[Leaders in Tech] – Diana Țarfulea, prima femeie Director of Engineering din Adobe Romania: Ca să fii un bun lider, trebuie să fii și un bun follower

Dacă prin definiție martie este luna dedicată doamnelor și domnișoarelor, continuăm seria de interviuri [Leaders in Tech], prin care prezentăm povești inspiraționale ale celor care au ales o carieră în cel mai dinamic domeniu al momentului, IT, cu Diana Țarfulea, primul Director of Engineering femeie din Adobe Romania.

Diana este absolventă a Facultății de Cibernetică și Informatică Economică București. Și-a continuat studiile cu un MBA la Tiffin University din Ohio și s-a alăturat echipei Adobe în 2017, ca lider de engineering în grupul care dezvoltă produsul Adobe Primetime Authentication – o soluție implementată în întregime în Romania, câștigătoare a unui Emmy Award în 2012 și care facilitează accesul la conținut video pentru abonații companiilor de cablu din SUA.

Diana povestește că a lucrat doi ani la acest produs, iar în 2019 a beneficiat de o oportunitate de mobilitate internă și a preluat leadership-ul organizației Adobe Target, fondată în București, de la “zero”, într-un timp-record, cu sprijinul mai multor colegi și oameni-cheie din companie.

Pe lângă rolul tehnic, acum patru ani, Diana a început să se implice activ ca voluntar în activitățile de diversity, equity și inclusion (DEI) din Adobe România și a devenit liderul local al acestora. Diana a fost prima femeie Director of Engineering din Adobe Romania, iar acum conduce o echipă de 60 de oameni.

Despre toate acestea, dar și despre cum asigură autonomie colegilor din echipă, după ce reguli se ghidează în stilul de leadership sau cum încurajează o cultură a inovației si cum motivează echipele, o să aflați de la Diana, în episodul 3 din seria [Leaders in Tech].

AngajatorulMeu.ro: Care sunt primele trei “reguli” după care te ghidezi în stilul tău de leadership?

DIANA ȚARFULEA: Există numeroase reguli sau principii de leadership care ne pot ghida în situații diferite, iar literatura de specialitate abundă pe acest subiect. Dacă ar fi totuși să aleg trei reguli pe care le-am învățat de-a lungul timpului sau care sunt importante pentru mine acum, acestea ar fi:

  • Puterea exemplului și a leadership-ului personal (self leadership) sunt aspecte-cheie în formarea, creșterea și conducerea unor echipe de succes, cu rezultate remarcabile. Oamenii au nevoie de modele autentice pe care să le urmeze, iar liderii de urmat, în opinia mea, sunt cei care fac ce spun  și conduc prin puterea exemplului.
  • Ca să poți fi un lider de succes, trebuie să înțelegi foarte bine ce conduci. Leadership-ul presupune, printre altele, viziune, direcție, asumare, decizii, coordonare, lucrul cu oamenii. Pentru ca toate acestea să fie posibile, e necesară expertiza în domeniul condus și o foarte bună înțelegere a naturii umane.
  • Investiția în oameni, delegarea, împuternicirea și empatia sunt aspecte relevante în leadership și consider că ele fac parte din stilul meu actual. Pentru a livra rezultate bune, consecvent și sustenabil, e nevoie de o echipă bine împuternicită să acționeze.
  • O regulă “bonus”, despre care se vorbește mai puțin, dar pe care o consider la fel de importantă, este ca să fii un bun lider, trebuie să fii și un bun follower. Leadership-ul nu presupune doar considerație pentru cei care te urmează, ci și suport, încredere și loialitate față de cei pe care îi urmezi.

Cum asiguri autonomie oamenilor din echipă? Ce libertate oferi celor care se ocupă de arhitecturarea software-ului, din perspectiva alegerii tehnologiei?

În Adobe, componenta de autonomie a muncii este strâns legată de una dintre cele patru valori ale companiei, respectiv Own the outcome. Manageri sau contributori individuali, cu toții suntem încurajați să gândim, să acționăm și să ne asumăm rezultatele complet, nu parțial. Autonomia și libertatea de acțiune (bias toward action) fac parte din cultura companiei. Rolul meu principal, ca lider, este să netezesc calea și să elimin obstacolele, astfel încât echipele de ingineri software să-și poată face treaba cât mai bine.

Cât despre alegerea tehnologiilor, oricine este încurajat să vină cu propuneri și idei. Multe sunt adoptate rapid, altele sunt cântărite mai atent, în funcție de oportunități, potențiale riscuri sau costuri. Un lucru este cert însă: decizia nu este uninominală, ci se bazează pe procese interne, pe acord și transparență.

Cum încurajezi o cultură a inovației în echipa ta?

Inovația este o altă componentă din ADN-ul Adobe. Fiecare angajat al companiei este încurajat să vadă ce este posibil și să creeze viitorul, în loc să aștepte ca el să fie creat. Acest tip de cultură face ca preocuparea continuă pentru inovație să fie una implicită.

Mai specific, pe lângă acest mindset al inovației, este important ca liderii să-și creeze spațiul și contextul propice acesteia, să o recunoască, dar și să o celebreze corespunzător. Evenimentele regulate, de tip garage week sau hackaton, cu premii pentru inovație, sunt cele care, la noi în companie, generează o mulțime de idei noi, iar multe dintre aceste idei sau proiecte au ajuns să fie încorporate în produsele finale.

Poți să dai un exemplu despre modul în care inovațiile echipelor tale au afectat viața de zi cu zi a utilizatorilor?

Adobe Target este produsul enterprise (B2B) la care lucrează câteva dintre echipele noastre în acest moment. Soluția oferă o suită de funcționalități, precum experimentare și personalizare digitală sau recomandări de produse bazate pe algoritmi de machine learning, care personalizează și optimizează experiența online a utilizatorului, la fiecare vizită.

Un exemplu concret de situație în care inovația echipelor noastre ajunge în mod direct și vizibil la utilizatorii finali este în interacțiunea lor cu site-urile diverșilor retaileri, de Black Friday și Cyber Monday. Retailerii care sunt clienți Adobe Target folosesc soluția noastră pentru a personaliza cât mai mult experiența digitală a fiecărui utilizator, cu recomandări sau conținut personalizat, pentru a-l converti pe acesta din simplu vizitator în cumpărător.

Ce faci pentru ca, în echipa ta, oamenii să se poată dezvolta profesional așa cum își doresc?

Dezvoltarea carierei a fost întotdeauna un aspect tratat riguros la Adobe, iar discuțiile legate de creșterea în carieră, obiective, planuri de învățare au loc în mod formal la noi de patru ori pe an. Mai exact, fiecare manager discută trimestrial cu fiecare membru al echipei partea de dezvoltare profesională. Feedback-ul, recomandările și acțiunile concrete sunt surprinse în platformainternă, pe care o folosim la nivel global pentru acest proces.

Dincolo de asta, cred că e parte din rolul fiecărui lider să creeze oportunități de creștere și vizibilitate pentru fiecare om din echipă, să se asigure că ritmul de creștere este susținut și sustenabil, că există acces la resurse de învățare precum mentorat, coaching etc., și, în general, să pună fiecare om în lumina potrivită, la momentul potrivit.

Care sunt cele mai importante lecții valoroase din categoria așa nu”?

Un lucru care îmi vine în minte este micro-managementul. Mereu l-am perceput ca pe o lipsire de autonomie/ libertate de acțiune și a fost întotdeauna demotivant, chiar și la începutul carierei.

Ulterior, am ajuns să înțeleg că micro-managementul e corelat cu nevoia de control, că e de fapt un indicator al unei maturizări incomplete în materie de leadership și că, în funcție de context, poate fi parte din procesul de desprindere din rolul de contributor individual și preluare a unui rol de management. Situațiile în care m-am confruntat cu micro-managementul au fost pentru mine lecții valoroase din categoria “așa nu”. De aceea, în rolul actual de lider încerc să fac un exemplu din împuternicirea oamenilor.

De ce ai ales să faci tranziția dintr-un rol de inginer software, care scrie cod, la unul de engineering manager?

În cazul meu, tranziția s-a întâmplat fără să fie neaparat planificată. Nu-mi imaginam, la începutul carierei, că aș putea ajunge la un moment dat să conduc echipe sau produse. Mai târziu, crescând ca experiență tehnică, am început să preiau tot mai des activități de coordonare, să intru în discuții cu clienții, să recrutez alți oameni, să rezolv probleme tot mai complicate si diverse și astfel s-a produs tranziția. Am avut de multe ori șansa să lucrez cu lideri care m-au susținut, dar m-au și provocat să ies din zona de confort, cum a fost și în perioada tranziției la rolul de management. Sunt recunoscătoare pentru acest lucru, ca de altfel și pentru tot ce am învățat de la liderii cu care lucrez acum sau am colaborat în trecut.

Și, totuși, cât de mult îți lipsește scrisul de cod? Cum faci să-ți treacă dorul? 

Nu știu dacă trece complet… Tind să cred că majoritatea liderilor cu experiență hands-on au nostalgia zilelor când scriau doar cod și se focusau ore întregi doar pe rezolvarea unor probleme tehnice sau de algoritmică.

Pe de altă parte, rolurile de leadership de engineering de la Adobe sunt roluri tehnice. Necesită înțelegere foarte bună a codului și menținerea pasului cu trendurile tehnologice. În industria noastră, lucrurile se schimbă foarte des. Ca urmare, efortul de actualizare a cunoștințelor este constant și semnificativ. Mereu trebuie să înveți ceva nou și să rezolvi alte tipuri de probleme.

În consecință, chiar dacă nu scrii cod zilnic ca să implementezi o cerință venită de la client, ca lider de engineering la Adobe nu-ți lipsesc problemele de natură tehnică.

Leaders in Tech este un proiect al Adobe România, prin care prezentăm povești inspiraționale, cu și despre specialiștii în IT care au evoluat de la mentee la mentor, de la juniori la lideri.

Adobe România are în plan consolidarea poziției de centru de excelență în România și atragerea de noi talente. Compania are poziții deschise de la entry-level la senior level și management. Pe lângă oferta salarială competitivă, angajații Adobe primesc pachete de acțiuni la companie și o suită de beneficii în zona de sănătate și wellbeing, dezvoltare personală și profesională și mai multe zile libere plătite. Mediul de lucru din Adobe România este unul care susține diversitatea și echilibrul muncă – viață personală.

  • Vrei să știi mai multe? Adobe Romania te încurajează să intri în dialog cu echipa sa, fie pe LinkedIn – de la pagina oficială Adobe la profilul profesional al echipei de Talent Acquisition sau al oricăruia dintre Engineering Managers de la Adobe.
  • Vrei să afli mai multe despre ceea face Adobe? Adobe Blog reunește articole și video-uri despre produse, noutăți, angajați și contribuția către comunitate adusă de Adobe.
  • Vrei să vezi tipul de roluri deschise în companie? Pagina de Careers este actualizată constant cu cele mai recente posturi disponibile la Adobe.

Dacă vrei să lucrezi la Adobe Romania, citește și acest articol.

Articole din aceeași categorie
Total
0
Share