Studiu: Anxietățile îi determină pe români să aleagă locuri de muncă care le conferă sentimente de siguranță și stabilitate pe termen lung

Pe fondul anxietăților în creștere, așteptările angajaților de la un loc de muncă sunt definite de noțiunile de siguranță, încredere și seriozitate, arată rezultatele unui studiu realizat de Reveal Marketing Research, în parteneriat cu OLX Locuri de Muncă, și prezentat la conferința ReSource by OLX Locuri de Muncă.

Pentru 45 la sută dintre respondenți, evenimentele majore, precum pandemia, au influențat negativ așteptările și preferințele referitoare la locurile de muncă. Aspecte precum securitatea locului de muncă (33 la sută), echilibrul dintre viața personală și cea profesională (31 la sută) sau creșterea importanței beneficiilor de sănătate (30 la sută) au fost efectele cel mai des menționate ale acestor evenimente. Beneficiile de sănătate și siguranța la locul de muncă sunt importante într-o măsură semnificativ mai mare pentru 42 la sută dintre reprezentanții Generației Baby Boomer (+58 ani).

”Creșterea așteptărilor salariale este unul dintre aspectele cele mai vizibile în ultimii ani, fapt ce a amplificat și mobilitatea profesională. Dacă în trecut se punea mai mult accentul pe pregătirea și instruirea profesională, acum prioritatea principală este obținerea unui salariu mai mare. Acest aspect poate fi atribuit creșterii costurilor de trai și unei conștientizări mai mari ale valorii angajaților pe piața muncii. Pe fondul anxietăților în creștere, așteptările și nevoile angajaților din categoria blue/ grey collar de la un loc de muncă sunt definite acum de noțiunile de siguranță, încredere și seriozitate”, arată Marius Luican, CEO Reveal Marketing Research.

Mobilitatea profesională este influențată în primul rând de dorința de a obține venituri mai mari

Majoritatea lucrătorilor din zonele blue și grey collar se așteaptă la un salariu lunar între 3.001 și 4.000 de lei (28 la sută) sau între 4.001 și 5.000 de lei (25 la sută), când încep să caute un job nou. 70 la sută dintre români își schimbă locul de muncă la mai mult de trei ani. Cei din Generația Z (18-24 ani) își caută mai frecvent locuri de muncă la mai puțin de doi ani (27 vs. 13 la sută total eșantion).

Principalele beneficii percepute ale schimbării frecvente a locurilor de muncă sunt creșterea salariului și alte beneficii oferite de angajator (61 la sută), oportunitățile de dezvoltare profesională (44 la sută) și îmbunătățirea abilităților profesionale (38 la sută). Găsirea oportunităților potrivite (58 la sută), încrederea în companie/ angajator (46 la sută) și procesul dificil de aplicare și selecție (33 la sută) sunt cele mai des menționate bariere în procesul de căutare a unui nou loc de muncă.

Specialiștii în HR evidențiază faptul că în rândul angajaților blue/ grey collar există o tendință în creștere de a-și căuta joburi sezoniere în industrii cu cerere fluctuantă a forței de muncă (ex. construcții, turism, agricultură sau alte servicii sezoniere), iar în timpul sezonului rece caută mai degrabă locuri de muncă ce le oferă o mai mare stabilitate.

Stabilitatea locului de muncă (85 la sută) și beneficiile pe termen lung, precum măririle salariale, bonusurile, etc. (84 la sută) sunt factorii-cheie  care îi determină pe angajați să rămână la actualul job.

Munca în străinătate, privită ca o oportunitate de șase din zece angajați blue/ grey collar

63 la sută dintre respondenți au luat în considerare posibilitatea de a lucra în străinătate sau de a se muta în altă țară în căutarea unui job. Au avut în vedere  salariile mai mari (42 la sută), stabilitatea economică (30 la sută) și condițiile de muncă mai bune (29 la sută). Tinerii între 18-24 ani (Gen Z) sunt cei mai deschiși să ia în considerare posibilitatea de a lucra în străinătate (76 la sută). Motivația de a lucra în străinătate, pentru a obține venituri mai mari, este mai puternică (47 la sută) pentru reprezentanții Generației Y (28-46 ani).

Site-urile de joburi și recomandările din partea cunoscuților, cel mai des utilizate canale de recrutare

Canalele de recrutare cel mai des utilizate de angajați pentru găsirea unui job sunt site-urile de joburi (67 la sută), recomandările din partea cunoscuților (60 la sută), site-urile angajatorilor (57 la sută) și platformele de social media – Facebook, LinkedIn etc. (56 la sută). Principalele motivații pentru care lucrătorii blue/ grey collar utilizează frecvent aceste canale de recrutare sunt accesul facil și rapid la informațiile necesare despre joburi (72 la sută) și diversitatea oportunităților de angajare (63 la sută). Principalele bariere sunt lipsa de încredere în eficacitatea canelelor (62 la sută) și lipsa de familiaritate cu aceste metode de recrutare (57 la sută).

Potrivit specialiștilor HR, site-urile de recrutare sunt apreciate în primul rând pentru profesionalism și simplitate, în timp ce recomandările conturează o imagine mai clară și mai transparentă asupra unui potențial nou loc de muncă.

În timpul procesului de recrutare, angajații își pierd adesea interesul dacă oferta salarială este sub nivelul așteptărilor (73 la sută), în special în rândul reprezentanților Generației X (47-58 ani) – 79 la sută. Interesul poate să scadă și dacă cerințele jobului sunt considerate excesive sau nerealiste (48 la sută).

Studiul Reveal Marketing Research s-a desfăşurat online, în octombrie-noiembrie 2023, și cuprinde două componente: etapa calitativă – 16 interviuri în profunzime cu specialiști în HR și etapa cantitativă – eşantion reprezentantiv național pentru universul persoanelor cu vârsta 18+, angajați/ persoane care caută un job, din categoria blue/ grey collar, fără studii superioare. Mărimea eșantionului a fost de 1.406 respondenți. Eroarea maximă de eșantionare este +/-3,1  la sută, la un nivel de încredere de 95 la sută.

Reveal Marketing Research este o companie de cercetare de piață full-service, specializată în marketing research, studii sociologice, customer insight, business strategy, market development. Soluțiile sale calitative și cantitative ajută, de 15 ani, companii din România și alte țări din Europa. 

OLX Locuri de muncă este platforma de recrutare online preferată de candidații blue și grey collar, cu peste 570.000 de anunțuri de angajare publicate în 2023. Peste 128.000 de companii au recrutat în 2023 pe platforma OLX Locuri de Muncă.  

Articole din aceeași categorie
Total
0
Share