La finalul lunii august, JYSK, retailerul scandinav de mobilier și decorațiuni pentru casă, parte a grupului JYSK Nordic, a aniversat 12 ani de prezență în România. JYSK a intrat pe piața din România în 2007, odată cu inaugurarea unui magazin în Oradea, iar rețeaua sa locală numără acum 77 de magazine.
Raluca Dascălu, Communications and PR Manager JYSK România, a lucrat mulți ani în presă și mărturisește că este obișnuită să privească orice formă de comunicare din punct de vedere al conținutului. De aproape patru ani, s-a alăturat echipei JYSK și se ocupă de comunicarea internă și externă, de acțiunile de CSR, de evenimente pentru presă și influenceri, și de conținutul local al GOJYSK.com, site-ul angajaților JYSK.
AngajatorulMeu.ro: Care a fost drumul dvs. profesional, până acum? Cum a început aventura în domeniul comunicării?
RALUCA DASCĂLU: Am dat admiterea la Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării, din cadrul Universității București, și am intrat la secția care, pe atunci, se numea Relații Publice și Publicitate. Primul loc de muncă l-am avut însă în televiziune, la TVR, inițial la emisiuni dedicate diasporei, apoi la departamentul divertisment, ca redactor pentru show-uri live și redactor pentru documentare muzicale. A fost o perioadă frumoasă, în care intervievam trupe care îmi plăceau, pentru că făceam parte din echipa de making-of a marilor festivaluri de muzică din țară.
De la presa TV am trecut la print, am lucrat ca redactor la Popcorn, apoi la revista VIVA!. La JYSK am ajuns în 2015, pe poziția de Social Media and Digital Coordinator, eram responsabilă de comunicarea digitală din România – Rețele sociale, site, SEO, newslettere – și lucram strâns cu departamentul de E-Business din Danemarca. După trei ani, am devenit Communications and PR Manager, ceea ce înseamnă că mă ocup de comunicarea internă și externă, acțiunile de CSR, de evenimente pentru presă și influenceri, de conținutul local al GOJYSK.com, site-ul angajaților JYSK.
Noua ta carieră poate începe aici – locuri de muncă în toate domeniile, în toate județele
Care sunt principalele “ingrediente” de care are nevoie un profesionist în acest domeniu?
Trebuie să îți placă să interacționezi cu oamenii și să vrei să vorbești cu diverse tipuri de oameni. Îmi place să fac interviuri cu colegii din magazin, să le aflu povestea, îmi place să scriu despre cazurile pe care le întâlnim în vizitele în teren, alături de UNICEF, sau despre sportivii paralimpici pe care JYSK îi sprijină. E o muncă în care nici o zi nu e la fel, iar mie asta îmi place foarte mult.
Colegii mei de la Comunicare din alte țări, care au aceeași poziție ca mine, au tot un background în jurnalism. Cred că e importantă experiența în media, pentru că înțelegem mai bine ce au nevoie jurnaliștii de la noi. Apoi, e bine să ai o doză de diplomație, creativitate, să faci research, să știi să asculți și să fii mereu la curent cu ce se întâmplă în jurul tău, nu doar în domeniul tău.
Indiferent de domeniu, apreciez oamenii care sunt dedicați muncii lor, care fac mai mult decât doar ceea ce se așteaptă de la ei, care sunt optimiști și vor ca acțiunile lor să aibă un impact pozitiv în organizația lor și în afara ei.
Care este proiectul care vă este cel mai drag, dintre cele derulate până acum? Cum poate fi măsurată eficiența unei comunicări “corecte”, în cazul unei companii?
Am norocul să lucrez într-o companie în care toată lumea vrea să facă mereu mai mult, în care ne place să facem lucruri diferite, atât pentru clienți, cât și pentru colegi. Sunt multe campanii frumoase în care am fost implicată, și aici menționez campania #NICIOSCUZĂ, realizată pentru Comitetul Național Paralimpic Român, campania “Am nevoie de tine”, pentru Hope and Homes for Children, sau campaniile pe care le facem alături de UNICEF. Dintre campaniile de Employer Branding, cea mai importantă a fost campania Joburi pe stil scandinav, în care ne-am propus să scoatem în evidență cum este să lucrezi într-o companie cu origini și valori scandinave.
Referitor la măsurarea eficienței, ca orice departament, și noi avem KPI pe care trebuie să îi atingem, pe care îi analizăm. Diferența ar fi că, în comunicare, rezultatele nu pot fi măsurate a doua zi, ci în timp.
Există un om – pe care l-ați cunoscut sau nu – care vă inspiră în carieră?
Nu există un singur om. Indiferent de domeniu, apreciez oamenii care sunt dedicați muncii lor, care fac mai mult decât doar ceea ce se așteaptă de la ei, care sunt optimiști și vor ca acțiunile lor să aibă un impact pozitiv în organizația lor și în afara ei.
Care sunt cele mai frecvente greşeli pe care le fac companiile în legătură cu imaginea lor? Care sunt riscurile dacă nu o gestionezi corect?
Cred că oricine poate greși. Poți să încerci să eviți greșelile – iar asta înseamnă, în primul rând, să te gândești ce impact au acțiunile tale în viitor, pe termen scurt și pe termen lung. Cred ca sunt mai puține șanse să greșești atunci când ești informat și atunci când respecți regulile jocului. În comunicare, e bine să te gândești la contextul în care comunici, la ce se întâmplă pe agenda publică și la ce impact va avea ceea ce spui tu asupra destinatarului mesajului. O greșeală pe care cred că multe companii o fac destul de des este să vorbească prea mult despre ele și prea puțin despre ceea ce este de fapt de interes pentru publicul lor, extern sau intern.
Din experiențe înveți mai mult decât din orice carte sau de la orice curs. Așadar, ușoare sau dificile, plăcute sau neplăcute, toate experiențele și toți oamenii cu care interacționăm ne ajută să fim mai pregătiți în meseria noastră.
Cum arată o zi la birou, pentruun om de comunicare? Care este partea cea mai “palpitantă” a muncii în acest domeniu?
O zi poate fi agitată, alta liniștită. Uneori trebuie să lucrăm contra-cronometru, alteori avem meeting-uri după meeting-uri. Sunt zile în care dai o grămadă de telefoane și zile în care ai timp să faci research, să citești rapoarte, să scrii liniștit un articol. Cred că asta e partea frumoasă a job-ului, că nu te plictisești și azi poate fi cu totul altfel la birou decât a fost ieri. Iar partea cea mai palpitantă e când nu ești la birou, ci pe teren, la o filmare, o sesiune foto, sau, de ce nu, un Store Day – o zi în care trebuie să lucrezi în magazin, direct cu clienții.
Dacă ar fi să oferiți un sfat unui tânăr aflat la început de carieră, cum ar suna? Ce l-ați sfătui pentru a evita plafonarea și pentru a face alegerile potrivite în viața profesională? Ce le spuneți celor care își doresc creșteri în carieră rapide, spectaculoase?
Cred mai degrabă în creșteri în trepte, decât în cele rapide și spectaculoase. Un om e mai bine pregătit dacă a trecut prin niște trepte ale carierei și a învățat câte ceva din fiecare etapă prin care a trecut. Din experiențe înveți mai mult decât din orice carte sau de la orice curs. Așadar, ușoare sau dificile, plăcute sau neplăcute, toate experiențele și toți oamenii cu care interacționăm ne ajută să fim mai pregătiți în meseria noastră.
Celor la început de drum le-aș spune, în primul rând, să aibă răbdare, iar atunci când trebuie să facă o alegere, să facă ceea ce simt că le place. Atunci când nu îți place ce faci se vede, oricât ai încerca să te minți pe tine însuți. Și se vede mai ales în rezultate. Cât timp îți place ce faci, nu te plafonezi. Iar atunci când simți că te plafonezi, poate e momentul să faci altceva, altundeva.
Cine lucrează sau vrea să lucreze în comunicare va trebui să știe mult mai mult decât strict ce ține de domeniul său.
Cum credeți că va evolua profesia dvs., în anii următori?
În primul rând, va trebui să ne pricepem din ce în ce mai bine la tool-urile digitale și să știm să interpretăm date. E drept, eu lucrez și într-o companie de Retail, în care fiecare departament are o mulțime de KPIi, de date și de rapoarte. În al doilea rând, cine lucrează sau vrea să lucreze în comunicare va trebui să știe mult mai mult decât strict ce ține de domeniul său.
În JYSK, în ultimii ani, punem tot mai mult accent pe CSR, sustenabilitate și Employer Branding. Cred că, în viitor, tot mai multe companii vor face asta. Noilor generații nu le mai pasă doar ce preț au produsele tale sau cum arată, ci și ce impact ai în comunitatea în care activezi și ce practici de business ai. Companiile încep să fie un jucător important și chiar pot avea un impact pozitiv în comunități.
Care a fost cea mai importantă decizie pe care a trebuit să o luați în cariera dvs.? Vă gândiți vreodată să încercați și altceva, într-un alt domeniu de activitate?
Fiecare schimbare de job a fost o decizie importantă. Deocamdată, nu simt că m-am plafonat, așadar nu mă gândesc să încerc altceva.