Studiu: Două treimi dintre angajați simt că există bariere în calea avansării în compania lor

Foto: Drazen Zigic @ freepik

Aproape jumătate (41 la sută) dintre angajaţii din companiile din întreaga lume spun că serviciul lor este locul în care au cel mai puternic sentiment de apartenență, după cel de acasă. Totuși, 75 la sută dintre respondenți s-au simțit excluși la locul de muncă, arată rezultatele Barometrului EY Belonging 3.0.

În ciuda unui context general caracterizat de sentimente pozitive de apartenență la locul de muncă, 56 la sută dintre respondenți consideră că nu pot împărtăși sau sunt reticenți în a împărtăși anumite aspecte ale identității lor la locul de muncă, de teamă că asta i-ar putea împiedica să se integreze. Cifra este chiar mai mare în cazul respondenților LGBTQ+ – 77 la sută dintre ei se simt inconfortabil să împărtășească detalii ale identității lor la locul de muncă.

A treia ediție a EY Belonging Barometer sondează perspectivele angajaților din diverse industrii și organizații. Într-o lume post-COVID-19, în care tipurile de flexibilitate la locul de muncă evoluează, iar incertitudinea economică accentuată continuă, la fel şi procesul de adaptare la schimbările forței de muncă, răspunsurile evidențiază o fractură în cazul apartenenței la locul de muncă.

Pentru a combate în mod eficient sentimentele de excludere la serviciu, verificarea modului în care se descurcă cineva, la muncă și în viața personală, rămâne un factor care contribuie, în primul rând, la crearea unui mai bun sentiment de apartenență pentru 32 la sută dintre respondenți. Acest procent ajunge la 39 la sută în SUA, confirmat și în edițiile Barometrului din 2018 (38 la sută) și 2020 (37 la sută).

“Deși e încurajator faptul că lucrătorii continuă să simtă un sentiment sporit de apartenență la locul de muncă, este clar că a apărut o fractură în cazul multora, din toate dimensiunile diversității, care se simt excluși, se autoeditează în mod activ sau ascund anumite aspecte din profilul lor la locul de muncă. Pentru liderii care caută să reducă acest decalaj, pentru a maximiza angajamentul, bunăstarea și productivitatea, și pentru a le permite angajaților lor să se simtă liberi să fie ei înșiși, verificările individuale continuă să conteze cel mai mult”, declară Karyn Twaronite, vicepreședinte global EY – Diversitate, echitate și incluziune.

Permiterea flexibilității crește sentimentul de apartenență al angajaţilor

Deși mediul de lucru actual a ridicat multe provocări, o mai mare flexibilitate a contribuit la sporirea sentimentului de apartenență al angajaţilor. Respondenții au un sentiment de apartenență sporit, fiindcă organizația lor a devenit mai flexibilă și au fost încurajați să fie deschiși cu privire la opiniile, nevoile, preferințele și personalitatea lor.

Pentru 45 la sută dintre respondenți, munca flexibilă, inclusiv autonomia în alegerea orelor și a locației, a fost principalul factor de motivare pentru a deschide tema diversității, echității și incluziunii (DE&I) în echipele lor. Acest fapt subliniază, pentru cei care ocupă poziții de conducere, cât de important este să se continue integrarea și oferirea de soluții flexibile la locul de muncă în prezent.

Salarizarea echitabilă, cea mai rapidă cale de abordare a inechității

O majoritate covârșitoare a respondenților recunoaște un anumit nivel de inechitate la locul de muncă. Doar șase la sută nu au simțit deloc acest sentiment. Salariul echitabil este citat de 40 la sută dintre ei ca fiind cel mai important factor ce contribuie la sentimentul de echitate la locul de muncă, urmat de evaluarea echitabilă a performanțelor (34 la sută) și repartizarea echitabilă a sarcinilor de lucru (30 la sută).

Angajaţii nu sunt pe deplin încrezători în faptul că organizaţiile lor oferă oportunități de progres în carieră. 66 la sută dintre ei consideră că există bariere în calea avansării în compania lor. Lipsa resurselor adecvate (24 la sută) este raportată ca fiind cel mai frecvent obstacol, urmată de lipsa unui salariu echitabil (23 la sută) și de accesul inegal la oportunități (21 la sută).

Viitorul bazin de talente depinde de companiile care acordă prioritate DE&I

Inițiativele DE&I continuă să joace un rol esențial în recrutarea și atragerea talentelor de top. 63 la sută dintre respondenți ar alege o companie care acordă prioritate DE&I în locul uneia care nu o face, iar 74 la sută spun că prioritatea acordată de compania lor DE&I este un factor ce le influențează alegerea locului de muncă.

Această temă este mai pronunțată în rândul generației Z și al milenialilor – 73, respectiv, 68 la sută, ar alege o companie care acordă prioritate DE&I în detrimentul uneia care nu o face, față de 53 la sută din generația X și 46 la sută din generația baby boomers.

“Este important ca organizațiile să depășească faza eforturilor de suprafață în privința diversității și să prioritizeze crearea de culturi incluzive, ce hrănesc un sentiment autentic de apartenență. Procedând astfel, ei pot debloca întregul potențial al forței de muncă diverse, stimulând inovația, productivitatea și, în cele din urmă, succesul. Întrebarea ce trebuie pusă tot mai mult nu mai este <ce câștig eu prin dezvoltarea programelor DE&I și o cultură internă diversă și incluzivă>, ci mai degrabă care vor fi consecințele și pierderile în cazul în care nu fac acest lucru”, punctează Ana-Maria Voicu Domșa, Partener, Global Compliance & Reporting, Diversity & Inclusion Lead, EY România.

Despre studiul EY

Include un eșantion combinat de peste 5.000 de adulți angajați la nivel mondial (18-64 de ani), din SUA, Marea Britanie, Germania, Singapore și India. Sondajul a fost realizat în mai 2023. Generațiile sunt definite, în general, ca fiind Gen Z (18-26 de ani), Millennials (27-42 de ani), Gen X (43-58 de ani) și Baby Boomers (59-64 de ani). Studiul a fost realizat și analizat de Big Village (ex-ENGINE), un colaborator de cercetare consultativă, împreună cu Prosek Partners.

DESPRE EY

Este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel global, cu 365.399 de angajați în peste 700 de birouri în 150 de țări. Prezentă în România din 1992, furnizează, cu ajutorul celor peste 900 de angajați din România și Republica Moldova, servicii integrate de audit, asistență fiscală, juridică, strategie și tranzacții, consultanță către companii multinaționale și locale. Avem birouri în București, Cluj-Napoca, Timișoara, Iași și Chișinău.

Articole din aceeași categorie
Total
0
Share