Aproape 29 la sută din totalul angajaților participanţi la un sondaj efectuat de platforma de recrutare BestJobs spun că lucrează în acest moment de acasă. Cam tot atâția sunt de părere că actuala criză generată de coronavirus va mai dura încă circa două luni.
Pentru mai bine de jumătate dintre angajați, este ușor să se adapteze la munca remote, pentru că au experiență cu instrumentele digitale, și doar 5,1 la sută dintre cei chestionați găsesc dificilă adaptarea. Dintre cei care lucrează de acasă, 35 la sută au constatat că sunt mai productivi în această perioadă de muncă la domiciliu, comparativ cu productivitatea pe care o au la birou, pentru că nu mai pierd timp cu deplasarea zi de zi la birou.
Alți 17,5 la sută sunt mai concentrați, întrucât acasă nu mai sunt întrerupți de colegi, iar zece la sută se simt mai puțin stresați ca urmare a lipsei presiunii directe din partea șefului. Numai 13 la sută dintre cei care lucrează de acasă sunt mai puțin eficienți, fiindcă trebuie să se ocupe și de treburi casnice sau să aibă grijă de copii.
Credem că te-ar interesa și: Cum am devenit “neangajabilă”
Principalele trei provocări privind îndeplinirea sarcinilor de serviciu, pe care le întâmpină angajații care lucrează remote, sunt lipsa unei comunicări eficiente cu restul echipei (15,7 la sută), lipsa clarității în ceea ce privește sarcinile zilnice (11,82 la sută) și comunicarea deficitară cu clienții (9,17 la sută). Cei mai mulți dintre ei țin acum legătura cu managerul direct, cu restul echipei sau cu clienții, prin conversații telefonice (13,6 la sută), prin mesagerie instant (Whatsapp, Messenger, Slack – 10,93 la sută), e-mail (9,7 la sută) și apeluri video (Skype, Zoom – 6,53 la sută).
Noua ta carieră poate începe aici – locuri de muncă în toate domeniile, în toate județele
Cei mai mulți dintre angajații chestionați (29,3 la sută) sunt de părere că perioada de izolare obligatorie și, implicit, de muncă remote, se va prelungi între o lună și două luni, iar 20,8 la sută indică între două și trei luni. 15,52 la sută consideră că starea actuală s-ar putea prelungi mai mult de trei luni, în vreme ce 22,57 la sută nu pot estima cât timp va dura starea de urgență.
Coronavirusul și impactul asupra stării mentale
Aproape 70 la sută dintre angajații români nu sunt deloc stresați sau doar puțin stresați că ar putea contracta coronavirusul în perioada imediat următoare. Principalul motiv de stres este mai degrabă incertitudinea și faptul că nu știu cât va dura această perioadă de izolare la domiciliu (49,21 la sută). Când vine vorba de starea emoțională a angajaților nevoiți să lucreze de acasă o perioadă mai lungă de timp, cei mai mulți spun că izolarea le induce o stare de singurătate și de anxietate (20,1 la sută), dar și de stres (19,05 la sută) și chiar de depresie (7,41 la sută).
După izbucnirea coronacrizei, printre măsurile de prevenire aplicate cel mai des de angajați se numără spălarea și dezinfectarea mâinilor (56,61 la sută dintre respondenţi), păstrarea unei distanțe minime de cel puțin un metru față de colegi (42,86 la sută), dezinfectarea permanentă a biroului/ spațiului de lucru (42,5 la sută), purtarea măştilor de protecţie (28,22 la sută) și evitarea contactului direct cu colegii/ lucrul izolat (25,22 la sută).
Televiziunea, principalul canal de informare
În această perioadă, televiziunea rămâne cea mai importantă sursă de informare pentru angajații români (peste 76 la sută dintre respondenţi). Este urmată de canalele oficiale folosite de autorităţi (47,27 la sută) şi publicațiile online (54,67 la sută). Radio-ul ocupă locul patru (14,46 la sută), urmat de opiniile medicilor (13,76 la sută) şi ale familiei (7,94 la sută) și prietenilor (6,17 la sută). Cele mai mici procente se înregistrează în cazul bisericii (0,35 la sută).
Sondajul a fost efectuat între 16 și 30 martie, pe un eșantion de 1.022 de utilizatori de internet din România.