Peste 100.000 de persoane lucrează în IT&C, iar avantajele fiscale și costurile relativ reduse cu forța de muncă au generat o creştere de 75 la sută a numărului de angajaţi, în doar şase ani. Totuși, această industrie se confruntă cu mari provocări de disponibilitate şi retenţie a forţei de muncă, relevă studiul „Barometrul pieței resurselor umane IT&C – Cum reușesc companiile din industria IT&C să-și motiveze angajații?”, realizat de NNC Services, agenția de marketing și comunicare specializată în servicii de employer branding pentru domeniul IT&C.
78,9 la sută dintre angajații din industria IT&C fac parte din generația Millennials (au intre 20-34 ani), 19,8 la sută din generația X (35-49), în timp ce generația Baby Boomers (peste 50 de ani) este minoritară în acest domeniu (1,3 la sută). Deși sunt tineri, angajații din industria IT au reușit să adune o experiență considerabilă în acest domeniu.
Noua ta carieră poate începe aici – locuri de muncă în toate domeniile, în toate județele
Circa 40 la sută dintre angajaţii cu vârsta cuprinsă între 20 și 24 de ani au deja o vechime de 2-4 ani în câmpul muncii, fiindcă viața lor de angajat a început încă de pe băncile facultății. Angajaţii generației Millennials petrec între 0 și 3 ani într-o companie, iar nevoia de stabilitate nu este prioritară pentru ei. După 40 de ani, angajații sunt mai predispuși să rămână la un loc de muncă, mai mult timp.
Peste jumătate dintre angajați cred că ar câștiga mai mult în alte companii
Peste 55 la sută dintre angajaţi consideră că ar primi mai mulți bani, pentru același post, în companii concurente. Doar 33,4 la sută consideră că sunt remunerați corespunzător cu posibilitățile firmei și mai mult decât ar fi fost plătiți în alte companii, şi doar 10,4 la sută consideră că au o poziție favorabilă și că salariul lor este sub posibilitățile companiei, dar mai mare decât ar fi oferit altele.
Oferta salarială determină cele mai multe schimbări de job
Deși există și alți factori de natură să influențeze retenția angajaților în companii, factorul financiar rămâne o variabilă decisivă. 88,1 la sută dintre angajați și-ar schimba locul de muncă dacă veniturile lunare ar fi mai mari decât cele actuale. Beneficiile salariale nu sunt însă singurele care influențează satisfacția IT-iştilor.
Atmosfera de la locul de muncă este, conform rezultatelor, un factor apreciat de angajați, la fel ca şi oportunităţile de avansare în carieră, atractivitatea proiectelor în care sunt implicaţi sau relația cu managerul direct. Locuri mai puţin importante, dar nu de neglijat, ocupă cultura organizaţională a companiei, beneficiile financiare extra-salariale, programele de training, flexibilitatea programului sau numărul de zile de concediu.
„Nu este o noutate că industria de IT&C se confruntă cu o nevoie acută de resurse și că retenția este pe primul loc în strategiile de HR ale acestor companii. Ne-am dorit ca, prin acest studiu, să analizăm și să arătăm care sunt cele mai eficiente metode prin care companiile din acest domeniu se pot diferenția în fața angajaților și potențialilor angajați din România”, declară Alexandra Coțovanu, Senior Partner, NNC Services.
Cel de-al treilea studiu de piaţă NNC Services conturează o imagine a resurselor umane din industria IT&C și analizează percepțiile angajaţilor cu privire la factorii motivaționali din companiile locale. Studiul are la bază răspunsurile a peste 500 de angajați din industria IT&C, specializați în diferite tehnologii și care provin din orașe cu un număr semnificativ de companii din industria IT&C, precum București, Iași, Cluj-Napoca și Timișoara. Rezultatele complete sunt disponibile gratuit aici.