Un angajat român din doi crede că un program de lucru flexibil, “la cerere”, va predomina în România până în 2030

Foto: fauxels

Pluxee România, liderul în soluții globale pentru creșterea implicării și motivării angajaților, FutureStation și Ipsos România au lansat primul studiu din seria #WorkWise, o radiografie detaliată a principalelor tendințe care pot schimba piața muncii până în 2030.

Studiul cu tema “Tendințe și scenarii posibile pentru 2030” analizează, printre altele, un viitor în care angajații români își schimbă paradigma relației cu munca, din prisma unui mod de lucru ”la cerere”, se raportează la companiile pentru care lucrează ca la niște ghizi și își amplifică competențele cu ajutorul tehnologiei.

Populația activă a României este alcătuită acum din 5,5 milioane de angajați, dintre care patru milioane lucrează în companii mici și medii. Printre principalele provocări ale pieței de muncă de azi se numără ”exportul de creiere”, cu 70 la sută dintre emigranții români care provin din segmentul de populație activă, și rata scăzută de angajare dintre tinerii absolvenți români, a treia cea mai redusă din UE. În 2023, trei din zece angajați români au lucrat într-un format hibrid sau exclusiv de acasă.

Cinci tendințe care vor modela piața muncii

Flexibilitate în relația viață-muncă. Generațiile mai tinere, Millennials și Gen Z, vor prefera simbioza viață-muncă. Își vor dori să decidă când, de unde și cât timp lucrează și vor fi principalii promotori a ceea ce se numește “economie la cerere”, vor vrea să aibă un cuvânt de spus în relația cu angajatorul și așteaptă beneficii extrasalariale ultra-personalizate, adaptate concret nevoilor și stilului lor de viață. Un angajat din doi crede că aceasta e una dintre tendințele cu probabilitate mare de a schimba piața muncii până în 2030, iar jumătate din angajații și specialiștii HR din România consideră că acesta este unul dintre trendurile cele mai motivante.

Competențe pentru viață. Tehnologia transformă toate industriile din mediul de business și, implicit, forța de muncă. Ca să gestioneze schimbările permanente și presiunea responsabilităților, angajații vor căuta în companii nu un simplu job, ci aliați care să-i ajute să navigheze printre complexitățile de zi cu zi ale vieții de adult. 35 la sută dintre români cred că această tendință va deveni realitate până în 2030. Doi din cinci consideră că o companie care-i va susține în acest fel este un angajator pentru care sunt motivați să lucreze. În contextul impactului acestei tendințe asupra satisfacției la muncă, experții HR sunt mai optimiști decât angajații. Aproape jumătate (46 la sută) plasează acest trend printre cele mai motivante tendințe ce vor schimba piața muncii, față de 40 la sută dintre angajați.

Impactul în societate. Odată cu accentuarea preocupării pentru schimbările climatice și impactul companiilor în viața comunității, angajații pot deveni și mai selectivi în alegerea companiilor pentru care vor dori să lucreze. Organizațiile sunt atente la efectul acțiunilor lor în societate și fac eforturi ca să aibă un impact pozitiv. 37 la sută dintre români cred că alegerea unui loc de muncă în funcție de preocuparea companiilor pentru impactul în societate se va transforma în realitate până în 2030. Doi din cinci specialiști HR cred că aceasta este una dintre tendințele ce vor schimba piața muncii până în 2030.

Era Datelor. În avansul tehnologic al ultimilor ani, tot mai multe companii devin data-driven și caută personal specializat în analiza, interpretarea și utilizarea datelor. Un angajat din trei plasează această tendință pe lista celor care vor schimba modul în care muncim până în 2030. 43 la sută dintre specialiștii HR cred că este una dintre tendințele cele mai posibile de a se întâmpla și care vor redefini munca până în 2030.

Augmentarea performanței umane prin tehnologie. Inteligența artificială, automatizarea și digitalizarea au schimbat radical modul de lucru în multe industrii, mai ales în cele care folosesc muncă manuală, iar angajatul lucrează practic alături de un co-pilot tehnologic. Un angajat român din trei consideră că tehnologia va provoca schimbări profunde în felul în care muncim în 2030. 43 la sută dintre specialiștii în resurse umane identifică augmentarea performanței umane prin tehnologie drept una dintre tendințele cele mai probabile pentru 2030.

“Angajatul trebuie privit prin prisma tuturor rolurilor și responsabilităților pe care le are de îndeplinit și în viața personală. Companiile care vor adopta un sistem de beneficii care să susțină angajatul 360 grade vor câștiga competiția pentru talente în era digitală. Angajamentul nostru este să ajutăm aceste organizații cu resursele necesare pentru a naviga cu succes transformările din viitor”, declară Manuel Fernandez Amezaga, CEO Pluxee România și Bulgaria.

”În unele scenarii, structurile tradiționale de angajare predomină, iar balanța puterii înclină spre angajatori. În altele, analizăm impactul creșterii muncii la cerere, remote, cu mai mulți contractanți și o forță de muncă fragmentată și chiar oportunistă. De exemplu, ne-am imaginat cum ar fi dacă am vedea, în următorii ani, un efort comun între sectorul privat, decidenții politici și sistemul educațional? Un efort ce conduce la mai multe talente pe piața locală, plus joburi și salarii la nivelul educației lor. Dar dacă sistemul educațional nu reușește să se adapteze la nevoile pieței din următorii ani? Și atunci am analizat cum ar fi dacă angajatorul devine și educator, și formator. Iar oferta de educație este la fel de importantă ca plata salariului”, susține Diana Stafie, Foresight Strategist & Founder Future Station.

“Reușim să surprindem temeri, angoase, întrebări, bucurie sau nerăbdare, într-un mod în care să putem apoi, ca angajatori, să fasonăm viitorul nu doar în funcție de ce este probabil și posibil să se întâmple, ci și de relația pe termen lung pe care ne propunem să o construim împreună cu și pentru angajații noștri”, arată Alina Stepan, Country Manager Ipsos South-East Europe.

Studiul a fost derulat de Future Station și Ipsos România, în octombrie. Analiza tendințelor și a scenariilor identificate a fost realizată pe baza metodologiei de planificare de scenarii, dezvoltată de Future Station. Studiul a fost realizat de Ipsos România, pe unui eșantion reprezentativ de 700 de angajați și 70 de specialiști în HR, pe baza metodologiei Wisdom of Crowds.

Articole din aceeași categorie
Total
0
Share