Conform studiului „Barometrul digitalizării 2017”, lansat azi de Valoria, doar trei din zece companii spun că au un lider din conducerea companiei, desemnat pentru a gestiona digitalizarea afacerii, și numai 37 la sută au făcut din digitalizare partea centrală a strategiei lor de business.
“Internetul și tehnologia au condus la creșterea exponențială a vitezei, volumului și diversității informației. Accesul facil la informație al consumatorilor a condus la modificarea obiceiurilor acestora de consum. Consumerismul digital impune companiilor noi provocări, dar le aduce și oportunități, dacă înțeleg fenomenul digitalizării și îl integrează în modelul lor de business. Barometrul digitalizării este studiul care arată nivelul de maturitate și înțelegere a digitalizării de către companiile din România, obstacolele cu care se confruntă acestea, dar și care sunt beneficiile pe care speră să le obțină în urma digitalizării”, spune Constantin Măgdălina, Expert Tendințe și Tehnologii Emergente, co-autor al cercetării.
Încrederea în digitalizare
Se spune că digitalizarea este un fenomen de care nu va scăpa nici un model de afacere și nici un domeniu de activitate. Chiar dacă în momentul de față mai sunt încă voci care susțin că nu toate industriile vor avea parte de digitalizare, evoluțiile tehnologice din Big Data, cloud, inteligență artificială, Internetul lucrurilor (IoT), roboți și drone, fac acest scenariu improbabil.
În România, 35 la sută dintre companii spun că digitalizarea a avut deja o influență mare asupra afacerii lor, dar numai 31 la sută sunt încrezătoare în legătură cu succesul digitalizării și consideră că au cunoștințele necesare pentru a naviga acest proces. 61 la sută dintre companii spun că au dificultăți legate de transformarea digitală. Dintre acestea, 39 la sută sunt neîncrezătoare că vor valorifica această tendință. Numai doi la sută nu au încredere că digitalizarea este bună pentru companie.
Maturitatea procesului de digitalizare
După stadiul în care se află în drumul spre transformarea digitală, conform criteriilor unui studiu global[1], replicate și de studiul Valoria pentru România, companiile se pot clasifica în cinci tipologii:
Tradiționaliste. Zece la sută la nivel mondial, 23 la sută în România – cele care au tehnologii inadecvate, ce conduc la o utilizare limitată a datelor digitale.
Începătoare. 14 la sută la nivel mondial, 37 la sută în România – cele care au început să implementeze tehnologii (ex. cloud și mobile) sau să elaboreze o strategie pentru transformarea digitală.
Minimaliste. 31 la sută la nivel mondial, 24 la sută în România – cele care au creat o infrastructură tehnologică adecvată, au o direcție strategică pentru transformarea digitală și au implementat unele soluții digitale.
Avansate. 32 la sută la nivel mondial, nouă la sută în România – cele care au o infrastructură tehnologică adecvată, o strategie de transformare digitală și tehnologii digitale implementate în întreaga companie.
Lideri. 13 la sută la nivel mondial, șapte la sută în România – cele care au integrat tehnologiile digitale la nivelul întregii companii și au obținut îmbunătățiri substanțiale în business, ca urmare a transformării digitale.
Modele digitale de afaceri
Pe fondul avansului tehnologic rapid, digitalizarea a devenit o prioritate pentru toate industriile, iar de multe ori schimbă radical modele de business. În prezent, 19 la sută dintre companiile din România consideră că modelele digitale de business au schimbat în foarte mare măsură industriile din care fac parte, iar 21 la sută se așteaptă ca modelele digitale de business să transforme în foarte mare măsură industria în care activează, în următorii 1-3 ani. Numai patru la sută consideră că industria în care activează nu a fost afectată în nici o măsură de modelele digitale de afaceri.
Responsabilitatea liderilor de business
Studiul Valoria relevă faptul că șapte din zece companii nu au dat responsabilitatea unui lider din conducerea de top, pentru dezvoltarea digitală a afacerii. Consecințele pot consta în întârzieri în legătură cu deciziile strategice, insuficient suport în legătură cu implementarea strategiilor de transformare digitală, ineficiențe în realizarea integrării tehnologice la nivelul întregii companii. Mai mult, rezultatele cercetării arată că în 63 la sută dintre companii nu există la nivelul conducerii de top suficiente cunoștințe și expertiză pentru ca managerii să evalueze și să dezvolte un model de afacere digital.
Competitori și avantaje competitive
Cele mai multe companii din România (31 la sută) cred că firmele care le sunt competitori au fost afectate numai într-o oarecare măsură de digitalizare, 24 la sută cred că au competitori afectați în mare măsură de acest proces, iar 16 la sută că au competitori afectați într-o foarte mare măsură de digitalizare. Doar trei la sută cred că cei care le sunt competitori nu au fost afectați deloc de acest fenomen. Pe de altă parte, 63 la sută dintre companiile respondente spun că nu au valorificat digitalizarea pentru a avea un avantaj competitiv.
Obstacole în calea digitalizării
Principalul obstacol pe care îl văd companiile în calea transformării digitale este chiar percepția pe care o au în acest moment că nu au consumatori digitali. Aceasta indică nevoia de o mai bună înțelegere a mecanismelor interacțiunii digitale cu consumatorii, având în vedere că, în medie, 60 la sută din procesul de cumpărare se derulează online, fie că vorbim de B2B sau B2C. Pe locul al doilea, 37 la sută dintre companii recunosc chiar propria rezistență la schimbare ca obstacol în calea digitalizării, iar pe locul al treilea, 23 la sută văd ca obstacole costurile prea mari. Pentru 19 la sută dintre companii, lipsa competențelor digitale în rândul angajaților este un obstacol ce le împiedică să avanseze în procesul de digitalizare, spre deosebire de 16 la sută, care văd un obstacol în lipsa competențelor digitale în rândul managementului.
Beneficiile digitalizării
Cele mai importante beneficii cumulate ale procesului de digitalizare, în următorii cinci ani, pentru companiile din România, sunt reducerea costurilor (46 la sută), simplificarea proceselor (46 la sută), eficiența operațională crescută (35 la sută), capacitatea de a măsura mai bine performanțele companiei (34 la sută) și îmbunătățirea procesului decizional, cu ajutorul data analytics (33 la sută). Pe ultimul loc se găsește facilitarea procesului de recrutare și retenție a angajaților (trei la sută). “Barometrul digitalizării este printre puținele studii care își propun să descopere cum se raportează la digitalizare companiile din România. Deoarece acest fenomen are un impact major asupra tuturor industriilor și propulsează sau transformă companiile în mod radical, un astfel de studiu este nu doar util, ci și necesar. Sub impactul digitalizării, companiile își resetează felul de a face business, iar din acest studiu putem afla cât de pregătite sunt companiile din România, în acest moment, pentru a face față viitorului digital”, spune Elena Badea, Managing Partner Valoria, co-autoarea studiului.
Despre studiu
Studiul Valoria sondează percepțiile managerilor și directorilor executivi cu privire la impactul digitalizării asupra companiilor din România. Chestionarul, la care s-au primit 339 răspunsuri, a fost aplicat între 9 februarie și 11 aprilie. În raport se face referire la digitalizare ca folosire a tehnologiei de stocare şi procesare, căutare şi regăsire a informaţiilor între utilizatorii on-line. 11 la sută dintre respondenți provin din companii cu cifra de afaceri mai mare de 100 de milioane de euro, șase la sută din companii cu cifră de afaceri între 50-100 milioane de euro, 12 la sută din companii cu cifră de afaceri între 10-50 milioane de euro, 41 la sută cu cifra de afaceri între 1-10 milioane de euro și 30 la sută sub un milion de euro cifră de afaceri. 30 la sută dintre respondenți au funcția de CEO/președinte/director general, opt la sută au funcția de vicepreședinte/director executiv, iar 26 la sută sunt manageri. Studiul a fost realizat cu sprijinul echipei Doingbusiness.ro.
DESPRE VALORIA BUSINESS SOLUTIONS
Este o companie de consultanță, training și coaching. “Misiunea noastră este aceea de a transforma în valoare potențialul echipelor și organizațiilor. Competența, încrederea, inovația și pasiunea sunt valorile pe care le susținem prin tot ceea ce facem. Credem în oameni și în aspirația lor de împlinire personală și profesională, și în dorința lor de a-și accelera potențialul”, spune Elena Badea, Managing Partner.
[1] Forbes “How to win at digital transformation”, 2016