În următorii trei ani, afacerile de familie din România vor investi prioritar în capitalul uman, în extinderea pe noi piețe și în transformarea digitală, arată studiul EY – “Barometrul afacerilor de familie din România”, ediția 2017.
“Dacă la ediția din 2015 nu se putea vorbi foarte mult despre tendințele din mediul digital, anul acesta, 66 la sută dintre afacerile de familie cu o cifră de afaceri mai mare de un milion de euro au un angajat care are drept rol urmărirea acestor tendințe. Șase la sută dintre firme intenționează să recruteze pentru această poziție și doar 28 la sută nu au încă un Chief Information Officer sau un echivalent”, spune Alexandru Lupea (foto), Partener și Strategic Growth Markets Leader, EY România.
Întrebați ce ar face în situația în care resursele financiare nu ar fi suficiente pentru a acoperi în totalitate nevoile familiei și ale afacerii, 42 la sută din antreprenori afirmă că ar pune afacerea pe primul plan. Cei mai mulți dintre antreprenorii români care conduc afaceri de familie (57 la sută) ar ajusta atât nevoile familiei, cât și pe cele ale afacerii, în așa fel încât ambele să aibă parte de resurse pentru susținere și creștere.
Afacerile de familie de succes răspund acestei provocări prin crearea unor structuri de guvernanță care stabilesc ce măsuri să fie luate în momentul în care apar neînțelegeri sau conflicte între familie și business. Este important ca aceste structuri să existe înainte ca situațiile de mai sus să aibă loc. Totuși, 73 la sută dintre afacerile de familie cu rulaj de peste un milion de euro nu au încă implementate structuri de guvernanță familială și nici nu au în plan crearea unei astfel de structuri. Tendința este una pozitivă, în comparație cu prima ediție a studiului – 27 la sută dintre respondenți intenționează să reglementeze astfel de structuri, față de doar 19 la sută, în 2015. De asemenea, 85 la sută dintre afacerile de familie cu peste un milion de euro cifră de afaceri organizează întâlniri regulate, pentru a discuta probleme de business, iar cele mai multe (80 la sută) se întâlnesc mai des de trei ori pe an, în acest scop.
Planificarea succesiunii
100 la sută dintre antreprenorii români cu afaceri de familie cu venituri de peste un milion de euro au identificat responsabilul sau responsabilii pentru succesiune, față de 87 la sută la nivel global, ceea ce demonstrează că proprietarii acestor afaceri sunt proactivi în acest proces. Dacă la nivel global, Consiliul de Administrație este cel mai des responsabil pentru realizarea succesiunii (44 la sută), urmat de proprietari și CEO, în România proprietarii sunt responsabili în 78 la sută dintre cazuri, urmați de CEO (15 la sută) și Consiliul de Administrație (cinci la sută).
Planificarea succesiunii nu are un efect major dacă aceasta nu este dublată de un proces continuu de actualizare a informațiilor în conversația din cadrul familiei, în timp ce toate părțile interesante sprijină ferm acest proces. De asemenea, succesorii trebuie să fie pregătiți continuu pentru această trecere.
20 la sută dintre afacerile românești de familie cu rulaj de peste un milion de euro au realizat cu succes trecerea la a doua generație de antreprenori, iar 73 la sută sunt conduse încă de fondatori și se pregătesc pentru succesiune. La nivel global, 50 la sută dintre afacerile de familie reușesc succesiunea la a doua generație și doar 20 la sută realizează cu succes trecerea la a treia. “Pe de o parte, aproape trei sferturi dintre respondenţi nu au o structură de guvernanţă familială. Pe de alta, mai puţin de zece la sută şi-au organizat afacerea printr-o structură de tip holding. Aceste realităţi îmi confirmă faptul că afacerile de familie din România sunt încă la etapa <căutărilor de sine>, a pionieratului, unde lucrurile sunt mai puţin formalizate şi structurate, fără o viziune clară asupra viitorului. Acest lucru se va schimba cu siguranță în anii care urmează, când ne aşteptăm la coagularea unor afaceri de familie solide, cu potenţial de dezvoltare internaţională, care să pună România pe orbita afacerilor de familie la nivel mondial”, spune Gabriel Sincu, director executiv, Departamentul de asistență fiscală, EY România.
Construirea brandului companiei în jurul ideii de afacere de familie
66 la sută dintre business-urile de familie cu afaceri de peste un milion de euro comunică public faptul că sunt afaceri de familie, față de 76 la sută dintre cele mai mari afaceri de familie la nivel global. Cele mai importante motive pentru construirea brandingului în jurul ideii de afacere de familie (utilizarea identității de business de familie în publicitate, în comunicarea online, inclusiv social media, comunicate de presă și alte materiale promoționale) sunt faptul că familia se identifică puternic cu afacerea (68 la sută), acela că ajută în diferențierea în piață față de competitori (64 la sută) și crește reputația firmei în rândul clienților (64 la sută).
Barometrul afacerilor de familie din România
Este primul studiu EY dedicat afacerilor locale de familie, ajuns în 2017 la a doua ediție. 247 de respondenți proveniți din conducerea afacerilor de familie au răspuns chestionarului online, între 8 februarie și 5 martie. 80 dintre ei conduc afaceri de familie cu o cifră de afaceri ce depășește un milion de euro. Chestionarul și-a propus să afle în ce măsură afacerile respective au instituit structuri de guvernanță familială, cum implementează un proces clar de succesiune și cum se implică în comunitate și utilizează identitatea de afaceri de familie în marketing.