvs. în domeniul Resurselor Umane? Există un om – pe care l-ați cunoscut sau nu – care vă inspiră în carieră?

SIMINA MOTOC: Cariera mea în domeniul resurselor umane a început în urmă cu 13 ani, datorită unei oportunități de job la o companie americană, la sediul EMEA. Făceam parte dintr-un proiect global de îmbunătățire și eram responsabilă de crearea și implementarea unor procese de resurse umane, alături de echipa mea. În acel context, am lucrat extensiv pe activități esențiale de HR, dar și pe cele axate pe dezvoltarea personală și profesională a oamenilor, subiecte unde mi-am petrecut cea mai mare parte a timpului meu.

De-a lungul carierei, am avut mai multe modele care m-au inspirat, prin ideile lor sau prin conduita personală. Cel mai mare impact l-au avut Malcolm Gladwell și Patty McCord, “gânditorii” față de care am cea mai mare afinitate.

Credem că te-ar interesa și: Spune-mi ce ai făcut de COVID-19, ca să-ți spun ce fel de angajator ești

Cum arată o zi “la birou”, în viața unui om de HR?

Din 2017, coordonez Departamentul de Resurse Umane al fabricii Bosch Cluj. Fiecare zi este una dinamică, diferită și poate cunoaște o amploare interesantă; alternezi activități diverse, de la discuții de decizie cu board-ul, brainstorming și idea generation cu echipe de proiect pe teme strategice sau de îmbunătățire, până la discuții individuale de carieră, feedback și fire-fighting. În aceeași zi poți să ai focus pe subiecte diverse precum: modificări legale, retenție și angajament, beneficii, atragere de talente, planificare pe termen mediu sau schimbări organizaționale. Pe scurt, ziua mea reprezintă un caleidoscop de subiecte unde partenerii de discuții oscilează între lideri, reprezentanți ai angajaților, colegi, echipa internațională Bosch, până la persoane autorități publice și parteneri din mediul business.

Cât de dificil este să găsiți angajații potriviți, în domeniul în care activează compania dvs.? Care sunt metodele prin care încercați să atrageți specialiști în companie și ce faceți ca să-i păstrați pe cei mai valoroși?

De câțiva ani buni, suntem răsfățați cu distincția de “Cel Mai Dorit Angajator” în rândul candidaților cu background în inginerie din Cluj, conform studiului desfășurat de Catalyst Solutions. La nivel național, în fiecare an, ne plasăm tot mai sus în topul firmelor preferate cu background tehnic și specific automotive. Cu toate acestea, piața forței de muncă nu reușește să țină pasul cu ritmul nostru de creștere și cu tipurile de competență specifică pe care o presupune un domeniu atât de particular și standardizat ca industria auto. Cele mai grele poziții de recrutat sunt cele de „blue collars”, de meseriași. De ani buni, există o penurie în România pe piața muncii față de aceste poziții, fie de disponibilitatea sau de retenția lor.

Fiecare coleg își aduce talentul unic în fabrica Bosch Cluj, aptitudine ce îl poziționează ca om-cheie, astfel încât rulăm programe de retenție variate, de la partea de compensații și beneficii, până la programe de promovare. Cele mai apreciate și valorificate acțiuni pe care le derulăm în zona de retenție sunt cele legate de planuri și programe individuale de dezvoltare personală și profesională. Un exemplu specific sunt misiunile internaționale și programele de dezvoltare de tip 360, pe liniile de carieră expert, project manager și leader.

În retrospectivă, văd multe aspecte esențiale, care ne-au ajutat să navigăm cu succes prin perioada stării de urgență și să revenim în normele obișnuite în scurt timp.

Cum ar arăta un “portret-robot” al candidatului pe care vi l-ați dori? În procesul de angajare, sunt mai importante calitățile sale tehnice sau cele interpersonale?

Activitatea din fabrica Bosch Cluj acoperă arii profesionale variate. Dacă e să luăm exemplul unui post de inginer, baza o reprezintă întotdeauna partea tehnică, fie că vorbim de cunoștințele cumulate sau de experiența din industria automotive. Pornind de aici, e necesar un alt set de calități și interese precum disciplina muncii, comunicare concisă și structurată, pasiunea pentru jobul pe care îl propunem, dorința de a ști mai multe și de a învăța continuu, dacă oscilează bine între munca independentă și cea de echipă, cum se împacă cu lumea digitală, cum se descurcă cu task-urile complexe, dacă demonstrează etică de muncă, își ține promisiunile, e demn de încredere și, mai ales, dacă poate duce lucrurile la bun sfârșit când i se predă ștafeta.

Ultimele luni au fost un veritabil “test de stres” pentru departamentele HR. Care sunt principalele lecții pe care le-ați învățat în perioada aceasta?

În retrospectivă, văd multe aspecte esențiale, care ne-au ajutat să navigăm cu succes prin perioada stării de urgență și să revenim în normele obișnuite în scurt timp.

În primul rând, comunicarea frecventă către angajați a necesitat o investiție mare de timp și resurse de personal. Însă, prin faptul că am menținut transparența situației din companie și a viitoarelor acțiuni, am motivat colegii să rămână calmi, încrezători, să conlucreze cu echipa de leadership și să urmeze toate măsurile de prevenire împotriva virusului COVID-19.

O altă reușită s-a datorat colaborării strânse cu autoritățile locale și instituțiile de muncă. Astfel, am reușit să creăm un focus corect în companie, față de situațiile în care mediul privat s-a aflat, fapt care a dus la simplificarea și digitalizarea multor cerințe și interacțiuni.

Candidații care ne impresionează cel mai mult sunt cei care reușesc să demonstreze o pasiune autentică pentru jobul pentru care aplică și provocările lui.

În ultimii ani, ați fost una dintre companiile cele mai active atunci când vine vorba despre promovarea brandului de angajator. Se va schimba strategia dvs. din cauza crizei sanitare și a celei economice, pe care, conform analiștilor, o vom traversa? 

Susținem cu tărie și investim constant în brandul de angajator al companiei Bosch. Este o acțiune inevitabilă, deoarece suntem cu toții mândri de ceea ce facem, de colegii noștri, de impactul pe care îl avem în lume prin produsele create și de tehnologiile cu care contribuim. Mai mult decât atât, perspectiva Bosch în România, pe termen mediu, este de creștere și dezvoltare. Momentan, datorită perioadei incerte prin care trecem cu toții, rămâne să ne întâlnim în evenimentele profesionale și de carieră majore în mediul online.

Ce pot face candidații pentru a-și spori vizibilitatea și pentru a fi remarcați de recrutori, mai ales în perioada aceasta “specială”?

Candidații care ne impresionează cel mai mult sunt cei care reușesc să demonstreze o pasiune autentică pentru jobul pentru care aplică și provocările lui. În momentul aplicării și în cadrul interviului, sunt momente esențiale în care candidații pot arăta cât sunt de pasionați de produsele și tehnologiile noastre și cât de motivați sunt să lucreze cu ele.

Dacă ar fi să oferiți un sfat unui tânăr aflat la început de carieră, cum ar suna? Ce l-ați sfătui pentru a evita plafonarea și pentru a face alegerile potrivite în viața profesională? Ce le spuneți celor care își doresc creșteri în carieră rapide, spectaculoase?

La început de drum, atuurile tinerilor profesioniști sunt cunoștințele solide din școală, un mindset orientat spre învățare continuă și o direcție clară în carieră. Pe tot parcursul unui domeniu de activitate, dar mai ales la început de drum, cea mai bună investiție este cea în tine însuți, în propriile aptitudini, cunoștințe și competențe. Astfel, aș dori să subliniez importanța de a lua cu hotărâre o direcție în carieră, căutarea continuă a surselor de calificare și învățare, alegerea unui loc de muncă care să te ajute să te dezvolți și să te inspire. Țineți minte, succesul e un mix de competențe și context, de a fi omul potrivit, la locul potrivit.

Activitatea de resurse umane este plină de decizii care au o influență importantă. Uneori este vorba despre impactul asupra unui singur angajat, altă dată despre direcția companiei în zona relațiilor de muncă.

Care sunt așteptările pentru finalul acestui an și pentru 2021, atât în ceea ce privește profesia dvs., în general, și departamentul pe care îl conduceți, în mod special?

Din felul în care se conturează lucrurile în prezent, aș spune că finalul anului 2020 va fi în continuare despre protejarea sănătății angajaților noștri în contextul pandemiei. Împreună cu echipa de management, vom lua toate măsurile pentru ca ei să continue să lucreze în siguranță. În paralel, vom continua cu subiectele comunității de HR care s-au cristalizat de câțiva ani buni și care acum sunt accelerate de pandemie. Aici mă refer la digitalizare, micro-learning, flexibilitatea și individualizarea beneficiilor pentru fiecare coleg.

Care a fost cea mai importantă decizie pe care a trebuit să o luați în cariera de profesionist în HR? Vă gândiți vreodată să încercați și altceva, într-un alt domeniu de activitate?

Activitatea de resurse umane este plină de decizii care au o influență importantă. Uneori este vorba despre impactul asupra unui singur angajat, altă dată despre direcția companiei în zona relațiilor de muncă. Îmi doresc în mod constant să-mi lărgesc interesele și aptitudinile de lucru, ca să pot contribui la obiectivele Bosch și din alte zone de activitate. În fabrica Bosch Cluj, îi încurajăm pe liderii noștri să-și extindă sistematic contribuția în arii de activitate conexe.

Articolul anterior

Băimărenii de la Trencadis vor organiza stagii de practică pentru peste 280 de studenți, în următorii doi ani

Articolul următor

Peste 22.000 locuri de muncă vacante la nivel naţional, prin ANOFM. 66 de joburi în Europa, prin EURES

Articole din aceeași categorie
Total
23
Share