Andreea Jebelean (TE Connectivity): “Auto-conștientizarea e cel mai onest mod de a ști mereu care ne sunt nevoile și cât de bine facem față unei situații profesionale”

Prezentă la Timișoara din 2018, compania TE Connectivity, lider mondial în domeniul conectivității și al senzorilor, le oferă inginerilor din vestul țării șansa de a contribui la proiecte care schimbă lumea.

În Timișoara, TE Connectivity produce senzori pentru multiple industrii globale, de la cei ce măsoară temperatura uleiului de motor pentru avioane, până la senzori ce indică temperatura cuptorului din locuințe. Un alt produs important pentru echipa din România este un senzor ce indică nivelul și calitatea substanței DEF pentru marii producători din industria de transport. În același timp, centrul de dezvoltare din Timișoara va facilita colaborarea între departamentele de producție și dezvoltare-cercetare.

Andreea Jebelean conduce echipa de HR din România a companiei care a fost inclusă, recent, în topul celor mai admirate companii din lume și în acela al celor mai buni 100 de inovatori globali.

AngajatorulMeu.ro: Cum a început aventura dvs. în domeniul Resurselor Umane? Există un om – pe care l-ați cunoscut sau nu – care vă inspiră în carieră?

ANDREEA JEBELEAN: Încă din timpul facultății, am fost preocupată de perspectivele pe care le aveam ca absolvent de Psihologie și dintre variantele disponibile, cea de Resurse Umane, mi se părea cea mai potrivită pentru mine. Odată această decizie luată, cumva lucrurile s-au aliniat, așa că exact în săptămâna în care am susținut licența am început și primul job în Resurse Umane.

Cred că decizia de a rămâne în acest domeniu a venit și datorită oamenilor pe care i-am întâlnit, care mi-au arătat în ce fel mi se potrivește această profesie. Unul dintre liderii care m-au inspirat în acest rol este o persoană pe care am întâlnit-o devreme în carieră și de la care am înțeles, mai presus de orice, că meseria aceasta se face cu considerație față de oameni și cu bun-simț.

În același timp, mă las inspirată de oamenii care trăiesc inovația că pe un necesar absolut al zilelor noastre. Exersez zi de zi în comportament și în gândire să îmi impun puține bariere, să identific noi maniere de a face lucrurile și să mențin lucrurile simple și ușor de folosit. 

Cum arată o zi “la birou”, în viața unui om de HR?

Constanta din zilele mele este faptul că mă pot confrunta cu orice. 🙂 O zi la birou presupune multă interacțiune și presupune vizite în aria de producție sau întâlniri  cu colegii mei din celelalte departamente.

Pe majoritatea colegilor îi cunosc încă din procesul de recrutare, cunosc elemente din viața lor în afara locului de muncă. Asta face ca relațiile noastre să treacă de nivelul superficialului și creează un sentiment de apartenență incredibil.

Subiectele în care îmi pun energia vizează în general proiecte care consolidează viitorul, proiecte strategice prin care, de fapt, ne asigurăm că soluțiile de azi ne vor ajuta să dezvoltăm și să susținem business-ul de mâine: strategia de retenție a angajaților, managementul performanței pentru a susține dezvoltarea carierelor colegilor în TE, dezvoltarea unor relații pozitive cu angajații și consolidarea brandului de angajator. Alteori, sunt prinsă și în discuții punctuale, care implică decizii rapide, cu aplicabilitate imediată.

Zilele sunt în general pline, însă cu oamenii potriviți și, uneori, cu o doză de umor, se transformă în reușite.

Dacă în privința experienței tehnice putem fi flexibili, cu siguranță nu facem compromisuri în ceea ce privește calitatea umană a viitorilor colegi.

Cât de dificil este să găsiți angajații potriviți, în domeniul în care activează compania dvs.? Care sunt metodele prin care încercați să atrageți specialiști în companie și ce faceți ca să-i păstrați pe cei mai valoroși?

Piața muncii, ca oriunde altundeva și ca pentru orice altă companie, este complicată, și asta ne face să prețuim ocaziile în care ne prezentăm în fața potențialilor candidați.

Ce facem este să ne asigurăm că aducem aproape de ei brandul nostru și, implicit,  valorile TE, cu care ne identificăm fiecare: integritate, responsabilitate, munca de echipă și inovația. Doar așa, candidații pot decide în cunoștință de cauză dacă își doresc să facă parte dintr-o asemenea cultură și să devină parte din povestea TE.

Ne asigurăm apoi că experiența pe care o au alături de TE după angajare este aliniată cu imaginea pe care au văzut-o pe piață și că regăsesc alături de noi elementele care i-au determinat să aleagă TE.

Conștientizăm importanța pe care o are fiecare interacțiune cu candidații și angajații noștri și ne străduim să fie una care să conteze, astfel încât fiecare dintre ei să devină în timp un “ambasador” al TE.

Adesea, discuțiile noastre se concentrează pe cum să creăm o cultură autentică, bazată pe feedback și discuții de tip coaching, și pe a face colegii să simtă apartenența la echipa TE.

Cum ar arăta un “portret-robot” al candidatului pe care vi l-ați dori? În procesul de angajare, sunt mai importante calitățile sale tehnice sau cele interpersonale?

Suntem norocoși să putem prețui în procesul de selecție ambele componente, atunci când decidem cine ni se alătură.

Dacă, totuși, în privința experienței tehnice putem fi flexibili, cu siguranță nu facem compromisuri în ceea ce privește calitatea umană a viitorilor colegi. Din respect pentru munca depusă în alegerea primilor colegi și a exigenței cu care au fost selectați, păstrăm aceleași standard tocmai pentru a putea crea o echipă reunită de valori comune.

Îmi împărtășea recent un coleg un gând, cu care sunt întru totul de acord: o echipă tânără în ceea ce privește experiența profesională, însă unită de credințe și țeluri comune, poate fi mai puternică decât o echipă unde experiența și contribuția fiecăruia se măsoară doar individual, în ani de carieră.

Ultimii doi ani au fost un veritabil “test de stres” pentru departamentele HR. Care sunt principalele lecții pe care le-ați învățat în perioada aceasta?

Am remarcat că situațiile de criză vin și cu oportunități pe care le putem accesa în mod real, cu condiția să le identificăm.

Cred că, mai mult ca niciodată, am exersat puterea de a lua decizii fără să ai toate datele și garanțiile pe masă și având ulterior agilitatea de a te replia și de a lua noi decizii, pe măsură ce apar alte date și informații.

Am învățat că modul de lucru și interacțiunea pot lua diverse forme, fără să altereze neapărat performanța, atunci când lucrezi cu oameni responsabili și cărora le pasă de rezultatul pe care îl aduce munca lor.

Și, mai presus de orice, am redescoperit bucuria de a avea colegi care rămân alături de echipă, indiferent dacă e pentru a rezista unei situații dificile sau pentru a se bucura de succes.

În ce fel s-a schimbat strategia dvs. de promovare a brandului de angajator, în această perioadă? 

Am rămas la fel de transparenți în a vorbi de TE, despre ce facem noi și, mai ales, cum facem lucrurile.

Am ales să profităm de cât mai multe ocazii pentru a face cunoscute candidaților, dar și angajaților noștri, oportunitățile pe care le avem, să ne arătăm flexibilitatea și disponibilitatea pentru a găsi, în cazuri individuale, variante prin care cu adevărat să balansăm relația dintre lucru și timp personal.

Brandul de angajator este, de fapt, o consecință a tuturor acțiunilor pe care le facem, în mod real, în fiecare zi, alături de colegii noștri.

Ce pot face candidații pentru a-și spori vizibilitatea și pentru a fi remarcați de recrutori, mai ales în perioada aceasta “specială”?

Noi îi remarcăm ușor pe cei care preiau inițiativa asupra carierei lor, care investesc timp în a căuta asumat un job, care se documentează asupra potențialilor angajatori și știu de ce aleg să aplice la o anumită companie.

Cred că ce îi ajută mult pe candidați astăzi este rețeaua proprie de conexiuni și contacte, extinderea ei cu oameni-cheie din companiile pe care le țintesc și un discurs cu accent mai mare pe competențe și rezultate.

Îmi doresc pentru acest an să revenim ușor la practicile obișnuite, în care interacțiunea dintre noi nu era condiționată de niciun fel de restricție.

Dacă ar fi să oferiți un sfat unui tânăr aflat la început de carieră, cum ar suna? Ce l-ați sfătui pentru a evita plafonarea și pentru a face alegerile potrivite în viața profesională? Ce le spuneți celor care își doresc creșteri în carieră rapide, spectaculoase?

Pentru mine, au fost importante acțiunile de voluntariat și conexiunile făcute încă din timpul facultății.

Le recomand, în primul rând, să se implice în activități diverse, remunerate sau nu. Doar așa vor ajunge să înțeleagă ce le place și ce li se potrivește. Cu siguranță, o activitate îi va conduce la alta și oportunitățile se vor ivi mai ușor fiind deja angrenați într-un mecanism.

Pentru fiecare dintre noi, ritmul în care ne dezvoltăm cariera poate fi diferit. Există momente de ascensiune accelerată și există momente când pașii sunt mai calculați și e nevoie de un timp mai îndelungat să se contureze nivelul următor. Ce e important, pe tot parcursul acestui proces, este să rămânem fiecare dintre noi în contact cu ce reușim să asimilăm sau nu, cu ce avem nevoie să dezvoltăm, pentru a putea să susținem ritmul acesta accelerat.

Cred că auto-conștientizarea rămâne cel mai onest mod de a ști mereu care ne sunt nevoile și cât de bine facem față – sau nu – unei situații profesionale.

Care sunt așteptările pentru 2022, atât în ceea ce privește profesia dvs., în general, și departamentul pe care îl conduceți, în mod special?

Îmi doresc pentru acest an să revenim ușor la practicile obișnuite, în care interacțiunea dintre noi nu era condiționată de niciun fel de restricție.

O atenție deosebită în acest an o acordăm Incluziunii și Diversității, întrucât ne procupă să integrăm în TE angajați din diverse țări și culturi și  colegi cu diferite nevoi speciale – lucru care mă bucură nespus.

De asemenea, diversitatea portofoliului de business-uri și activități pe care TE le aduce în România ne determină să ne gândim la necesitatea de a aduce brandul nostru dincolo de granițele unei companii de producție și de a fi recunoscuți ca un angajator ce oferă oportunități atât în R&D, cât și în logistică, Customer Care și vânzări.

Care a fost cea mai importantă decizie pe care a trebuit să o luați în cariera de profesionist în HR?  Vă gândiți vreodată să încercați și altceva, într-un alt domeniu de activitate?

Pe lângă deciziile pe care este nevoie să le iau zi de zi, care au greutate prin faptul că afectează un număr mare de angajați, au fost câteva momente în care a fost necesar să iau decizii mari pentru mine și cariera mea.

Una dintre deciziile cu încărcătură emoțională mare a fost momentul când am hotărât să părăsesc compania care m-a ajutat și m-a dezvoltat până la omul de HR care sunt astăzi, în care m-am format ca profesionist și care mi-a arătat probabil cele mai înalte standarde de HR.

Uneori, cred că am luat cele mai bune două decizii profesionale atunci când m-am alăturat acelei echipe și apoi când am ales să ies din ea, la momentul potrivit pentru a putea să accept provocarea TE.

În ultimii ani, sunt preocupată tot mai mult de educație. Consider că prin educație, făcută la momentul și în modul potrivit, putem contribui la o lume mai bună și, automat, la angajați mai valoroși în viitor. În acest sens, colaborez cu Univeristatea de Vest din Timișoara, unde lucrez în mod direct cu masteranzi care studiază Managementul Resurselor Umane și particip la anumite evenimente organizate pentru studenți. În același timp, sunt voluntar într-o organizație non-profit, care își propune să aducă învățământul românesc în topul Europei.

Cred cu tărie că nu fac această meserie întâmplător, că îmi răspunde unei nevoi interioare și că îmi oferă cadrul să fiu eu, aliniată cu credințele și valorile mele.

Articolul anterior

Bitdefender oferă consultanță tehnică și tehnologie de cybersecurity pentru Ucraina

Articolul următor

Cabinetul de avocatură Gruia Dufaut îşi consolidează echipa locală cu două avocate din Barourile Paris și București

Articole din aceeași categorie
Total
1
Share