Aproape jumătate dintre români folosesc aproape zilnic inteligența artificială la locul de muncă

Foto: rawpixel.com @ freepik

Românii au în general o percepție pozitivă asupra inteligenței artificiale (AI), pe care o asociază în principal cu noțiunile de roboți, tehnologie, viitor și inovație. Puținele aspecte negative sunt legate de şomaj, de percepția că AI nu ar oferi informații corecte sau ar putea fi periculoasă.

Rezultatele fac parte dintr-un studiu realizat de agenția independentă United Media Services, efectuat între 19 și 22 martie și care are ca subiect impactul inteligenței artificiale asupra populației urbane din România.

53 la sută din respondenți recunosc frecvent în conținutul consumat materiale generate cu AI, în timp ce 45 la sută utilizează o aplicație AI la locul de muncă. „Inteligența artificială este parte din viața noastră de zi cu zi, în special cea profesională, și ne dorim să cunoaștem cât mai bine impactul pe care îl are asupra consumatorilor, pentru a fi mereu relevanți în business și în interacțiunea cu aceștia”, declară Anca Băcăianu, Head of Strategy & Research la United Media Services.

Principalele concluzii ale studiului:

  • Grad de utilizare în creștere: 40 la sută dintre românii din mediul urban folosesc aplicații de AI cel puțin săptămânal, iar 28 la sută la locul de muncă. ChatGPT este cel mai popular chatbot, urmat de Google Gemini și Microsoft Copilot. ChatGPT este folosit în special de tineri, ca să găsescă informații, să-și dezvolte skill-urile, să experimenteze sau să genereze idei noi.
  • Preferințe în utilizarea AI: Componenta pentru care userii manifestă cel mai mare grad de încredere în a colabora cu AI este cea de educare (35 vs. 28 la sută domeniul medical). Utilizările preferate ale AI sunt asistența pentru învățarea limbilor străine, recomandări pentru călătorii, codare și programare. 50 la sută din respondenți ar vedea extrem de utilă integrarea tool-urilor de AI în experiențele de shopping; acest insight deschide o serie largă de oportunități de proiecte și extinderi de servicii pentru companii ce activează în zona de ecommerce și digital marketing.
  • Percepția pozitivă a AI: Majoritatea respondenților asociază AI cu inovația, evoluția tehnologică și un viitor mai bun și o consideră benefică pentru societate. Circa 67 la sută dintre ei sunt entuziasmați de evoluția AI, iar 56 la sută cred că va îmbunătăți condițiile de la locul de muncă.
  • Rezerve și preocupări: Creșterea rapidă a AI generează unele îngrijorări legate de pierderea locurilor de muncă, securitatea datelor și utilizarea non-etică a tehnologiei. Doi din trei participanți la studiu sunt foarte preocupați de securitatea datelor personale în contextul utilizării instrumentelor de AI. Problemele și semnele de întrebare apar și în ceea ce privește impactul asupra creativității și muncii artiștilor și profesioniștilor din zonele creative. 44  la sută dintre respondenți consideră că AI este capabilă să creeze muzică și artă de calitate, iar 60 la sută (în special femei) sunt îngrijorați de felul în care tool-urile AI vor impacta această industrie.
  • Educație și formare în AI: Jumătate dintre persoanele angajate sunt dispuse să învețe să utilizeze aplicații de AI și recunosc impactul semnificativ pe care AI îl va avea asupra locurilor de muncă. Această deschidere spre instruire subliniază importanța adaptabilității în fața schimbărilor tehnologice.
  • Necesitatea de transparență și reglementare: Respondenții subliniază nevoia de transparență din partea companiilor care dezvoltă instrumente de AI și de reglementări stricte în utilizarea IA, în special în domeniile sensibile, precum creativitatea umană și drepturile de autor.

Despre studiu

Cu un eșantion reprezentativ de 401 respondenți între 18 și 55 de ani, din medii urbane și cu un nivel mediu și ridicat de educație, prezintă o perspectivă complexă asupra modului în care consumatorii urbani din România văd evoluția inteligenței artificiale, balansând optimismul față de beneficiile potențiale cu precauția față de posibilele riscuri. Utilizatorii au un grad mare de adopție a tool-urilor prezente pe piață și integrează utilizarea lor în aspecte concrete ale vieții de zi cu zi (cu precădere în zonele de educație, recomandări pentru călătorii, diete alimentare și asistență in realizarea sarcinilor de birou).

DESPRE UNITED MEDIA SERVICES

Este o agenție de media full-service, cu un departament dedicat serviciilor de research & consumer insights și de digital (performance marketing, data & analytics, programmatic, SEO). Lucrează pentru mai mult de 100 de clienți și 200 de branduri din retail, farma, telecom, e-commerce, FMCGs, financiar sau auto.

Articole din aceeași categorie
Total
0
Share