Dacă în noiembrie se vorbește mai mult decât în orice altă lună despre experiențe online, shopping, oferte, reduceri, Black Friday, viteză de încărcare a site-urilor, despre cât de ușor sau greu găsim produse și navigăm online, astăzi, aducem și noi în prim-plan… o experiență digitală de excepție.
Am stat de vorbă cu echipele ce fac parte din Digital Experience Adobe România despre tehnologiile, produsele, aplicațiile și procesele care stau în spatele unei experiențe digitale de excepție, respectiv două produse de top, dezvoltate pe plan local:
- Commerce Catalog Services, respectiv un portofoliu de produse de tip SaaS, dezvoltat de echipa Adobe Commerce, ce include multiple API-uri (pentru catalogul de produse, categorii, prețuri etc.), folosite la dezvoltarea magazinelor online sau a aplicațiilor de comerț online.
- Adobe Journey Optimizer, o platformă avansată de marketing și automatizare a experienței clienților online, soluție ce oferă companiilor instrumente puternice pentru a crea, gestiona și optimiza experiențele personalizate ale clienților lor pe parcursul întregului lor ciclu de viață.
- Angajații Orange vor lucra în una dintre clădirile emblematice ale Bucureștiului: Palatul Telefoanelor
- “Țara lui Mai Bine”: Primul proiect național care conectează producătorii români cu restaurante din toată țara
- Black Friday 2024: Black Week se stabilizează ca fenomen. Ziua de vineri aduce cea mai mare creștere a coșului mediu
Ce fac Commerce Catalog Services?
Utilizarea unei astfel de arhitecturi bazate pe API-uri de catalog disponibile global, foarte aproape de locul unde sunt cumpărătorii unui site de e-commerce (edge services), poate transforma radical experiența web ca viteză de încărcare, optimizare pentru motoarele de căutare (SEO), un design de aplicație web decuplat și ușor de menținut și un scor de performanță de peste 90 și chiar de maximum 100 (Google Lighthouse).
Aceste servicii completează capabilitățile de bază ale platformei de e-commerce având o performanță ridicată, respectiv viteză de răspuns sub 200 milisecunde, pot scala în mod elastic pe o arhitectură de tip cloud-SLA ridicat de 99,99 la sută timp de funcționare, pot include servicii inteligente ce folosesc modele de AI/ ML (Intelligent Search, Product Recommendations) și permit dezvoltarea de magazine de e-shopping head-less, adică paginile de produs folosite de cumpărătorii site-ului sunt decuplate de API-urile de administrare ale catalogului de produse.
Ce face Adobe Journey Optimizer?
Adobe Journey Optimizer este dedicat în special companiilor care doresc să îmbunătățească relația cu clienții și să ofere experiențe personalizate. Este important deoarece clienții de astăzi așteaptă comunicări și oferte relevante și personalizate, iar astfel de abordări pot spori fidelitatea clienților și pot conduce la creșterea veniturilor.
- Personalizare: Platforma permite companiilor să creeze mesaje și oferte personalizate pentru fiecare client, în funcție de istoricul și comportamentul său.
- Automatizare: Ajută la automatizarea campaniilor de marketing și interacțiunilor cu clienții, permițând companiilor să răspundă rapid la comportamentul clientului.
- Segmentare avansată: Ajută la segmentarea clienților în funcție de diferite criterii ca să livreze mesaje relevante către fiecare grup-țintă.
- Analiză și rapoarte: Oferă analize detaliate și rapoarte pentru a evalua eficacitatea campaniilor și pentru a îmbunătăți continuu strategiile de marketing.
- Integrare de date: Poate fi integrat cu alte sisteme și surse de date, pentru a avea o viziune cuprinzătoare a fiecărui client.
Cum funcționează echipele?
Echipa Adobe Commerce din Romania operează pe model unified engineering & DevOps, adică are toate abilitățile necesare (skillsets) și un nivel ridicat de autonomie, pentru a acoperi complet ciclul de dezvoltare software, de la design, programare, validare, gestionare infrastructură și operationalizarea serviciilor în producție. Majoritatea inginerilor contribuie la mai multe zone ale aplicației și au ocazia să învețe tehnologii noi, ca să înțeleagă cum funcționează serviciile pe ansamblu. Acest aspect îi ajută să se dezvolte profesional, dar și la facilitarea procesului de on-call.
În echipa Adobe Journey Optimizer (AJO), echipele sunt distribuite pe plan global și se desfășoară în mai multe țări și teritorii, cum ar fi România, SUA, Franța, India și Moldova. Această dispersie geografică aduce cu sine o complexitate semnificativă în ceea ce privește colaborarea și atribuirea responsabilităților. Ca să evite întârzierile și să maximizeze eficiența, echipa din România a adoptat un mod de lucru asincron, comunicând cu echipele din celelalte geografii în scris, furnizând documentație detaliată și evitând participarea întregii echipe în ședințe, la ore nepotrivite.
Echipa din România este alcătuită din ingineri și un manager de dezvoltare (engineering manager) și colaborează strâns cu designeri și manageri de produs, ca să clarifice specificațiile funcționale ale proiectelor. Pentru gestionarea proiectelor, un manager de proiect (program manager) se ocupă de urmărirea termenelor și comunicarea cu părțile interesate interne.
Inovație, research & development. Ce înseamnă să fii up to date cu ultimele tehnologii și să le și folosești?
R&D și inovația sunt esențiale ca să rămâi competitiv într-o lume tehnologică în continuă schimbare, iar să fii la curent cu ultimele tehnologii și să le folosești eficient implică eforturi constante pentru a înțelege, adapta și aplica noile tehnologii și practici, pentru a oferi experiențe sigure și personalizate utilizatorilor. Echipele din Adobe au mereu acest mindset și sunt conștiente că inovarea și creativitatea sunt parte din rutina cotidiană.
Într-o eră a schimbărilor rapide și a concurenței acerbe, investițiile în R&D și inovație reprezintă un pilon fundamental pentru succesul organizațiilor. Ele permit identificarea și aplicarea inovațiilor ce aduc valoare adăugată clienților și companiei, iar echipa Adobe din România reprezintă un exemplu elocvent de adaptare la cerințele tehnologice într-o manieră creativă și eficientă.
Care sunt provocările cu care se confruntă echipele ce dezvoltă aceste produse? Cât de importantă este adaptabilitatea?
Tehnologia evoluează rapid, ceea ce face ca adaptabilitatea să fie esențială. Echipele din România trebuie să fie dispuse să învețe și să se adapteze la noile tehnologii și tendințe.
De exemplu, în AJO, sunt multe echipe din diferite fusuri orare, ceea ce poate duce la dificultăți de comunicare și sincronizare a eforturilor. Un alt aspect ține de diversitate culturală: diferitele culturi influențează modul în care oamenii lucrează și iau decizii.
Cum sprijină Adobe Romania evoluția și dezvoltarea profesională?
Adobe Romania rulează multiple programe de accelerare profesională, iar managerii echipelor de Commerce și AJO identifică periodic oportunitățile necesare atât pentru sarcinile de lucru ale echipei, cât și individuale, cum ar fi:
- Garage Weeks – În Romania există două sesiuni (de vară și de iarnă), în care echipele iau o pauză de la munca obișnuit și au libertatea totală să inoveze, să caute și să experimenteze idei care îmbunătățesc produsul sau să învețe noi tehnologii ce pot fi adoptate ulterior.
- Brown Bags – sesiuni recurente pe diverse topic-uri de product și tehnologie
- Romania Shadowing Program și Mentor Her – programe de mentorat și coaching individual
- Career Level Up – program destinat celor care ajung la un nivel senior in carieră (Principal Scientist)
- Alte cursuri locale de abilități interpersonale, sociale pentru lucrul în echipă, dar și sesiuni de networking cu colegi din alte țări în care Adobe își desfășoară activitatea.
Care sunt provocările cu care se confruntă echipele ce dezvoltă acest produse?
În AJO sunt multe echipe ce lucrează pe fusuri orare diferite, ceea ce poate duce la dificultăți de comunicare și sincronizare a eforturilor. Un alt aspect ține de diversitate culturală: diferitele culturi influențează modul în care oamenii lucrează și iau decizii. Membrii echipei sunt conștienți de aceste diferențe și le gestionează corespunzător ca să evite conflictele și să promoveze colaborarea.
Un an extrem de interesant și provocator a fost și pentru echipa de Commerce, care și-a propus să promoveze și să faciliteze adopția pentru Catalog Services. Cel puțin 25 la sută din timpul echipei a fost redirecționat către interacțiuni și colaborări cu parteneri și clienți Adobe. A fost o tranziție culturală către un mod de lucru orientat pe client, proces ce s-a dovedit foarte valoros și apreciat de toate părțile implicate, dar a presupus și eforturi de a alinia viziunea de produs cu nevoile de piață și de a efectua schimbări în platformă într-un mod cât mai generic.
Prin toate acțiunile, demersurile și politicile companiei, obiectivul Adobe este să-și consolideze în România poziția actuală de centru de excelență. Compania le oferă angajaților oportunități unice din punct de vedere al carierei, salarizării și beneficiilor extrasalariale.
Pozițiile deschise cuprind orice nivel de experiență, de la entry la senior level și management. Procesul de recrutare este centrat pe specialiști în dezvoltare software în diferite limbaje de programare, respectiv Java, JavaScript, C++ sau Site Reliability Engineering.
Rolurile disponibile pot fi consultate pe pagina de Cariere, actualizată constant cu cele mai recente posturi disponibile la Adobe, iar beneficiile angajaților Adobe România sunt detaliate aici.