Lider mondial în Inginerie şi Consultanţă Tehnică (ICT), Grupul ALTEN – prezent în România din 1996 – realizează proiecte de inginerie şi dezvoltare pentru marii clienţi industriali mondiali din telecomunicaţii şi sectorul terţiar. Echipele sale acoperă întregul ciclu de dezvoltare, pentru a oferi o gamă largă de servicii, de la consultanță în tehnologie până la outsourcing de proiecte.

Dezvoltată inițial pentru a oferi expertiză pentru unul dintre cei mai importanți producători mondiali din industria auto, compania și-a diversificat semnificativ portofoliul de clienți, prin divizia de inginerie, ALTEN Techno. Ingineri de top lucrează în proiecte dedicate, în București, Timișoara, Sibiu, Cluj-Napoca, și caută să ofere soluții inovatoare pentru clienții companiei. Odette Achim, Recruitment Manager la ALTEN Techno, are misiunea de a descoperi noi specialiști pricepuți și la fel de ambițioși cum sunt obiectivele companiei.

AngajatorulMeu.ro: Cum a început aventura dvs. în domeniul Resurselor Umane?

ODETTE ACHIM: Aventura mea în domeniul Resurselor Umane a început în anul III de facultate, cu un internship într-o companie din domeniul FMCG, în departamentul Compensații și Beneficii.

Care este întrebarea dvs. preferată în timpul unui interviu de angajare?

“Care consideri că sunt punctele tale forte, dar și punctele tale slabe? Ce faci la acest moment pentru a diminua punctele slabe și pentru a-ți îmbunătăți anumite abilități/ cunoștințe etc?”.

Îmi place să adresez aceste întrebări, pentru că este important să văd dacă persoana cu care discut este conștientă de punctele forte pe care le are și le folosește la potențial maxim. În același timp, cu toții avem puncte slabe, pe care este esențial să le conștientizăm și să vedem cum le putem “transforma” în abilități și cunoștințe, care să ne ajute pe parcursul personal și profesional. Scopul acestor întrebări este să înțeleg cât de bine se cunoaște cineva pe sine, ce își propune să realizeze pentru a se dezvolta continuu.

Noua ta carieră poate începe aici – locuri de muncă în toate domeniile, în toate județele

“Ce pasiuni și activități ai în afara vieții profesionale și cum te-au ajutat să te dezvolți?”.

Îmi place această întrebare foarte mult, pentru că face parte din dezvoltarea personală a  fiecăruia. Putem descoperi pasiuni comune cu echipa din care va face parte candidatul sau pasiuni comune cu colegii din companie.

Există tendința de a nu corecta CV-ul după redactare și adesea întâlnim greșeli de redactare. O altă tendință este de a-și supraevalua abilitățile și cunoștințele în cazul limbilor străine sau de a adăuga experiență practică în cazul anumitor tehnologii/ softuri folosite, care au fost folosite mai puțin sau deloc.

Care sunt greșelile elementare care scad șansele de angajare chiar înainte de interviu?

Greșelile care scad șansele de angajare înainte de interviu sunt: lipsa motivației de a veni la interviu, faptul că găsesc foarte greu disponibilitate pentru o întâlnire (chiar dacă nu au momentan un job sau alte proiecte, spre exemplu: vin târziu, la ora 19, 20 etc; amână interviul pentru peste 2-3 săptămâni), anulează foarte din scurt o întâlnire stabilită și cer reprogramarea. Și, nu în ultimul rând, faptul că cer să știe salariul oferit încă de la primul apel telefonic și nu sunt interesați să afle mai multe despre responsabilitățile rolului, oportunitățile de dezvoltare, de învățare, tehnologiile folosite, programul de lucru, echipa din care vor face parte etc.

Toate aceste aspecte ne dau de gândit și consecințele sunt următoarele: adaptarea candidatului la mediul de lucru, la echipa din care va face parte, la gradul de motivare cu care își va îndeplini responsabilitățile zilnice.

Care sunt aptitudinile pe care candidații și le trec cel mai des în CV, însă nu corespund realității?

Există tendința de a nu corecta CV-ul după redactare și adesea întâlnim greșeli de redactare. O altă tendință este de a-și supraevalua abilitățile și cunoștințele în cazul limbilor străine sau de a adăuga experiență practică în cazul anumitor tehnologii/ softuri folosite, care au fost folosite mai puțin sau deloc.

Ce pot face candidații pentru a-și spori vizibilitatea și pentru a fi remarcați de recrutori?

Pentru a-și spori vizibilitatea, este foarte important să aibă un cont LinkedIn detaliat, să menționeze experiența pe care o au, certificările sau cursurile absolvite și, cel mai important, în ce domeniu își doresc să profeseze în continuare, ce tehnologii își doresc să învețe, ce domenii sunt de interes pentru ei. În același timp, este important să fii vizibil și pe portalurile de joburi, cu un CV cât mai detaliat.

Observ că, în ziua de astăzi, mulți tineri nu știu exact ce și-ar dori să facă mai departe. Sfatul meu este să-și aleagă să profeseze într-un domeniu de care sunt pasionați și să analizeze de ce cunoștințe și puncte forte au nevoie în domeniul respectiv.

Cum ar arăta un “portret-robot” al candidatului pe care vi l-ați dori? Sunt mai importante calitățile tehnice sau cele interpersonale?

Din punctul meu de vedere, sunt mai importante calitățile interpersonale, atitudinea și dorința de învățare și dezvoltare. Calitățile tehnice pot fi învățate prin perseverența și munca depusă, și perfecționate în timp.

Dacă ar fi să oferiți un sfat unui tânăr aflat la început de carieră, cum ar suna? Ce l-ați sfătui pentru a evita plafonarea și pentru a face alegerile potrivite în viața profesională? Ce le spuneți celor care își doresc creșteri în carieră rapide, spectaculoase?

Observ că, în ziua de astăzi, mulți tineri nu știu exact ce și-ar dori să facă mai departe. Sfatul meu este să-și aleagă să profeseze într-un domeniu de care sunt pasionați și să analizeze de ce cunoștințe și puncte forte au nevoie în domeniul respectiv.

În funcție de acest răspuns, pot căuta training-uri, cursuri, certificări la care ar putea participa.  Pe cei care sunt încă studenți, îi încurajez să se înscrie în ONG-uri. Prin intermediul lor, se pot dezvolta frumos, pot avea acces la diverse traininguri, activități, proiecte naționale și internaționale. Sunt multe ONG-uri, cu teme diverse: inginerie, mediu, turism, IT etc. Creșterile rapide în carieră sunt nesănătoase și aduc multe dezavantaje pe termen mediu și lung, atât pentru angajat, cât și pentru companie.

Cât de dificil este să găsiți angajații potriviți, în domeniul în care activează compania dvs.? Care sunt metodele prin care încercați să atrageți specialiști în companie și ce faceți ca să-i păstrați pe cei mai valoroși?

Mediul de IT și inginerie este tot mai competitiv, iar atragerea de noi talentepresupune mai mult decât un proces de recrutare și selecție pe termen scurt. Procesuleste unul complex în privința informațiilor transmise către candidat, oportunitățile de dezvoltare, mediul de lucru, oportunitățile de învățare. De asemenea, organizăm evenimente prin care încercăm să prezentăm audienței targetate proiectele și tehnologiile folosite. Încercăm să atragem specialiști în companie prin proiectele și tehnologiile noi pe care le avem în portofoliu, printr-un un pachet de beneficii motivant, un mediu de lucru plăcut, prin evenimentele interne pe care le organizăm pentru angajații noștri.

Consider că fiecare decizie zilnică este importantă și poate schimba radical lucrurile. Toate deciziile zilnice alcătuiesc împreună imaginea de ansamblu și contribuie la rezultatele noastre.

Ce perspective de carieră le oferiți salariaților dvs.? Cum îi motivați?

Angajații noștri sunt informați permanent despre rolurile noi din companie, training-urile și evenimentele la care pot participa. Pentru ei, organizăm, cu ajutorul colegilor din departamentul de marketing și comunicare, evenimente interne: workshop-uri si meet-up-uri tehnice, Cookie Days lunare, seri de film, seri de board games, workshop-uri de nutriție și well-being, acțiuni de donare de sânge și multe altele.

Care sunt așteptările pentru a doua jumătate a anului, atât în ceea ce privește profesia dvs., în general, și departamentul pe care îl conduceți, în mod special? Ce planuri de recrutare aveți, pe termen scurt, mediu și lung?

Consider că permanent ne putem imbunătăți abilitățile, cunoștințele, strategiile, și acesta este și obiectivul meu pentru a doua jumătate a anului. Îmi doresc ca departamentul de recrutare să crească frumos, astfel încât să poată răspunde cât mai bine cerințelor venite din partea clienților noștri. Pe termen scurt, mediu și lung, ne dorim să atragem cât mai mulți ingineri și specialiști IT. Lucrăm permanent pentru crearea unui mediu cât mai plăcut și stimulativ pentru angajații noștri.

Care a fost cea mai importantă decizie pe care a trebuit să o luați în cariera de profesionist în HR? Vă gândiți vreodată să încercați și altceva, într-un alt domeniu de activitate?

Consider că fiecare decizie zilnică este importantă și poate schimba radical lucrurile. Toate deciziile zilnice alcătuiesc împreună imaginea de ansamblu și contribuie la rezultatele noastre. De aceea, cred că este dificil să numim o decizie ca fiind “cea mai importantă”. Domeniul recrutarii îmi oferă zilnic dinamism, oportunități de învățare, provocări și noutăți. Îmi doresc să continui activitatea în acest domeniu și nu m-am gândit să încerc un alt domeniu de activitate, în perioada următoare.

Abonează-te la newsletter

Cele mai proaspete știri de pe AngajatorulMeu.ro, direct pe adresa ta de mail.

S-ar putea să-ți placă

Oana Costescu (Schulte & Schmidt): “Cea mai dificilă decizie din carieră: cea de a renunța la un coleg”

Prezentă de peste zece ani la Braşov, compania Schulte & Schmidt reprezintă…

Ioana Roxin (Coindu): “Dacă ai ajuns la poziția dorită, ai un salariu bun, dar au dispărut provocările, e timpul să-ți zgudui zona de confort”

Înființată ca o divizie Coindu Group, Coindu România s-a ridicat la nivelul…

Marius Ciurariu (Provident): “În HR există acum trendul titulaturilor sofisticate – Head of, Manager of, etc. Parcă uneori sunt prea mulţi <şefi>“

Unul dintre cei mai mari angajatori britanici din România, cu o vechime…

Liliana Bica (Adient): “Candidatul e o poveste frumoasă, care începe cu banalul CV, cu emoții și cu așteptări”

Cu 75.000 de angajați în 230 de fabrici, aflate în 33 țări,…