Trei din zece români declară că le-au scăzut veniturile în perioada pandemiei de Covid-19, arată cel mai recent studiu iSense Solutions.
În medie, cei cărora le-au scăzut veniturile au pierdut în jur de 800 de lei din veniturile lor lunare, de la 2.800 la 2.000 de lei, ceea ce înseamnă că impactul financiar se traduce într-o reducere a veniturilor cu aproape 30 la sută. Românii din mediul urban au fost afectați într-o proporție mai mare (36 la sută) decât cei din mediul rural (22 la sută). Cei cu venituri mici au fost mai afectați de micșorarea veniturilor (42 la sută), față de 38 la sută dintre cei cu venituri medii și 25 la sută dintre cei cu venituri peste medie.
Impactul financiar al pandemiei asupra românilor este dublat și de impactul psihologic: consumatorii tind să adopte un comportament mai precaut din punct de vedere al cheltuielilor. Cei mai mulți (70 la sută) vor cumpăra doar strictul necesar, în următoarea perioadă. Categoria cu cel mai mic procent de români precauți este cea formată din tinerii între 18 și 29 de ani – procentul celor care își propun să cumpere doar strictul necesar este de doar 29 la sută.
Credem că te-ar interesa și: Spune-mi ce ai făcut de COVID-19, ca să-ți spun ce fel de angajator ești
Cu toate că românii își propun să cumpere mai puțin, nu înseamnă însă că vor cumpăra și mai ieftin. Doar un sfert (25 la sută) dintre ei vor cumpăra produse mai ieftine decât înainte de pandemie, iar 82 la sută vor cumpăra mărcile de produse cu care sunt obișnuiți.
Noua ta carieră poate începe aici – locuri de muncă în toate domeniile, în toate județele
„Dincolo de șocul inițial, mai problematică este revenirea, care se anunță a fi foarte lentă și pentru business-uri, și pentru consumatori. Cauza principală este pierderea încrederii: în stat, în partenerii de business, în civismul celorlalți. Însă situația nu este nici atât de neagră pe cât pare. Toate semnalele de la consumatori ne indică faptul că nu ne-am pierdut deloc din vitalitate și din capacitatea de adaptare. Iubim și simțim la fel ca înainte. Ne plac aceleași branduri, cumpărăm aceleași lucruri, chiar dacă poate mai rar, suntem la fel de exigenți cu noi înșine și cu ceilalți. Drumul spre normalitate nu va fi scurt, dar, pentru a ne recâștiga încrederea în ceilalți, principalele schimbări se vor petrece în noi. Va trebui să fim mai generoși și mai atenți la nevoile celorlalți, să ne asumăm mai multe riscuri și să fim mai activi”, afirmă Andrei Elvădeanu, Head of Market Strategy, iSense Solutions.
Pandemia schimbă și comportamentul românilor legat de plăți: 62 la sută vor plăti cu cardul mai mult decât o făceau înainte. În ceea ce privește planurile lor de a se redresa financiar, 62 la sută vor cheltui mai puțin, 61 la sută vor face economii, 24 la sută vor să se împrumute de la prieteni/ familie, 18 la sută se gândesc să-și caute un al doilea loc de muncă, iar 11 la sută cred că vor fi nevoiți să apeleze la un împrumut.
Studiul a fost realizat pe un eșantion de 500 de persoane între 18 și 65 de ani, prin metodologia CATI (Computer-Assisted Telephonic Interviews), în mai, și este reprezentativ național, la un grad de eroare de +/-4 la sută. Datele prezentate fac parte din raportul ROCK (Recovery after Outbreak – Champions Kit), dedicat companiilor care își doresc să ia decizii informate în contextul nesigur al zilelor noastre. Kit-ul conține trei capitole ce constituie rapoarte de cercetare la cheie: Management insights & Innovation Reccomandations, New Online Shopping Behaviour și iSense Modern Consumer Macro Trends Changes – 24 trenduri adoptate de consumatori analizate pentru piața din România, măsurate înainte și după izbucnirea epidemiei de coronavirus.
DESPRE ISENSE SOLUTIONS
Folosește cele mai recente tehnologii de sondare a consumatorului modern din România. Compania a fost fondată de Traian Năstase și Andrei Cânda, specialiști cu peste 15 ani de experiență în domeniul cercetării de piață și cu o expertiză academică solidă. Sunt doctori în Sociologie, respectiv Marketing.









