În următorii cinci ani, cererea de forță de muncă va crește pe plan global, anticipează executivii care au răspuns la studiul CxO Priorities 2023, realizat de Horváth, companie de consultanță în management cu 40 de ani de experiență internațională, ce activează și în România, din 2005.
În Europa de Est, zece la sută dintre respondenți văd această creștere ca fiind ridicată, iar 48 la sută se așteaptă la una moderată. Cererea va fi în creștere și în America de Nord și Asia, dar va rămâne constantă în Europa vestică și sudică, alături de Africa și America de Sud.
Dincolo de diferențele regionale, preocupările legate de forța de muncă (people topics) au devenit o prioritate de top a executivilor, atât a celor aflați la conducerea unor companii manufacturiere, cât și din zona serviciilor. Atragerea și retenția personalului și dezvoltarea de noi competențe sunt pe agenda tuturor executivilor și au impus identificarea a diferite abordări, precum adoptarea unui program de lucru flexibil, consolidarea culturii organizaționale și a brandului de angajator, digitalizarea și automatizarea ori îmbunătățirea calificărilor personalului existent.
- 7 meserii la mare căutare în România anului 2025: de la expert în promisiuni electorale, la antrenor personal pentru votanți 😉
- Cum va arăta piața muncii în 2025: salariile cresc cu 6-10%, continuă „importul” de muncitori străini, o treime dintre companii fac angajări
- Spațiile de seminar și laborator de la Facultatea de Automatică și Calculatoare primesc un „upgrade” cu sprijinul Booking Holdings
Problemele legate de forța de muncă sunt resimțite tot mai puternic și de companii din România, mai ales de cele industriale, care se vor confrunta cu o lipsă de ingineri și de specialiști în energie. Firmele din domeniul serviciilor vor putea compensa într-o măsură mai mare deficitul de personal prin digitalizare și automatizări bazate pe inteligență artificială, consideră reprezentanții Horváth România.
Între alte aspecte relevate de studiul CxO Priorities 2023 se numără o perspectivă destul de rezervată asupra rezultatelor la care se așteaptă companiile în acest an. Doar 47,1 la sută dintre executivii unor companii manufacturiere se așteaptă la o creștere a marjei operaționale, față de 2022, pe când așteptarea de creștere urcă la 61,5 la sută în cazul companiilor din servicii. Totuși, pentru menținerea și îmbunătățirea performanțelor financiare în următorii ani, 55 la sută dintre firmele chestionate mizează pe regionalizare și transformare digitală.
Ca să evite disfuncționalitățile din lanțurile de aprovizionare, precum cele apărute după 2020, și a unor riscuri geopolitice, mai multe companii vor să-și mute unitățile de producție și furnizorii cât mai aproape de clienții finali. Interesul cel mai mare pentru regionalizare apare în industria producătoare de automobile (84 la sută), inginerie mecanică, instalații, electrice și automatizări (65 la sută) și bunuri de consum (53 la sută). Interesul față de China, ca piață de producție, rămâne ridicat doar la zece la sută dintre companii.
Transformarea digitală rămâne o preocupare majoră pentru executivi. Domeniile de activitate care au cel mai mare potențial de automatizare sunt serviciile de relații cu clienții și consultanță; vânzări, marketing și achiziții; controlling și finanțe; IT și resurse umane.
O altă preocupare este securitatea cibernetică. Deși numărul de incidente de securitate a crescut în ultimul an, majoritatea atacurilor au eșuat, ceea ce arată că firmele au făcut investiții în acest domeniu. Industria cea mai expusă la atacuri cibernetice este cea a asigurărilor (cu o creștere de 54 la sută a numărului atacurilor), urmată de retail (35 la sută), industria auto, banking și servicii medicale (fiecare cu 29 la sută).
„Între prioritățile executivilor care au participat la studiul Horváth se distinge preocuparea față de asigurarea personalului necesar pentru a susține planurile de creștere din următorii ani. Europa de Est se află între zonele unde va fi nevoie de mai mulți angajați, în special din inginerie și alte domenii tehnice, pe măsură ce unele business-uri se vor reloca mai aproape de clienții finali, din Europa de Vest. România nu va face excepție și este vital ca managerii să dezvolte strategii de atragere a unor noi angajați, să îmbunătățească nivelul de calificare a celor actuali și să investească în reținerea celor mai buni”, declară Kurt Weber, Managing Director, Horváth România.
Pentru studiul CxO Priorities au fost chestionați peste 430 de executivi (dintre care 35 la sută la nivel de CEO), din companii ce activează în 13 domenii (șapte din industria manufacturieră și șase din servicii) și care au sedii în 19 țări din Europa, America de Nord, Europa și Asia.