Fluctuația de personal în companiile din România a scăzut semnificativ anul trecut, la o rată medie de 17,2 la sută, de la 23,1 la sută în 2019, pe fondul incertitudinilor generate de pandemie la nivelul întregii economii, reiese din raportul HR Barometru, realizat de PwC România.
Din procentul de 17,2 la sută, cea mai mare parte, 13,2 la sută, au fost încetări voluntare. Cea mai mare fluctuație de personal a fost înregistrată în retail și FMCG, de 25,1 la sută, iar cea mai mică – în servicii financiare, de opt la sută.
”Pe fondul incertitudinii create de pandemie, piața forței de muncă a cunoscut un ușor îngheț. Angajații au preferat stabilitatea și siguranța, iar angajatorii au recrutat mai puțin decât în anii anteriori sau chiar deloc. După o perioadă de expectativă, pe măsură ce munca de la distanță s-a dovedit funcțională în multe sectoare, companiile au început să regândească relațiile de muncă, având în prim plan flexibilitatea și mobilitatea. Angajatorii au înțeles că schimbările din ultimul an nu sunt conjuncturale și că trebuie să-și adapteze modelele de business acestor tendințe. Ne aflăm, deci, în pragul unui proces de transformare ce va avea loc pe termen lung, iar faptul că multe companii au inclus în bugetele pentru 2021 creșteri salariale arată că atât angajatorii, cât și angajații, se obișnuiesc treptat cu noua normalitate”, declară Ionuț Simion, Country Managing Partner, PwC România.
Potrivit raportului, bugetul salarial al companiilor respondente va crește, în medie, cu 3,8 la sută, în acest an, comparativ cu 2020, când procentul a fost de 5,6 la sută.
Viitorul telemuncii
Telemunca s-a transformat anul trecut din beneficiu în necesitate și este de așteptat să continue pentru mulți angajați și pe termen lung. 43 la sută dintre companiile respondente la HR Barometru vor aplica telemunca pe termen lung, 52 la sută încă analizează această perspectivă și doar cinci la sută nu iau în calcul permanentizarea telemuncii sau declară că aceasta nu este relevantă pentru activitatea lor.
Noua ta carieră poate începe aici – locuri de muncă în toate domeniile, în toate județele
44 la sută vor alterna munca la birou cu telemunca, conform opțiunii angajaților, 40 la sută vor combina venirea la birou și telemunca pe baza unei planificări, 16 la sută vor adopta telemunca permanentă pentru anumiți angajați, conform opțiunii acestora, iar doi la sută – telemunca permanentă obligatorie pentru anumiți angajați.
”După experiența ultimului an, în care și-a dovedit eficiența, era de așteptat ca munca de la distanță să fie aplicată de multe organizații, pe termen lung. Această direcție este datorată, pe de o parte, perspectivei incerte legate de evoluțiapandemiei, care nu va dispărea prea curând. Pe de altă parte, de beneficiile conturate atât pentru angajați (protecție, flexibilitate, autonomie), cât și pentru angajatori (reduceri de costuri). Mai departe, provocarea este de a găsi acea modalitate de permanentiza telemunca pentru a maximiza avantajele pe care le poate aduce, dar și pentru a diminua efectele secundare asupra anumitor procese de business, a căror eficacitate este limitată în mediul virtual, sauasuprastării de bine a angajaților, serios afectată în această perioadă”, arată Oana Munteanu, director People & Organisation PwC România.
Potrivit acesteia, tehnologia va permite politici versatile și personalizate, dar este nevoie și de o regândire în ansamblu a mai multor politici de resurse umane, în special a strategiilor de compensații și beneficii.
Anul trecut, companiile și-au redus bugetul pentru învățare și dezvoltare, în medie, cu șapte la sută față de 2019. Cea mai mare scădere a fost în retail și FMCG, de 27,5 la sută. Pentru 2021, însă, sectorul retail/ FMCG estimează o creștere cu peste 23 la sută a fondurilor alocate pentru învățare și dezvoltare, iar la nivelul pieței este estimată o majorare de 27,5 la sută comparativ cu 2020.
Studiul HR Barometru a fost derulat de PwC între 27 ianuarie și 1 februarie, pe baza informațiilor furnizate de 56 de companii participante din IT&C, BPO, produse industriale, energie (utilități/ produse petroliere), farma/ medical, servicii financiare și FMCG/ retail. 32 la sută dintre companii au între 101-500 angajați, 23 la sută sub 100 angajați, 18 la sută între 1.001-3.000 angajați, 18 la sută peste 3.000 angajați și nouă la sută între 501-1.000 angajați.
PwC este o rețea de firme prezentă în 155 de țări, cu mai mult de 284.000 de profesioniști care oferă servicii în domeniul auditului, consultanței fiscale și pentru afaceri.