Cine face afaceri în România: Bărbații la vârsta a doua dețin controlul, femeile vin puternic din urmă

Peste 1,3 milioane de oameni activează, în prezent, în economia românească, în calitate de acționari la o firmă, mai mulți cu aproape 50.000 față de aceeași perioadă a anului trecut, arată un studiu realizat de Frames și TrainYourBrain.

Profilul omului de afaceri român ar suna așa: bărbat, cu vârsta între 40 și 49 de ani, din București, cu studii superioare, care face business în construcții, transport, producție sau comerț. Potrivit datelor statistice, cele 914.415 firme aflate în activitate (fără firme în insolvență, faliment, lichidare) aveau 1.345.137 acționari, după primele zece luni din 2018. În perioada similară din 2017, existau cu 47.428 de firme mai puțin, iar numărul acționarilor era mai mic cu 49.596. Față de 2013, numărul acționarilor a crescut cu 216.247, un semn că tot mai mulți români au decis să se implice în afaceri în acești ani.

Noua ta carieră poate începe aici – locuri de muncă în toate domeniile, în toate județele

Dintre cei peste 1,3 milioane de oameni implicați în business, din postura de acționari la o societate comercială activă, cei mai mulți sunt bărbați (843.386) – 62,7 la sută din total. Numărul femeilor a crescut cu 21.806, în primele zece luni din 2018, față de anul trecut, și a ajuns la 501.751 – 37,3 la sută. Și numărul bărbaților implicați în business a crescut în acest interval cu 27.790, în ton cu evoluția pozitivă din mediul economic.

“Numărul femeilor implicate în business a crescut proporțional semnificativ în ultimii ani, mai mult decât cel al bărbaților. Față de 2013, numărul femeilor a crescut cu peste 100.000, la 408.097. Și implicarea lor, ca varietate de business-uri, s-a extins mult și chiar a ajuns să domine zone precum asistența socială, servicii și sănătate, cu procente între 52 și 63 la sută”, afirmă analiștii de la Frames.

Din punct de vedere al vârstei, cei mai mulți acționari au între 40-49 de ani (390.369 – 29.02 la sută), urmați de cei între 30-39 ani – 357.652 (26,59 lasută), 49-59 ani – 254.199 (18,9 la sută) și de cei peste 60 de ani – 219.867 (16,35 la sută). “Față de anul trecut, a crescut numărul celor de peste 40 de ani implicați în business și s-a redus numărul tinerilor acționari la firme, cu aproape 2.000. Tinerii de până în 29 de ani au ajuns să reprezinte 9,15 la sută din totalul acționarilor, cu aproape trei procente sub nivelul din 2013. Spre exemplu, în București, în polul business-ului din România, dacă în 2013 aveam 31.552 de acționari tineri, acum s-a ajuns la numai 25.369”, declară Adrian Negrescu, managerul Frames.

Sondajele realizate de Frames și compania de training și evenimente corporate TrainYourBrain indică, pe de altă parte, că peste 54 la sută dintre oamenii de afaceri au studii superioare, 32 la sută au studii medii, iar 14 la sută nu și-au declarat nivelul educațional. 73 la sută sunt căsătoriți, 16 la sută sunt singuri/ divorțați/ văduvi, iar 11 la sută nu și-au declarat situația.

Business-ul, în zona marilor orașe

Din punct de vedere al reprezentării geografice, cei mai mulți acționari din business-ul românesc sunt în București (315.979), urmați de cei din Cluj (76.153), Timiș (62.120), Ilfov (59.311), Constanța (56.656), Bihor (46.113) și Brașov (43.670). La polul opus se află Mehedinți (8.477), Covasna (8.933), Ialomița (9.218), Tulcea (10.332) și Călărași (10.696). Dincolo de preponderența bărbaților în materie de business, există județe unde, din punct de vedere procentual, femeile înregistrează o prezență semnificativă, de peste 40 la sută, în Galați,  Dolj, Hunedoara, Brăila și Tulcea, în condițiile în care media la nivel național este de 37,3 la sută. Dincolo de situația din Capitală, cei mai mulți tineri implicați în afaceri sunt din Cluj, Timiș și Constanța, acolo unde sunt și cei mai mulți acționari de peste 60 de ani.

Domenii de activitate

Statistica arată că bărbații sunt implicați, în principal, în firmele de construcţii (73 la sută), transport (72,1 la sută), producţie (66 la sută) şi comerţ (57,7 la sută), în timp ce femeile sunt cel mai adesea prezente în domenii precum sănătatea şi asistenţa socială (57,3 la sută), servicii (52,9 la sută), activităţile administrative (44,7 la sută) şi cele cultural-educative (42,9 la sută).

Care sunt însă cele mai atractive domenii de investiții? “Statisticile ONRC arată că cele mai interesante sectoare din acest an, judecând după numărul societăților înființate în primele zece luni din 2018, sunt în continuare comerțul și service-urile auto (22.190 firme), agricultura, silvicultura și pescuitul (16.137 firme), sectorul de prelucrare (12.063) și construcțiile (10227)”, arată analiza.

Un potențial semnificativ îl înregistrează și afacerile din IT&C. Potrivit unui studiu KeysFin, în România activează peste 17.000 de firme de software, cu aproape 3.000 mai multe decât în 2012. Afacerile lor au trecut, anul trecut, de pragul de 4,9 miliarde de euro, iar în acest an se va depăși nivelul de 5,4 miliarde.

Analiza Frames & TrainYourBrain a fost realizată în noiembrie, pe baza datelor oficiale, comunicate de companii la Oficiul Național al Registrului Comerțului, și datelor proprii, în primele zece luni din 2018. Statistica exclude datele privind dinamica PFA-urilor și firmelor aflate în insolvență, faliment, radiate, dizolvate, aflate în proces de lichidare sau reorganizare judiciară. 

Articole din aceeași categorie
Total
0
Share